
Het team van De Ieme in Veghel
Current section: teamZie hier hoe het team van De Ieme is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Ieme. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Ieme bij jullie?
Ontdek hoe goed De Ieme bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij De Ieme zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Ieme. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij De Ieme werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Ieme gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Professionele Vervanging: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool De Ieme
Bij Basisschool De Ieme garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Of het nu gaat om ziekte, nascholing of andere professionele ontwikkeling, wij zorgen ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. Onze flexibele interne vervangingspool, bestaande uit ervaren collega's van De Ieme en andere scholen binnen ons samenwerkingscluster, staat paraat. Deze professionals zijn niet alleen volledig ingewerkt in onze onderwijsmethoden, maar delen ook onze pedagogische visie, wat zorgt voor een naadloze overgang en een vertrouwde leeromgeving voor uw kind. Indien er geen geschikte interne vervanger beschikbaar is, zetten we alles op alles om een passende oplossing te vinden. Dit kan betekenen dat we de lesgroep tijdelijk verdelen over andere klassen of dat we ouders vriendelijk verzoeken hun kind thuis op te vangen. Bij langdurige afwezigheid investeren we in het vinden van externe professionals die perfect aansluiten bij de unieke sfeer en onderwijsfilosofie van Basisschool De Ieme, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
We kiezen vanuit visie bewust voor heterogene groepen. Er zijn elf stamgroepen:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Ieme
Taal, Rekenen en Leesvaardigheid
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Ieme streven we naar onderwijskwaliteit met heldere ambities voor taal, rekenen en lezen. Onze onderwijsplannen beschrijven ons aanbod, de organisatie en didactische aanpak. We evalueren regelmatig schoolresultaten en passen plannen aan waar nodig, inclusief het starten van verbetertrajecten. Onze gespecialiseerde coördinatoren voor taal, lezen en rekenen werken nauw samen met het team. Zij waarborgen hoogwaardig onderwijs conform onze onderwijsplannen. De basis voor succes ligt in de didactische vaardigheden van de leerkracht: duidelijke instructies, visuele ondersteuning, stappenplannen en geleide oefening. Bij onvoldoende ontwikkeling volgt overleg met collega's en de Intern Begeleider. Interventies zoals verlengde instructie, extra oefening en hulpmiddelen worden ingezet. We volgen landelijke protocollen voor dyslexie en dyscalculie. Voor lezen starten alle kinderen op niveau 1. Bij vertraging volgt niveau 2 met extra begeleiding. Op niveau 3 ontvangen kinderen intensieve leesondersteuning, individueel of in kleine groepen. Programma's zoals Bouw!, voor-koor-doorlezen en RALFI-lezen worden gebruikt. Bij blijvende leesproblemen kan, in overleg met ouders en na gemeentelijke goedkeuring, dyslexieonderzoek plaatsvinden. Voor rekenen bieden we extra ondersteuning door hardop denkend te oefenen en strategieën te trainen. Snelle rekenaars krijgen uitdagende opgaven. We differentiëren met diverse opgaven op hetzelfde leerdoel. Rekensprint ondersteunt automatisering. Kinderen kunnen meedoen met een hogere of lagere jaargroep, of een eigen leerlijn volgen met methodes als Rekenroute of RekenXL. Afwijkingen van de leerlijn gebeuren altijd in overleg met ouders.
Sociaal-emotionele Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Jenaplanonderwijs op De Ieme legt sterke nadruk op sociaal-emotionele ontwikkeling. Dagelijks oefenen kinderen met samen spelen, werken en leven binnen hun stamgroep, een oefenplaats en minisamenleving. Een positieve groepscultuur wordt bevorderd, die door wisseling van leerlingen behouden blijft. Alle leerlingen starten met basisondersteuning, tenzij er een specifieke ondersteuningsbehoefte is. Onze schoolcoach en jeugdprofessional bieden ondersteuning, soms preventief. Bij langdurige inzet organiseren we overleg met alle betrokkenen, inclusief externe partijen zoals de ondersteuningsspecialist van het samenwerkingsverband. Samen ontwikkelen we een groeidocument met doelen, aanbod en aanpak. Leerkrachten begeleiden kinderen in de klas, met focus op de pedagogische relatie en dialoog. Door groepsgesprekken, methodieken, hoge verwachtingen en coaching vergroten we zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. De jeugdprofessional en schoolcoach kunnen preventief of curatief ingezet worden. De schoolcoach kan ondersteuning bieden in de klas, kleine groepen of individueel. Na doorlopen basisondersteuning of bij urgentie, wordt de coach ingeschakeld. Er is afstemming met de Intern Begeleider over doelen en duur. Leerkrachten bespreken de begeleiding met ouders en maken afspraken over communicatie. De coach start na observatie en overleg met de leerkracht. Evaluaties vinden periodiek plaats, waarbij de leerkracht eigenaar blijft van het proces en de communicatie met ouders verzorgt. De schoolcoach richt zich op planningsvaardigheden, structuur, leren leren, hulp vragen en het inzetten van hulpmiddelen. Ook sociaal-emotionele groei, zelfredzaamheid, omgang met situaties, zelfvertrouwen en ontspanning komen aan bod. Voorbereiding op het voortgezet onderwijs en begeleiding bij cognitieve ontwikkelingslijnen, zowel bij vertraging als versnelling, behoren ook tot de taken. Ondersteuning aan leerkrachten bij gedragsproblemen is eveneens onderdeel van de werkzaamheden.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Ieme hanteert duidelijke basisregels die passen bij onze schoolcultuur. We gebruiken een gedeelde taal, modelleren gewenst gedrag, spreken elkaar aan en formuleren heldere verwachtingen. De gedragsspecialist werkt samen met de Intern Begeleider aan beleid voor gedragsmanagement. Basisondersteuning vindt plaats in de klas, met afspraken over werkhouding en gedrag. We reflecteren samen op gesprekken, spel en werk, waarderen positief gedrag en communiceren gedragsverwachtingen. Op groepsniveau stimuleren we zelfstandigheid met hulpmiddelen zoals 'de hand' en stappenplannen voor hulpvragen. Voor aanvullende ondersteuning verwijzen we naar de rol van de schoolcoach, zoals beschreven onder het kopje 'sociaal-emotionele ontwikkeling'.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze gespecialiseerde gymdocent verzorgt bewegingsonderwijs en stelt doelen voor lichamelijke ontwikkeling. Een werkgroep sport en beweging heeft een plan ontwikkeld voor pauzeactiviteiten, inclusief gedragsafspraken. Kinderen kunnen deelnemen aan diverse activiteiten met materiaal of georganiseerde spellen op de speelplekken. Deze activiteiten wisselen maandelijks. Alle teamleden houden toezicht tijdens buitenspel. De gymdocent biedt gedifferentieerde begeleiding tijdens gymlessen. Extra motorische ondersteuning vindt vaak buiten de les plaats. Aanpassingen zoals een aangepast schrijfschrift of speciaal schrijfmateriaal worden door school gefaciliteerd. Grotere aanpassingen, zoals speciaal meubilair, kunnen ouders aanvragen via de gemeente of gespecialiseerde instanties.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor hulpvragen buiten onze onderwijsexpertise werken we samen met externe specialisten. In overleg met ouders en andere betrokkenen bepalen we de mogelijkheden, waarbij we onderscheid maken tussen onderwijsgerelateerde hulp en ondersteuning bij zelfredzaamheid. Op het gebied van medische handelingen en medicatie volgen we de richtlijnen uit de SAAMwijzer. Medewerkers kunnen niet verplicht worden medicijnen toe te dienen. Medewerking wordt verleend na schriftelijke toestemming van ouders, die de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid op zich nemen. Formulieren hiervoor zijn opvraagbaar bij de school. Voor onderwijs aan zieke kinderen werken we samen met Ziezon, een landelijk expertisenetwerk. Mogelijkheden zijn onderwijs op afstand via Klassecontact of tijdelijk thuisonderwijs, tweemaal per week voor een afgebakende periode.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Individuele Kindondersteuning op Basisschool De Ieme
Ons Pedagogisch Kompas voor Groei en Succes
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
De Ieme: Kwaliteitszorg en Visie voor Toekomstgericht Onderwijs
Wat Zijn De Belangrijkste Ambitiedoelen van Basisschool De Ieme?
Hoe Zorgt De Ieme Voor Continue Onderwijsverbetering?
Downloaden
Ontdek Ons Schoolplan: Download HierVoorbereidend Onderwijs: Start uw Kind Succesvol bij De Ieme
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal programma biedt Basisschool De Ieme voor jonge kinderen?
Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool De Ieme samen voor een soepele overgang?
Basisschool De Ieme onderhoudt waardevolle samenwerkingen met vooraanstaande kinderopvanglocaties in Veghel. Deze samenwerkingen waarborgen een harmonieuze overgang voor uw kind van de kinderopvang naar onze basisschool. De partners waarmee wij nauw samenwerken zijn Kinderdagverblijf Het Snuitje en Kinderdagverblijf 't Kroontje.