
De resultaten van De Ieme in Veghel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Ieme, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Ieme bij jullie?
Ontdek hoe goed De Ieme bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Ieme
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Ieme.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Ieme
Het streefniveau op Basisschool De Ieme is gericht op het bevorderen van hogere academische prestaties. Het doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten behalen. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn om de prestaties van de school te evalueren. Ontdek hoe De Ieme presteert ten opzichte van deze landelijke normen en haar eigen ambitieuze doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Ieme?
Bij basisschool De Ieme ontvangen leerlingen in groep 7 een voorlopig schooladvies. Dit advies baseren we op een brede evaluatie van de leerling, inclusief werkhouding, inzet en sociale ontwikkeling. We kijken zowel naar cognitieve vaardigheden, gemeten via het leerlingvolgsysteem en methodegebonden toetsen, als naar de praktische toepassing tijdens klassikale activiteiten en zelfstandig werk. Alle bevindingen worden zorgvuldig besproken met het voltallige bovenbouwteam en de directie. Gedurende groep 8 blijven we de voortgang nauwlettend volgen. De laatste leerlingvolgsysteemtoetsen vinden plaats in november, gevolgd door een definitief voorlopig advies in december. Na de Doorstroomtoets in februari en de uitslag in maart, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld, waarna de aanmelding voor het voortgezet onderwijs kan plaatsvinden. Ouders worden aan het begin van groep 7 en 8 uitgebreid geïnformeerd over dit belangrijke traject en de verschillende onderwijsopties.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Jenaplan Basisschool De Ieme
Op De Ieme, een Jenaplan basisschool in Veghel, focussen we op een sterke sociale structuur waarin elk kind zijn sociale vaardigheden optimaal kan ontwikkelen. Onze onderwijsvorm stimuleert kinderen om rekening te houden met elkaar, effectief samen te werken en te leren omgaan met de diversiteit binnen onze schoolgemeenschap. Binnen onze groepen nemen kinderen verschillende rollen aan, zoals de jongste, middelste of oudste leerling. Dit doorbreekt onwenselijke hiërarchieën en creëert een dynamische leeromgeving. We streven naar een positief pedagogisch klimaat waarin wederzijdse verantwoordelijkheid centraal staat. De positieve sociale resultaten van ons onderwijs worden regelmatig bevestigd door feedback van ouders, het voortgezet onderwijs en andere betrokkenen. Men prijst het sociale inzicht, de zelfstandigheid, het ondernemerschap, de goede planningsvaardigheden en het verantwoordelijkheidsgevoel van onze leerlingen.
Respect en acceptatie: Iedereen mag zichzelf zijn op De Ieme.
Gedeelde waarden: We tonen respect voor elkaar en onze omgeving.
Samenwerking: We zijn een hechte gemeenschap waarin we samenwerken en leren.
Hoe bevordert De Ieme de sociale ontwikkeling van uw kind?
Gedurende de schooldag besteden we continu aandacht aan de brede ontwikkeling van elk kind. We zijn alert op individuele signalen en de sociale dynamiek binnen de groep. Regelmatige gesprekken over welbevinden en ieders rol daarin staan centraal. Door kinderen een spiegel voor te houden, helpen we hen bewust te worden van de impact van hun gedrag op anderen. Burgerschap is integraal onderdeel van ons dagelijks onderwijs. Als leefwerkgemeenschap oefenen we burgerschap op kleinere schaal intensief. In lijn met de overheidsopdracht om burgerschap te verankeren, hebben we dit verder uitgewerkt in een specifiek onderwijsplan Burgerschap.
Welke methoden gebruikt De Ieme voor het registreren van sociale resultaten?
Basisschool De Ieme hanteert de Jenaplan methodiek, die een holistische benadering van ontwikkeling omvat. Deze pedagogische visie is leidend in al onze activiteiten en registraties.
- Jenaplan
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Ieme?
Op basisschool De Ieme passen we de principes van de Jenaplan methodiek toe voor sociaal-emotioneel leren. Deze aanpak bevordert de persoonlijke groei en sociale vaardigheden van onze leerlingen.
- Jenaplan
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Basisschool De Ieme
Basisschool De Ieme in Veghel, met 242 leerlingen, staat centraal in het lokale onderwijslandschap. Wij streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen. Onze school is toegewijd aan excellentie in het basisonderwijs, met een focus op zowel academische vooruitgang als persoonlijke groei. Ontdek hoe onze onderwijsaanpak wordt beoordeeld door de onderwijsinspectie. Bekijk de officiële bevindingen en ons doorlopende streven naar verbetering. De Ieme investeert continu in kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle leerlingen.