
Schoolweging
De schoolweging van De Ieme is 26,18 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De score ligt 6,2% lager dan bij vergelijkbare scholen (96,7%), maar toont wel een robuuste basiskwaliteit. De digitale adaptieve leermethodes dragen hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, tegen een inspectienorm van 51,8%. Dit ligt 19,6% lager dan bij vergelijkbare scholen (63,3%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,18). De school zet extra in op maatwerk, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 17,24% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 17,24% havo/vwo-combinaties. Praktijkonderwijs (3,45%) valt hoger uit dan bij vergelijkbare scholen (1,01%). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief grote verschillen in leerlingenpotentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ieme | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de kinderen door middel van: Observaties en gesprekken met ouders en kinderen Methodegebonden toetsen en onafhankelijke DIA LVS-toetsen Focus PO In de praktijk betekent dit dat we onze ogen en oren openhouden, het gesprek aangaan, leeractiviteiten en instructies verzorgen waarbij we de leerdoelen helder hebben, waarin ontwikkeling zichtbaar wordt, wij feedback geven, enz. We werken volgens de opzet van Opbrengstgericht Passend Onderwijs. Twee keer per jaar worden de resultaten tijdens de Schoolbespreking bekeken en geanalyseerd. We stellen onszelf vragen: Is ons onderwijs passend? Behalen we onze ambitie? Indien nodig stellen we een kortlopend verbeterplan op dat tussentijds geëvalueerd wordt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Door onze onderwijsvorm (zie missie en visie) realiseren we: Een sterke sociale structuur waardoor kinderen hun sociale vaardigheden optimaal kunnen ontwikkelen. Een praktijk waarin kinderen rekening houden met elkaar, veel (kunnen) samenwerken en leren omgaan met diversiteit. Groepen waarin kinderen verschillende rollen hebben: jongste, middelste, oudste. Dit doorbreekt een onwenselijke hiërarchie. Een fijn pedagogisch klimaat waarin we ons verantwoordelijk voelen voor elkaar. De sociale opbrengsten zijn goed. We horen over de positieve effecten van ons onderwijs regelmatig terug van ouders, het voortgezet onderwijs en externen. Benoemd wordt: sociaal inzicht, zelfstandigheid, ondernemend zijn, goede planningsvaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel. LEES MINDER
Ik mag zijn wie ik ben
Ik heb respect voor anderen
Ik ben deel van de groep
Wat is de aanpak van De Ieme voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Gedurende de schooldag wordt er aandacht besteed aan de brede ontwikkeling van de kinderen. Er wordt gelet op signalen en sociale processen in de groep. Er is aandacht voor welbevinden en ieders rol daarin. Er worden gesprekken gevoerd en kinderen worden zich bewust van de invloed van hun gedrag op anderen. Indien nodig worden extra middelen ingezet, zoals Rots & Water-training, ondersteuning in de groep of begeleiding van de schoolcoach of de Consulent Jeugd. Aandacht voor burgerschap is verweven in het dagelijkse onderwijs en de school heeft dit vastgelegd in een onderwijsplan.
Welke registratiemethoden gebruikt De Ieme om sociale opbrengsten te meten?
De Ieme gebruikt het Jenaplan concept als registratiemethode om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.