OBS de Uilenbrink in Veghel

Het team van OBS de Uilenbrink in Veghel

Current section: team
Melisselaar 1
5467 Veghel

Zie hier hoe het team van OBS de Uilenbrink is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Uilenbrink. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Uilenbrink bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Uilenbrink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Uilenbrink zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Uilenbrink. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (26.5%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (14.7%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Uilenbrink werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (21.2%)
Indirect ondersteunend personeel (3%)
Management (3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Uilenbrink gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invulling van Onderwijs bij Afwezigheid van Leraren

Bij OBS De Uilenbrink streven we ernaar dat het onderwijs ononderbroken doorgaat, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Dit realiseren we door een flexibele inzet van onze toegewijde teamleden. Wanneer een leerkracht wegens ziekte of studieverlof niet aanwezig kan zijn, doen we een beroep op collega's die bereid zijn bij te springen. Door het landelijke lerarentekort kan het echter voorkomen dat de beschikbare vervangers niet altijd aansluiten bij de vraag. In dergelijke situaties zoeken we actief naar passende oplossingen, zoals het inzetten van een flexleraar binnen ons samenwerkingsverband Saam. Ouders informeren we direct via Social Schools bij elke wijziging rondom de groepsopvang. Het welzijn van onze leerlingen staat voorop; een groep wordt nooit zonder alternatief naar huis gestuurd op de eerste dag van een ziekmelding. Mocht vervanging onverhoopt niet direct mogelijk zijn, dan kunnen groepen tijdelijk verdeeld worden over andere klassen. Dit vereist een flexibele houding van ons voltallige team. We zetten ons continu in voor creatieve oplossingen, zoals het inzetten van externe professionals via platforms zoals Qrabbl, om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Leerlingen mogen nooit langer dan één dag thuis blijven. Bij aanhoudende vervangingsproblematiek wordt dit zorgvuldig gecommuniceerd en worden roosters indien nodig aangepast.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS de Uilenbrink

6

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Dyslexiebegeleider
Ervaren Intern Begeleider
Gekwalificeerde Orthopedagoog
Deskundige Rekenspecialist
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Vakkundige Taalspecialist

Toelichting van de school:

Gedetailleerde informatie over onze aanpak voor taal en rekenen vindt u onder het kopje 'Basisondersteuning'. Onze specialisten werken nauw samen om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste aandacht krijgt voor deze cruciale vaardigheden. Wij geloven in een proactieve benadering om leerachterstanden te voorkomen en talenten optimaal te ontwikkelen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Orthopedagoog voor Emotionele Groei
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

In nauwe samenwerking met het kind, de ouders en de leerkracht stellen we een persoonlijk plan van aanpak op. Dit plan is afgestemd op de specifieke behoeften en de situatie van elk kind, met als doel een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Indien nodig betrekken we gespecialiseerde externe deskundigen om de begeleiding te optimaliseren en een holistische aanpak te garanderen.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsspecialist
Intern Begeleider met Focus op Leerstrategieën
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse
Specialist voor Hoogbegaafde Leerlingen en Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Al onze teamleden zijn getraind in het ondersteunen van executieve functies, wat essentieel is voor een succesvolle schoolcarrière. In de klas besteden we actief aandacht aan concentratie, een proactieve werkhouding, geheugenvaardigheden en het leren uitstellen van directe bevrediging. De voortgang wordt nauwlettend gevolgd en gedeeld met de leerkracht van het volgende leerjaar. Bij specifieke uitdagingen stellen we, in overleg met kind en ouders, een op maat gemaakt plan op om de ontwikkeling optimaal te ondersteunen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Leerkrachten met Gymbevoegdheid

Toelichting van de school:

Voor gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling werken wij samen met externe experts. Dit zorgt ervoor dat onze leerlingen profiteren van de meest actuele inzichten en methoden. Onze gymleerkrachten zetten zich dagelijks in om de fysieke vaardigheden en het sportieve plezier van onze leerlingen te bevorderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wanneer er behoefte is aan extra ondersteuning op medisch gebied of bij persoonlijke verzorging, coördineren we dit zorgvuldig. We schakelen hiervoor externe professionele hulp in, mits dit naadloos aansluit bij de dagelijkse organisatie van de klas en de school. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan hierbij altijd voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handvaardigheid en techniek lokaal
Podium (binnen en buiten)
Buitenleslokaal
Schooltuin

Extra Ondersteuning voor Elk Kind op OBS de Uilenbrink

Ontdek Ons Aanbod voor Optimale Leerlingengroei

Bij OBS de Uilenbrink volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet. Door observaties, gesprekken en geavanceerde evaluatiemethoden bieden we gerichte extra ondersteuning, zodat ieder kind zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Kinderen die extra aandacht nodig hebben, zowel op leergebied als sociaal-emotioneel, worden besproken met onze toegewijde intern begeleider. In collegiaal overleg zoeken we naar de beste aanpak om uw kind succesvol te begeleiden. Voor leerlingen die meer uitdaging aankunnen, bieden we verrijkende leermaterialen. Ons beleid voor (hoog)begaafde kinderen garandeert een consistente en effectieve begeleiding, met focus op verdieping en het aanleren van leerstrategieën. Deze talentvolle leerlingen kunnen deelnemen aan speciale projecten buiten de klas, waar ze samen met gelijkgestemden werken aan uitdagende opdrachten. Topklas: Praktijkgericht Leren voor Succes Elk kind verdient een basisschoolperiode vol succes en talentontwikkeling. Voor kinderen die gedijen bij praktisch leren en technische vaardigheden, bieden we de Topklas Techniek en Natuur. Hier worden leerlingen uit groep 7 en 8, twee dagdelen per week, uitgedaagd met thematische, praktijkgerichte projecten. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en benadrukt het belang van technische expertise. De belangrijkste vraag die we stellen is: 'Wat wil jij leren?' Zo halen we het beste uit hoofd, hart en handen van elk kind. Ouders worden actief betrokken bij alle aanpassingen en keuzes in het onderwijsprogramma. Verlengde Leerperiode: Extra Tijd voor Ontwikkeling Soms is een aangepast programma niet voldoende. In uitzonderlijke gevallen kan een verlengde leerperiode nodig zijn. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met de intern begeleider en u als ouder(s). We streven naar een gezamenlijke beslissing, waarbij de school het uiteindelijke oordeel behoudt. Toekomstig Aanbod: Voortdurende Verbetering van Ondersteuning Als uw kind extra ondersteuning nodig heeft, starten we een open dialoog tussen leerkracht, ouders en de intern begeleider. Samen identificeren we de meest effectieve onderwijsondersteuning. Indien nodig, schakelen we externe specialisten in of maken we gebruik van gespecialiseerde scholing voor onze leerkrachten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitszorg op OBS de Uilenbrink

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op OBS de Uilenbrink zetten we vol in op de individuele ontwikkeling van elk kind. We streven ernaar om uw kind optimaal te laten groeien op cognitief, sociaal en creatief vlak, rekening houdend met de unieke verschillen tussen leerlingen. Onze schoolplanambities richten zich op vier kerngebieden, met concrete acties voor het huidige schooljaar. Waar we dit jaar aan werken, is helder gedefinieerd en uitgewerkt. Taal, Lezen en Thematisch Werken: We versterken themagericht werken, waarbij taal, lezen en wereldoriëntatie centraal staan. Dit zorgt voor betrokkenheid en continue ontwikkeling. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen gerichte hulp via planmatige interventies. Concreet betekent dit: - Thema's visueel maken op het leerplein, met name voor midden- en bovenbouw. - Uitbreiding van thematisch werken in combinatie met 'Zin in lezen', waarbij we vakken integreren en opgedane kennis borgen. - Verbetering van leesvaardigheid, zodat alle leerlingen met sterke leesvaardigheden de school verlaten. Dit doen we door gerichte instructie, gezamenlijk lezen, zelfstandig lezen en leesmotivatie-activiteiten. We observeren, stellen hoge verwachtingen en stimuleren lezen, ook thuis. Signalen registreren we en zetten we om in acties. Rekenen: Met een externe expert verbeteren we de instructievaardigheden van onze leerkrachten, wat de kwaliteit van instructie op alle vakgebieden ten goede komt. Ons doel is om een uniforme rekentaal te hanteren en de rekenvaardigheid van leerlingen te verhogen. Concreet betekent dit: - Begeleiding van Marcel Schmeier ('Effectieve Directe Instructie') voor optimale instructie. - Regelmatige automatiseringsoefeningen gedurende de schooldag. - Meer doelgerichte lessen door helder gedefinieerde leerdoelen. Gedrag en Pedagogisch Klimaat: Het pedagogisch klimaat en gedragsverwachtingen zijn fundamenteel op De Uilenbrink. We hanteren de FIDES-methodiek, die we vorig jaar hebben afgerond en nu borgen. Dit zorgt voor een eenduidige taal en kijk op gedrag binnen de school, met als doel kinderen een sterk zelfbeeld, reflectievermogen en zelfvertrouwen mee te geven. Concreet betekent dit: - FIDES-symbolen integreren in het dagelijks pedagogisch handelen. - Versterken van oplossingsvaardigheden bij kinderen, met nadruk op preventie. - Preventief handelen en gedragsbespreking in de groep, met de IB'er als procesbewaker. Burgerschap: Binnen themalessen besteden we aandacht aan burgerschap en maatschappelijke onderwerpen. Vragen als 'Hoe gedragen wij ons?', 'Hoe leren we van en met elkaar?' en 'Hoe gaan we met elkaar om?' komen dagelijks aan bod in een positief leerklimaat. Burgerschapsdoelen zijn geïntegreerd in onze overkoepelende thema's, wat zorgt voor een doorlopende lijn. Concreet betekent dit: - Alle burgerschapsdoelen hebben een vaste plek binnen de thema's en worden daarbinnen geborgd.

Hoe evalueert de school de voortgang en behaalt zij de gestelde doelen?

Tijdens onze zelfevaluaties gaan we in gesprek met het team, ouders en de Medezeggenschapsraad (MR). We analyseren wat er van onze schoolplanambities zichtbaar, hoorbaar en leesbaar is in de praktijk. Op basis van deze inzichten verfijnen we onze doelen continu. We benutten de specifieke expertise binnen ons eigen team. Door kennisdeling en samenwerking leren we van en met elkaar. Gedeelde verantwoordelijkheid organiseren we cyclisch via teamgesprekken, werksessies, bouwvergaderingen en werkgroepen gedurende het hele schooljaar. Onze aanpak is doelgericht, maakt gebruik van de talenten van teamleden en externe experts. Door middel van (tussentijdse) evaluaties meten we de leerresultaten en passen we onze strategieën waar nodig aan.

Warm Welkom voor Jonge Kinderen bij OBS de Uilenbrink: Voorbereiding op Schoolsucces

Toelichting van de school

OBS de Uilenbrink in Veghel biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen, met een focus op een soepele overgang naar het basisonderwijs. Hoewel we geen VVE-school zijn, investeren we actief in de vroege ontwikkeling van onze jongste leerlingen. We zien een beperkt aantal kinderen in groep 1 en 2 met een significante taalachterstand. Daarom onderhouden we nauwe banden met lokale kinderopvangorganisaties, met name Kinderopvang 't Kroontje. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze en zorgzame overdracht van uw kind. Via een warme overdracht delen we, met uw goedkeuring, essentiële ontwikkelingsinformatie. Zowel mondeling als schriftelijk, zorgen we ervoor dat leerkrachten een compleet beeld hebben van de voortgang van uw vierjarige kind. Dit stelt ons in staat om uw kind optimaal te begeleiden vanaf de eerste schooldag.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS de Uilenbrink extra ondersteuning voor jonge kinderen?

OBS de Uilenbrink richt zich op een brede basisontwikkeling voor alle jonge kinderen. We bieden geen specifieke 'extra' programma's, maar zorgen voor een inclusieve en stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan floreren vanaf de start.

Met welke partners werkt OBS de Uilenbrink samen voor de jongste leerlingen?

OBS de Uilenbrink onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang 't Kroontje. Deze samenwerking waarborgt een soepele overgang en een gedeelde focus op de ontwikkeling van jonge kinderen in Veghel.

OBS de Uilenbrink onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang 't Kroontje. Deze samenwerking waarborgt een soepele overgang en een gedeelde focus op de ontwikkeling van jonge kinderen in Veghel.

Team | OBS de Uilenbrink in Veghel | [2025] Schoolregister