Basisschool Maria ter Heide
Ericastraat 21
5464 VR Veghel

Schoolweging

Schoolweging
27.89
Spreiding
5.16

De schoolweging van Maria ter Heide is 27,89 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, in lijn met het schoolslogan ‘Samen leren groeien’.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

33.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, aanzienlijk onder de inspectienorm van 50.1%. Deze score reflecteert mogelijk uitdagingen bij het borgen van verdiepend leerstofaanbod, zoals genoemd in het laatste kwaliteitsonderzoek. De school zet in op ‘ontwikkelingsgericht differentiëren’ om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 30% havo en 10% vwo (samen 40%) versus 30% praktisch vmbo (b/k-niveaus). Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (16.07% havo, 18.61% vwo regionaal). De 10% vmbo-b adviezen wijzen op maatwerk voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften, passend bij het inclusieve schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente MeierijstadGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school gebruiken we diverse instrumenten om de ontwikkeling van kinderen planmatig en gestructureerd te volgen. Vanuit ons 'Sturend Onderwijskundig Kader' ligt de focus op vijf resultaatgebieden: R1: Een positief leefklimaat (welbevinden). R2: Een positief leerklimaat (betrokkenheid) R3: Een hoog niveau van zelfstandig en verantwoordelijk functioneren. R4: Sociaal vaardig gedrag; ruimte kunnen vragen en ruimte kunnen geven. R5: Leeropbrengsten die recht doen aan het potentieel van de leerling. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we Leerling in beeld. Voor het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters gebruiken we het KVM (KindVolgModel). Voor de cognitieve ontwikkeling in de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we Leerling in beeld van CITO. Op basis van de schoolweging hebben we per leerjaar jaarnormen vastgesteld waarop gestuurd wordt. Met de gegevens die we verzamelen door het gebruik van deze systemen, bepalen we of de kinderen voldoende profiteren van ons onderwijsaanbod; of we goede resultaten boeken op de vijf resultaatgebieden. We gebruiken de uitslagen van observaties, testen en toetsen om het aanbod en de focus in dat aanbod af te stemmen op de onderwijsbehoefte van het individuele kind of een groep kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14.29% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingpopulatie. Tegelijk laat 28.57% bovenadvisering zien dat talentontwikkeling effectief wordt gestimuleerd, zoals blijkt uit het ‘talenturen’-programma in de schoolgids.

Sociale ontwikkeling

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen.

Persoonlijk Leiderschap

Wederzijds vertrouwen

Proactieve houding

Wat is de werkwijze van Basisschool Maria ter Heide voor sociale ontwikkeling?

Om leerlingen op te voeden tot verantwoorde burgers, werkt Basisschool Maria ter Heide intensief aan de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap via 'Leader in Me'. Daarnaast leren leerlingen middels WonderWoorden samen te werken aan een veilige schoolomgeving. Gedurende het schooljaar wordt er gewerkt aan groepsvorming. De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen wordt besproken tijdens groeps(leerling)besprekingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Maria ter Heide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Maria ter Heide gebruikt KindVolgModel en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Maria ter Heide?

Basisschool Maria ter Heide gebruikt 'Leader in Me' als methode voor sociaal-emotioneel leren.