Basisschool Maria ter Heide in Veghel

Het team van Basisschool Maria ter Heide in Veghel

Current section: team
Ericastraat 21
5464 Veghel

Zie hier hoe het team van Basisschool Maria ter Heide is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Maria ter Heide. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Maria ter Heide bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Maria ter Heide bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Maria ter Heide zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Maria ter Heide. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Maria ter Heide werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Maria ter Heide gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Flexibele Leerkracht Vervanging: Ons Plan bij Afwezigheid

Bij Basisschool Maria ter Heide streven we naar continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte of verlof, zetten we onze toegewijde invalleerkrachten uit de Verdi-vervangerspool in. We realiseren ons dat de beschikbaarheid van vervangers een uitdaging kan zijn. Daarom hebben we een robuust opvangplan ontwikkeld om ervoor te zorgen dat uw kind altijd naar school kan. Dit plan garandeert een planmatige en verantwoorde aanpak, zelfs in situaties waarin reguliere vervanging niet direct mogelijk is. We zetten ons als scholencluster tot het uiterste in. Ons opvangplan treedt in werking wanneer de Verdi-vervangerspool geen uitkomst biedt. De eerste stap is het benaderen van collega's die op hun vrije dag beschikbaar zijn voor vervanging. Vervolgens worden leerkrachten ingezet die op de betreffende dag geen lesgevende taken hebben, maar zich inzetten voor schoolontwikkeling of werkdrukondersteuning. Bijkomende stappen omvatten het inzetten van ambulante leerkrachten. De rol van de kwaliteits-coördinator is cruciaal; om de onderwijskwaliteit te waarborgen, wordt deze functie alleen in uiterste nood en zeer beperkt ingezet binnen het cluster. Daarnaast wordt de klas van de afwezige leerkracht tijdelijk herverdeeld over andere groepen, volgens een vooraf opgesteld herschikkingsplan. Hierbij zorgen we ervoor dat klassen niet te groot worden en er geen onlogische combinaties ontstaan. In uitzonderlijke gevallen, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kan het noodzakelijk zijn dat een groep tijdelijk thuis moet blijven. Bij langdurige afwezigheid rouleren we de groepen om de impact te minimaliseren. Indien een afwezigheid minimaal een dag van tevoren bekend is, onderzoeken we de mogelijkheid om een creatieve 'Qrabblaar' in te zetten. Dit zijn bevlogen professionals zoals kunstenaars of muzikanten die kinderen een unieke leerervaring bieden. De inzet van Qrabblaars wordt eerlijk verdeeld over de school, wat betekent dat soms een vaste leerkracht de reguliere taken overneemt terwijl de Qrabblaar in een andere klas actief is.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Basisschool Maria ter Heide

3

Taal en Rekenen: Boost voor Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor gespecialiseerde begeleiding
Kwaliteitscoördinator voor optimaal onderwijs
Extra ondersteuning door ervaren leerkrachten

Toelichting van de school:

Op Basisschool Maria ter Heide zetten we vol in op taal- en rekenvaardigheden. Onze toegewijde orthopedagoog en kwaliteitscoördinator bieden gerichte ondersteuning. Daarnaast kunnen wij, indien nodig, altijd rekenen op de expertise van specialisten uit team 02 (onderwijs en opvang) van Verdi. Zij versterken onze aanpak bij specifieke leeruitdagingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welzijn
Orthopedagoog voor emotionele ondersteuning
Kwaliteitscoördinator voor een gebalanceerd schoolklimaat

Toelichting van de school:

Wij geloven in de kracht van een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze school heeft een orthopedagoog en een kwaliteitscoördinator die hier nauwlettend op toezien. Bij specifieke vragen over gedrag en welzijn kunnen we bovendien een beroep doen op de expertise van het team 02 (onderwijs en opvang) van Verdi, wat zorgt voor een complete ondersteuning.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor optimale focus
Orthopedagoog voor gerichte aanpak
Kwaliteitscoördinator voor gestructureerde lessen

Toelichting van de school:

Basisschool Maria ter Heide stimuleert een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Onze gedragsspecialist, orthopedagoog en kwaliteitscoördinator werken samen om uw kind hierin te begeleiden. Voor aanvullende expertise op het gebied van gedrag en leerstrategieën schakelen we de gespecialiseerde krachten van team 02 (onderwijs en opvang) van Verdi in, zodat ieder kind succesvol kan leren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerd Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Beweging en motorische ontwikkeling zijn essentieel voor een gezonde groei. Naast onze kwaliteitsbewaking, beschikt Basisschool Maria ter Heide over een leerkracht met een diploma als Motorisch Remedial Teacher. Deze specialist biedt gerichte hulp bij het verbeteren van de motorische vaardigheden, wat bijdraagt aan een algehele positieve ontwikkeling van uw kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan de school verbonden zijn, streven wij ernaar een zorgzame omgeving te bieden waarin persoonlijke verzorging en welzijn centraal staan. Bij specifieke medische indicaties werken we nauw samen met ouders en externe professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Basisschool Maria ter Heide

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Op Basisschool Maria ter Heide geloven we in het bieden van passende ondersteuning aan elke leerling, dicht bij huis. We maken deel uit van Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30.06, wat ons in staat stelt om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften de hulp te bieden die ze verdienen. Onze aanpak is gericht op vroegtijdige signalering van ondersteuningsvragen en het bieden van uitstekende basishulp, gedetailleerd beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel. Nauwe samenwerking met ouders, de gemeente, GGD, speciaal onderwijs en jeugdhulpverlening is hierin cruciaal. Bij specifieke vragen over de ontwikkeling van uw kind, overlegt de leerkracht met onze kwaliteitscoördinator. Bij complexere uitdagingen wordt de expertise van de Verdi ondersteuningsstructuur ingeschakeld, waar deskundigen meedenken over de optimale begeleiding. Indien meer gespecialiseerde hulp nodig is, wordt dit, altijd in samenspraak met u, aangevraagd bij Verdi of het samenwerkingsverband. In gevallen waar onze school de benodigde ondersteuning niet volledig kan bieden, dienen we een aanvraag in voor speciaal (basis)onderwijs via de ACTA van het samenwerkingsverband. De gedetailleerde procedure is opvraagbaar bij de directeur of kwaliteitscoördinator. De ondersteuningsplanraad (OPR), bestaande uit ouders en schoolmedewerkers, speelt een belangrijke rol in het vormgeven van het beleid voor passend onderwijs in onze regio. Meer details zijn te vinden op de websites van Verdi en samenwerkingsverband 30.06. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we extra ondersteuning geïmplementeerd in diverse groepen om leerlingen met specifieke behoeften optimaal te begeleiden. Met de start van ons nieuwe schoolplan 2024-2028, versterken we de doorlopende leer- en ontwikkellijn van 0 tot 12 jaar. We streven ernaar om de verschillen en talenten van elk kind nog beter te erkennen en ons onderwijs, passend bij onze kleinschaligheid, steeds inclusiever te maken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij Maria ter Heide

Welke ambitieuze leerdoelen koestert Basisschool Maria ter Heide voor de komende jaren?

Bij Basisschool Maria ter Heide stellen we heldere ambities voor de toekomst, gebaseerd op onze kernopdracht, visie en grondige analyse van onze onderwijspraktijk. Deze ambities vormen de leidraad voor onze ontwikkeling in de komende jaren. Ten eerste streven we naar het verbeteren van de cognitieve resultaten op het gebied van taal, lezen en rekenen. We investeren actief in ons onderwijs met passende methodieken en versterken de vaardigheden van onze leerkrachten met het Effectieve Directe Instructie (EDI) model. Door observatielijsten en kijkwijzers te implementeren, borgen we de kwaliteit van ons onderwijs. Daarnaast zetten we vol in op het versterken van een positief pedagogisch klimaat. We creëren een veilige en rijke leeromgeving waar elke leerling zich bewust is van zijn of haar eigen waarden, kwaliteiten en ambities. Dit bevordert zelfbewustzijn, zelfregulatie en persoonlijke verantwoordelijkheid, zowel bij de leerlingen als binnen ons team. Verder omarmen we inclusief burgerschapsonderwijs, met een focus op actief burgerschap, sociale integratie en respect voor diversiteit. We bereiden onze leerlingen voor op een samenleving waarin wederzijds respect centraal staat. Door een doorlopende leerlijn te ontwikkelen, afgestemd op onze leerlingen en de 17 duurzame werelddoelen, stimuleren we presentatievaardigheden en een waardevolle bijdrage aan de maatschappij. Tot slot verdiepen we de samenwerking met ouders en verzorgers. We zorgen voor een open communicatie over de ontwikkeling van uw kind en zien u als een waardevolle partner in het onderwijsproces. De doorontwikkeling van 'MijnRapportfolio' zorgt voor een naadloze aansluiting bij onze visie en faciliteert een effectieve samenwerking.

Hoe waarborgt Basisschool Maria ter Heide de onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling?

Binnen stichting Verdi hanteren we een strikt kwaliteitskader dat de borging en versterking van ons onderwijs garandeert. Dit kader, geïnspireerd door de waarderingskaders van de Inspectie van het Onderwijs en de Verdi-koers, omvat zelfevaluaties en leidt tot jaarlijkse integrale kwaliteitsgesprekken met het bestuur. Hierin bespreken we onze schoolontwikkelingsambities, opbrengstenanalyses en zelfevaluaties. Om onze objectiviteit te vergroten, ontwikkelen we interne audits binnen Verdi. De kwaliteitscyclus van Verdi is de basis voor onze school- en groepsniveauplanning. Deze cyclus beschrijft hoe we via onderwijsplannen, zelfevaluaties, opbrengstanalyses en gerichte klassenobservaties continu werken aan de verbetering van ons onderwijs. Samen met ons toegewijde team stellen we, rekening houdend met onze ambities en actuele ontwikkelingen, concrete ontwikkelpunten vast. We hanteren hierbij het principe 'het goede is veel'. Deze ontwikkelpunten worden verwerkt in het jaarplan en uitgevoerd door gespecialiseerde teams of individuen, onder supervisie van de schoolleiding en het curriculumteam (CT). De voortgang wordt nauwlettend gemonitord en geëvalueerd, waarbij we verantwoording afleggen in het jaarverslag. Ons tijdspad voor kwaliteitsverbetering omvat: 1. Analyse van de onderwijskwaliteit op alle relevante indicatoren en verantwoording aan belanghebbenden. 2. Integratie van de analyse in het voortschrijdend schoolplan en communicatie met belanghebbenden. 3. Implementatie van het schoolplan met regelmatige voortgangsbesprekingen. 4. Evaluatie van het schoolplan en toetsing bij belanghebbenden.

Stimulerend Peuterprogramma: De Eerste Stapjes op Basisschool Maria ter Heide

Toelichting van de school

Welkom bij peuteropvang Maria ter Heide Start, een integraal onderdeel van onze basisschool. Hier bieden we kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar een veilige en stimulerende omgeving om te spelen, te leren en nieuwe vriendschappen te sluiten. Onze peuteropvang is de ideale plek waar jonge kinderen spelenderwijs sociale vaardigheden ontwikkelen en volop genieten van interactie met leeftijdsgenootjes. Om een optimale ontwikkeling te garanderen, maken we gebruik van de bewezen educatieve methode Piramide en het inzichtelijke observatiesysteem KIJK. Deze methodes helpen ons om elke peuter individueel te begeleiden. We hechten veel waarde aan een soepele overgang naar de basisschool. Daarom organiseren we gedurende het schooljaar diverse gezamenlijke activiteiten met onze kleutergroepen. De peuters en kleuters bevinden zich in aangrenzende lokalen, verbonden door een grote schuifdeur, en delen zelfs ruimtes. Deze nauwe inhoudelijke en organisatorische samenwerking is een uniek pluspunt van onze school. Daarnaast heeft onze peuteropvang een belangrijke preventieve functie. Kinderen die de peuteropvang hebben doorlopen, wennen doorgaans sneller en gemakkelijker aan het basisonderwijs. Onze toegewijde pedagogisch medewerkers spelen ook een cruciale rol in het vroegtijdig signaleren van eventuele ontwikkelingsuitdagingen, waardoor we tijdig passende ondersteuning kunnen bieden.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Maria ter Heide speciale programma's voor jonge kinderen?

Ja, onze school integreert peuteropvang Maria ter Heide Start, een programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen tot 4 jaar.

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Maria ter Heide werkt nauw samen met peuteropvang Maria ter Heide Start om een naadloze en stimulerende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool Maria ter Heide werkt nauw samen met peuteropvang Maria ter Heide Start om een naadloze en stimulerende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

Peuteropvang Maria ter Heide Start
Team | Basisschool Maria ter Heide in Veghel | [2025] Schoolregister