OBS de Uilenbrink
Melisselaar 1
5467 BM Veghel

Schoolweging

Schoolweging
29.46
Spreiding
6.68

De schoolweging van De Uilenbrink is 29,46 , met een spreiding van 6,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend: ruim boven de landelijke norm van 85% en vergelijkbare scholen (95,9%). Dit wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks een leerlingenpopulatie met een gemiddelde complexiteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een brede spreiding: 21,3% vmbo-(g)t, 20% vmbo-(g)t/havo en 12% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijsadviezen (1,3%), wat lager is dan het regionale gemiddelde (1%). De focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus (6,7% vwo-advies) sluit aan bij een leerlingenpopulatie met potentieel voor theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe UilenbrinkGemeente AmsterdamNederland
LIB175.2177.1175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kinderen worden in hun ontwikkeling goed gevolgd. Naar aanleiding van observaties, gesprekken, resultaten van toetsen en formatief evalueren wordt, indien nodig, extra ondersteuning geboden om maximale groei te stimuleren. Deze ontwikkeling wordt besproken tijdens leerling- en groepsbespreking en nauwkeurig in het (digitale) leerlingdossier geregistreerd. Tijdens (kind-) oudergesprekken wordt de ontwikkeling van het kind uitgebreid besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

61% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat vrijwel gelijk is aan het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (11,8%) is nagenoeg identiek aan vergelijkbare scholen, terwijl 27,6% boven het advies uitkomt (+2,4% t.o.v. landelijk). Dit duidt op een zorgvuldige advisering met ruimte voor groei.

Sociale ontwikkeling

Normen en waarden: Ouders en school moeten hier elkaar helpen en aanvullen! Wij vinden het belangrijk dat: - iedereen respectvol met elkaar om gaat, - iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt en daar zelf verantwoordelijk voor is, - iedereen zuinig is op het materiaal en de omgeving, - iedereen zorgt voor rust in de school. Tijdens besprekingen rondom grenzen aan gedrag zijn regels met het team opgesteld. Deze regels zijn omgezet in voor kinderen concrete en begrijpelijke woorden. Leefstijl We werken de hele dag door aan sociaal emotionele ontwikkeling, maar we zetten hiervoor daarnaast ook een methode in als bronnenboek. De methode Leefstijl helpt bij het verder ontwikkelen van de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen. Vaardigheden als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, jezelf uiten en van je fouten leren zijn onmisbaar voor het goed functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten. Ook werken deze vaardigheden preventief bij ongewenst gedrag. De methode richt zich niet alleen op sociaal-emotionele vaardigheden, maar ook op gezondheidsvaardigheden, waarbij preventie een grote rol speelt. Door middel van het beleid m.b.t. normen en waarden, de in de methode Blink aanwezige lessen over gezond gedrag en milieu, het functioneren van de leerlingenraad, lessen over de wereldgodsdiensten, etc. voldoen we aan de voor het basisonderwijs vastgestelde kerndoelenBurgerschap en sociale integratie‘. Fides Dit schooljaar starten we met een teamtraining van Fides, waardoor we een doorgaande lijn creëren v.w.b. onze gedragsaanpak. Zoals u in hoofdstuk 2.4 bij de doelen heeft kunnen lezen, is Fides een methodiek die via praktische en zichtbare manieren inzicht geeft in jezelf en je omgeving. Middels symbolen maken we gedrag inzichtelijk en zorgt het voor het spreken van dezelfde taal. Gouden en Zilveren weken Het proces van groepsvorming begint na elke vakantie weer helemaal opnieuw: De kinderen verkennen elkaar, de leerkracht en de regels. Daarom is dit een belangrijke tijd om een goed pedagogisch klimaat in de klas te creëren. De eerste weken van het schooljaar zetten we bewust activiteiten in om dit proces te sturen. Na de kerstvakantie herhalen we deze activiteiten (zilveren weken). LEES MINDER

Iedereen mag er zijn

Met respect in gesprek

Samen zorgen voor onze school

Wat is de werkwijze van OBS de Uilenbrink voor sociale ontwikkeling?

Ouders spelen een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Signalering van mogelijk ongewenst gedrag of zorgen kunnen met de school worden besproken. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt besproken door de leerkracht met de intern begeleider. De leerkrachten van de groepen 1 t/m 5 vullen een vragenlijst in over gedragskenmerken. Vanaf groep 6 vullen kinderen de schoolvragenlijst in. De kinderen van groep 3 t/m 8 beantwoorden vragen over samenwerken. Alle leraren vullen een vragenlijst in m.b.t. signalering van meer- en hoogbegaafde kinderen. De uitkomsten worden intern besproken en er wordt een plan van aanpak gemaakt.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS de Uilenbrink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS de Uilenbrink gebruikt de volgende registratievorm(en): Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), SVL, sociogram, MijnKleuterGroep, SiDi.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Uilenbrink?

OBS de Uilenbrink gebruikt de volgende methode(s): Leefstijl, Gouden weken, Zilveren weken.