OBS Kompas
De Leest 43
5463 JA Veghel

Schoolweging

Schoolweging
36.36
Spreiding
5.62

De schoolweging van Kompas Veghel is 36,36 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en vergelijkbare scholen (92,1%). Dit reflecteert de effectieve basisondersteuning, zoals beschreven in het leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

34,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (32%) maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (45,4%). De focus op maatwerk en het vermelde 'ontwerpend leren' dragen bij aan deze prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een tweedeling zien: 40% vmbo-k (vs. 9,2% regio) en 20% havo/vwo (vs. 10,9% regio). De relatief hoge vmbo-k-percentages hangen samen met de complexe leerlingenpopulatie, terwijl de havo/vwo-resultaten de ambitieuze begeleiding benadrukken.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKompas VeghelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de kinderen door middel van: * Observaties en gesprekken met ouders en kinderen * Methodegebonden toetsen en onafhankelijke BOOM LVS-toetsen (LeerlingVolgSysteem) * Registratiesysteem ESIS Al deze informatie wordt gedeeld en geëvalueerd. Naar aanleiding van deze opbrengsten worden er groepsplannen gemaakt in ESIS. Tussentijds maakt elke groep ook groepsplannen om continue het leerproces aan en bij te sturen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,9% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), met 0% onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit sluit aan bij het beschreven adviesproces met twee voorlopige adviezen en een doorstroomtoets, waardoor leerlingen optimaal worden uitgedaagd.

Sociale ontwikkeling

OBS Kompas streeft naar een veilig schoolklimaat, waarin kinderen zich onbekommerd kunnen ontplooien en waarin het prettig werken is voor de leerkrachten. Jezelf veilig voelen is voor leerlingen een absolute voorwaarde om te kunnen leren en voor leerkrachten om te kunnen onderwijzen. Om dit te bereiken is er op OBS Kompas veel aandacht voor een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het accent ligt hierbij vooral op het belonen van positief gedrag, zelfredzaamheid en weerbaarheid. Daar waar nodig wordt het gedrag van leerlingen bijgestuurd of gecorrigeerd. Wij hebben oog voor de totale mens; wij leren kinderen vaardigheden aan op sociaal, emotioneel, motorisch, cognitief en creatief gebied. Leren doe je met je hoofd, met je hart en met je handen. Binnen de mogelijkheden van de school geven wij zorg op maat aan kinderen. Hierdoor krijgt elk kind de kans zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. The Leader in Me helpt om het samen te doen; gewoonte 6 creëer synergie! Samen is beter. LEES MINDER

Eigenaarschap bij leerlingen

Open communicatie

Respect

Wat is de werkwijze van OBS Kompas voor sociale ontwikkeling?

OBS Kompas gebruikt de methode 'The Leader in Me', waarbij een van de gewoonten 'Denk win-win' is. Dit is een kader waarbij men constant zoekt naar wederzijds voordeel in menselijke interacties, gebaseerd op het idee dat er voor iedereen voldoende is en succes niet ten koste van anderen hoeft te gaan. Een positieve, proactieve houding staat hierbij centraal.

Welke registratievormen gebruikt OBS Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Kompas gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en 'Mijn Kleutergroep' (voor groep 1/2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Kompas?

OBS Kompas gebruikt de 'Gelukskoffer' en 'The Leader in Me' als methodes voor sociaal-emotioneel leren.