OBS de Uilenbrink in Veghel

De resultaten van OBS de Uilenbrink in Veghel

Current section: resultaten
Melisselaar 1
5467 Veghel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS de Uilenbrink, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS de Uilenbrink bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Uilenbrink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes bij OBS de Uilenbrink

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met de doorstroomtoets, die inzicht geeft in hun beheersing van deze basisvaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit niveau, een standaard die wij met trots nastreven en vaak overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op OBS de Uilenbrink

Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hun volledige potentieel te benutten. Voor elke school wordt een specifieke signaleringswaarde vastgesteld door de inspectie, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Dit streefniveau motiveert ons team om voortdurend te werken aan de verdere ontwikkeling van onze leerlingen, met als doel hen optimaal voor te bereiden op hun toekomst.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS de Uilenbrink?

Bij OBS de Uilenbrink stellen we het schooladvies zorgvuldig samen, als leidraad voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt in groep 7 voorlopig opgesteld door een team van leerkrachten, de teamleider en de intern begeleider. In groep 8 wordt dit advies geëvalueerd en besproken met zowel het kind als de ouders. Het definitieve schooladvies, dat in februari van groep 8 wordt verstrekt, is gebaseerd op een holistische kijk op de ontwikkeling van het kind. Hierbij worden niet alleen toetsresultaten meegenomen, maar ook essentiële factoren zoals werkhouding, inzet en zelfstandigheid. Dit advies vormt de basis voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs in maart. De resultaten van de doorstroomtoets dienen ter bevestiging, niet als primaire grondslag voor het advies. Een lagere score leidt niet tot heroverweging, terwijl een hogere score een heroverweging kan activeren, met mogelijk overleg tussen school, ouders en de nieuwe middelbare school. De leerkracht van groep 8 communiceert het schooladvies en eventuele vragen vanuit het voortgezet onderwijs worden direct met hen beantwoord. Voor een veilige en efficiënte digitale uitwisseling van onderwijskundige informatie maken wij gebruik van de Overstapservice Onderwijs (OSO). Dit systeem zorgt voor een gestroomlijnde overdracht van het leerlingendossier, waarvoor uw toestemming essentieel is.

Geen schooladviezen data beschikbaar

Sterke Sociale Ontwikkeling op Basisschool de Uilenbrink

Bij OBS de Uilenbrink geloven we sterk in de kracht van een positief pedagogisch klimaat waar normen en waarden centraal staan. We streven ernaar dat ieder kind zich gerespecteerd voelt en zich houdt aan gemaakte afspraken, met een gezonde dosis eigen verantwoordelijkheid. Zorg voor elkaars spullen en onze gedeelde omgeving is hierbij essentieel, net als het creëren van een rustige en prettige sfeer in de school. Onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling is versterkt met de Fides methodiek. Deze training biedt ons team praktische handvatten om een consistente gedragsaanpak te waarborgen. Fides helpt kinderen, door middel van zichtbare symbolen, om inzicht te krijgen in zichzelf en hun omgeving. Dit bevordert een gedeelde taal en begrip binnen de schoolgemeenschap. Meer details over deze effectieve aanpak vindt u op www.fides-wbt.com. De groepsvorming na elke vakantie is een cruciaal moment. De eerste weken van het schooljaar, ook wel 'Gouden Weken' genoemd, besteden we extra aandacht aan activiteiten die de onderlinge band versterken en een veilige basis leggen. Na de kerstvakantie herhalen we deze succesvolle aanpak tijdens de 'Zilveren Weken' om de positieve sfeer te continueren.

Ieder kind is uniek en welkom

Respectvolle communicatie staat voorop

Samen bouwen aan een veilige schoolomgeving

Hoe bevordert OBS de Uilenbrink de sociale ontwikkeling van uw kind?

Ouders zijn onmisbare partners in de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind. Wij moedigen een open communicatie aan over eventuele zorgen of gedragssignalen. Binnen ons team bespreken leerkrachten de sociaal-emotionele vooruitgang van de kinderen structureel met onze intern begeleider. Jaarlijks vullen leerkrachten voor alle kinderen in de groepen 1 t/m 8 een vragenlijst in over gedragskenmerken. Vanaf groep 6 worden de kinderen zelf betrokken door een schoolvragenlijst in te vullen, die inzicht geeft in hun schoolervaring, motivatie, tevredenheid en zelfvertrouwen. Daarnaast verzamelen leerkrachten gegevens voor het maken van een sociogram, een visuele weergave van sociale relaties binnen de groep. Kinderen uit groep 3 t/m 8 beantwoorden hierbij vragen over samenwerken en samenspelen. Voor de signalering van meer- en hoogbegaafdheid gebruiken we de SiDi vragenlijst, waarvan de resultaten intern geanalyseerd worden. Indien nodig stellen we een plan van aanpak op, met als doel een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind te creëren.

Welke methoden gebruikt OBS de Uilenbrink voor het monitoren van sociale groei?

OBS de Uilenbrink maakt gebruik van diverse effectieve registratievormen om de sociale ontwikkeling van kinderen nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • SVL, sociogram, MijnKleuterGroep, SiDi

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op OBS de Uilenbrink?

Onze school integreert verschillende bewezen methoden om sociaal-emotioneel leren te stimuleren:

  • Leefstijl
  • Gouden weken
  • Zilveren weken

Inspectierapport OBS de Uilenbrink: Een Diepgaande Analyse van Onderwijskwaliteit

Op 17 juni 2014 voerde de Onderwijsinspectie een grondige vierjaarlijkse evaluatie uit bij OBS de Uilenbrink in Veghel. De schoolleiding en het team uiten hun algemene tevredenheid over de bevindingen, met name over de positieve sfeer, de effectieve zorgstructuur en de behaalde eindresultaten. Deze aspecten onderschrijven de kwalitatieve aanpak van de school. De inspectie wees echter ook op aandachtspunten met betrekking tot tussentijdse resultaten. OBS de Uilenbrink erkent deze feedback en heeft direct actie ondernomen. Een voorbeeld hiervan is de geïnitieerde kwaliteitsimpuls voor het leesonderwijs, gericht op verdere verbetering. Voor een gedetailleerd overzicht van de inspectieresultaten, inclusief specifieke aanbevelingen en de eigen samenvatting van de school, verwijzen wij u graag naar de bijgevoegde documentatie.

Resultaten | OBS de Uilenbrink in Veghel | [2025] Schoolregister