De Ieme in Veghel

Het team van De Ieme in Veghel

Current section: team
Lavasveld 32
5467 Veghel

Zie hier hoe het team van De Ieme is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Ieme. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Ieme bij jullie?

Ontdek hoe goed De Ieme bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Ieme zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Ieme. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Ieme werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Ieme gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool De Ieme

Bij Basisschool De Ieme garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Of het nu gaat om ziekte, nascholing of andere professionele ontwikkeling, wij zorgen ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. Onze flexibele interne vervangingspool, bestaande uit ervaren collega's van De Ieme en andere scholen binnen ons samenwerkingscluster, staat paraat. Deze professionals zijn niet alleen volledig ingewerkt in onze onderwijsmethoden, maar delen ook onze pedagogische visie, wat zorgt voor een naadloze overgang en een vertrouwde leeromgeving voor uw kind. Indien er geen geschikte interne vervanger beschikbaar is, zetten we alles op alles om een passende oplossing te vinden. Dit kan betekenen dat we de lesgroep tijdelijk verdelen over andere klassen of dat we ouders vriendelijk verzoeken hun kind thuis op te vangen. Bij langdurige afwezigheid investeren we in het vinden van externe professionals die perfect aansluiten bij de unieke sfeer en onderwijsfilosofie van Basisschool De Ieme, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We kiezen vanuit visie bewust voor heterogene groepen. Er zijn elf stamgroepen:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Ieme

5

Taal, Rekenen en Leesvaardigheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Talentbegeleider
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Ieme streven we naar onderwijskwaliteit met heldere ambities voor taal, rekenen en lezen. Onze onderwijsplannen beschrijven ons aanbod, de organisatie en didactische aanpak. We evalueren regelmatig schoolresultaten en passen plannen aan waar nodig, inclusief het starten van verbetertrajecten. Onze gespecialiseerde coördinatoren voor taal, lezen en rekenen werken nauw samen met het team. Zij waarborgen hoogwaardig onderwijs conform onze onderwijsplannen. De basis voor succes ligt in de didactische vaardigheden van de leerkracht: duidelijke instructies, visuele ondersteuning, stappenplannen en geleide oefening. Bij onvoldoende ontwikkeling volgt overleg met collega's en de Intern Begeleider. Interventies zoals verlengde instructie, extra oefening en hulpmiddelen worden ingezet. We volgen landelijke protocollen voor dyslexie en dyscalculie. Voor lezen starten alle kinderen op niveau 1. Bij vertraging volgt niveau 2 met extra begeleiding. Op niveau 3 ontvangen kinderen intensieve leesondersteuning, individueel of in kleine groepen. Programma's zoals Bouw!, voor-koor-doorlezen en RALFI-lezen worden gebruikt. Bij blijvende leesproblemen kan, in overleg met ouders en na gemeentelijke goedkeuring, dyslexieonderzoek plaatsvinden. Voor rekenen bieden we extra ondersteuning door hardop denkend te oefenen en strategieën te trainen. Snelle rekenaars krijgen uitdagende opgaven. We differentiëren met diverse opgaven op hetzelfde leerdoel. Rekensprint ondersteunt automatisering. Kinderen kunnen meedoen met een hogere of lagere jaargroep, of een eigen leerlijn volgen met methodes als Rekenroute of RekenXL. Afwijkingen van de leerlijn gebeuren altijd in overleg met ouders.

4

Sociaal-emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Schoolcoach
Jeugdprofessional

Toelichting van de school:

Jenaplanonderwijs op De Ieme legt sterke nadruk op sociaal-emotionele ontwikkeling. Dagelijks oefenen kinderen met samen spelen, werken en leven binnen hun stamgroep, een oefenplaats en minisamenleving. Een positieve groepscultuur wordt bevorderd, die door wisseling van leerlingen behouden blijft. Alle leerlingen starten met basisondersteuning, tenzij er een specifieke ondersteuningsbehoefte is. Onze schoolcoach en jeugdprofessional bieden ondersteuning, soms preventief. Bij langdurige inzet organiseren we overleg met alle betrokkenen, inclusief externe partijen zoals de ondersteuningsspecialist van het samenwerkingsverband. Samen ontwikkelen we een groeidocument met doelen, aanbod en aanpak. Leerkrachten begeleiden kinderen in de klas, met focus op de pedagogische relatie en dialoog. Door groepsgesprekken, methodieken, hoge verwachtingen en coaching vergroten we zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. De jeugdprofessional en schoolcoach kunnen preventief of curatief ingezet worden. De schoolcoach kan ondersteuning bieden in de klas, kleine groepen of individueel. Na doorlopen basisondersteuning of bij urgentie, wordt de coach ingeschakeld. Er is afstemming met de Intern Begeleider over doelen en duur. Leerkrachten bespreken de begeleiding met ouders en maken afspraken over communicatie. De coach start na observatie en overleg met de leerkracht. Evaluaties vinden periodiek plaats, waarbij de leerkracht eigenaar blijft van het proces en de communicatie met ouders verzorgt. De schoolcoach richt zich op planningsvaardigheden, structuur, leren leren, hulp vragen en het inzetten van hulpmiddelen. Ook sociaal-emotionele groei, zelfredzaamheid, omgang met situaties, zelfvertrouwen en ontspanning komen aan bod. Voorbereiding op het voortgezet onderwijs en begeleiding bij cognitieve ontwikkelingslijnen, zowel bij vertraging als versnelling, behoren ook tot de taken. Ondersteuning aan leerkrachten bij gedragsproblemen is eveneens onderdeel van de werkzaamheden.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Schoolcoach
Jeugdprofessional

Toelichting van de school:

Basisschool De Ieme hanteert duidelijke basisregels die passen bij onze schoolcultuur. We gebruiken een gedeelde taal, modelleren gewenst gedrag, spreken elkaar aan en formuleren heldere verwachtingen. De gedragsspecialist werkt samen met de Intern Begeleider aan beleid voor gedragsmanagement. Basisondersteuning vindt plaats in de klas, met afspraken over werkhouding en gedrag. We reflecteren samen op gesprekken, spel en werk, waarderen positief gedrag en communiceren gedragsverwachtingen. Op groepsniveau stimuleren we zelfstandigheid met hulpmiddelen zoals 'de hand' en stappenplannen voor hulpvragen. Voor aanvullende ondersteuning verwijzen we naar de rol van de schoolcoach, zoals beschreven onder het kopje 'sociaal-emotionele ontwikkeling'.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Psychomotorisch Remedial Teacher
Gymdocent

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymdocent verzorgt bewegingsonderwijs en stelt doelen voor lichamelijke ontwikkeling. Een werkgroep sport en beweging heeft een plan ontwikkeld voor pauzeactiviteiten, inclusief gedragsafspraken. Kinderen kunnen deelnemen aan diverse activiteiten met materiaal of georganiseerde spellen op de speelplekken. Deze activiteiten wisselen maandelijks. Alle teamleden houden toezicht tijdens buitenspel. De gymdocent biedt gedifferentieerde begeleiding tijdens gymlessen. Extra motorische ondersteuning vindt vaak buiten de les plaats. Aanpassingen zoals een aangepast schrijfschrift of speciaal schrijfmateriaal worden door school gefaciliteerd. Grotere aanpassingen, zoals speciaal meubilair, kunnen ouders aanvragen via de gemeente of gespecialiseerde instanties.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor hulpvragen buiten onze onderwijsexpertise werken we samen met externe specialisten. In overleg met ouders en andere betrokkenen bepalen we de mogelijkheden, waarbij we onderscheid maken tussen onderwijsgerelateerde hulp en ondersteuning bij zelfredzaamheid. Op het gebied van medische handelingen en medicatie volgen we de richtlijnen uit de SAAMwijzer. Medewerkers kunnen niet verplicht worden medicijnen toe te dienen. Medewerking wordt verleend na schriftelijke toestemming van ouders, die de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid op zich nemen. Formulieren hiervoor zijn opvraagbaar bij de school. Voor onderwijs aan zieke kinderen werken we samen met Ziezon, een landelijk expertisenetwerk. Mogelijkheden zijn onderwijs op afstand via Klassecontact of tijdelijk thuisonderwijs, tweemaal per week voor een afgebakende periode.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Buitenwerkruimte
Speelpark

Individuele Kindondersteuning op Basisschool De Ieme

Ons Pedagogisch Kompas voor Groei en Succes

Basisschool De Ieme omarmt een inclusieve onderwijsaanpak, waarbij elk kind welkom is, volop kan deelnemen en zich optimaal kan ontwikkelen. Dit vereist een flexibele organisatie van onze ondersteuningsstructuren en een continue professionele groei van ons toegewijde team. Jaarlijks evalueren we ons aanbod kritisch, met als primair doel het continu verbeteren van ons onderwijs. We streven naar een transitie van individuele naar inclusieve onderwijsvormen, waarbij ondersteuningsbehoeften worden benaderd vanuit een sociaal model en de specifieke context van onze school, conform de inzichten van Bert Wienen. Ons toekomstig aanbod aan extra ondersteuning focust op een solide basis. We zetten middelen doelmatig in en hanteren een heldere, toegankelijke werkwijze die voor iedereen duidelijk is vastgelegd. Efficiëntie, effectiviteit en een cyclische evaluatie vormen de kern van onze aanpak. De extra ondersteuning is systematisch georganiseerd en wordt gedocumenteerd in individuele ontwikkelingsperspectieven, die structureel worden geëvalueerd en voldoen aan de wettelijke normen. De inzet van onze schoolcoach volgt een vastgestelde procedure, en we blijven ons inclusief onderwijs ontwikkelen volgens de principes van Bert Wienen. Daarnaast zetten we in op het verminderen van dyslexieaanvragen door een krachtige, geïntegreerde leesaanpak. We cultiveren een gedeelde taal en werkwijze rondom gedrag om een positief en ondersteunend leerklimaat te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

De Ieme: Kwaliteitszorg en Visie voor Toekomstgericht Onderwijs

Wat Zijn De Belangrijkste Ambitiedoelen van Basisschool De Ieme?

Bij Basisschool De Ieme streven we continu naar onderwijsverbetering, vastgelegd in ons document 'Voornemens en Verantwoording'. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op drie kerndoelen: het behalen van referentieniveaus voor rekenen en taal die aansluiten bij onze ambitieuze leerdoelen. We zetten ons ook in voor een doordacht en effectief taalonderwijs. Bovendien bevorderen we een positieve schoolcultuur waarin we gezamenlijk gedrag stimuleren en elkaar aanspreken op samenwerking, communicatie, spel en vieringen. Alle leerlingen begrijpen en passen dit gewenste gedrag toe.

Hoe Zorgt De Ieme Voor Continue Onderwijsverbetering?

Basisschool De Ieme ontwikkelt elke vier jaar een nieuw schoolplan, waarin onze visie op toekomstig onderwijs wordt uiteengezet. Ons huidige plan bestrijkt de periode 2025-2029. Daarnaast hanteren we een jaarlijks plan, 'Voornemens & Verantwoorden', met concrete kortetermijndoelen. Deze evalueren we gedurende het jaar en aan het einde van het kalenderjaar. Deze cyclische aanpak garandeert een structurele verbetering van ons onderwijsaanbod. De kernvraag die ons drijft is: is ons onderwijs passend voor elke leerling? Dit toetsen we door open dialogen, klassenbezoeken, gesprekken met ouders en een grondige analyse van toets- en eindresultaten. Tevens monitoren we actief het welbevinden van zowel ons onderwijspersoneel als de leerlingen, met speciale aandacht voor sociale veiligheid.

Voorbereidend Onderwijs: Start uw Kind Succesvol bij De Ieme

Toelichting van de school

Basisschool De Ieme is toegewijd aan een vliegende start voor ieder kind. Wij geloven in een proactieve aanpak om taalontwikkeling te stimuleren, zodat alle jonge kinderen hun volledige potentieel kunnen bereiken. Onze school is er voor alle kinderen in Veghel en omstreken. We bieden een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière. Wij werken nauw samen met lokale partners om een doorlopende ontwikkeling te garanderen vanaf de vroegste jaren. Hierdoor kunnen wij een naadloze overgang naar het basisonderwijs faciliteren, met extra aandacht voor taal en sociaal-emotionele vaardigheden.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool De Ieme voor jonge kinderen?

Basisschool De Ieme richt zich op een sterke basis voor alle jonge leerlingen. Hoewel er geen specifiek 'jong kind programma' is zoals een VVE-programma, integreren we speelse en educatieve activiteiten in het dagelijkse onderwijs die de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal ondersteunen. We leggen de nadruk op taalontwikkeling en sociaal-emotionele groei binnen onze reguliere lessen.

Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool De Ieme samen voor een soepele overgang?

Basisschool De Ieme onderhoudt waardevolle samenwerkingen met vooraanstaande kinderopvanglocaties in Veghel. Deze samenwerkingen waarborgen een harmonieuze overgang voor uw kind van de kinderopvang naar onze basisschool. De partners waarmee wij nauw samenwerken zijn Kinderdagverblijf Het Snuitje en Kinderdagverblijf 't Kroontje.

Basisschool De Ieme onderhoudt waardevolle samenwerkingen met vooraanstaande kinderopvanglocaties in Veghel. Deze samenwerkingen waarborgen een harmonieuze overgang voor uw kind van de kinderopvang naar onze basisschool. De partners waarmee wij nauw samenwerken zijn Kinderdagverblijf Het Snuitje en Kinderdagverblijf 't Kroontje.

Team | De Ieme in Veghel | [2025] Schoolregister