Basisschool Edith Stein
Past. Clercxstraat 52
5465 RJ Veghel

Schoolweging

Schoolweging
28.97
Spreiding
5.47

De schoolweging van Edith Stein is 28,97 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots. Dit is niet alleen ver boven de inspectienorm van 85%, maar ook hoger dan het landelijk gemiddelde (96,4%). De basiskwalificatie voor taal en rekenen is hier sterk geworteld.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 59,8% behaald, net onder het vergelijkingsniveau van 60,5% maar ruim boven de signaleringswaarde (48,6%). Deze prestatie onderstreept de effectieve differentiatie in het onderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 29,4% vmbo-(g)t en 23,5% havo. Het vwo-percentage (11,8%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6%), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEdith SteinGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school gebruiken we diverse instrumenten om de ontwikkeling van kinderen planmatig en gestructureerd te volgen. Daarbij ligt de focus op vijf resultaatgebieden: R1: Een positief leefklimaat (welbevinden) R2: Een positief leerklimaat (betrokkenheid) R3: Een hoog niveau van zelfstandig en verantwoordelijk functioneren. R4: Sociaal vaardig gedrag; ruimte kunnen vragen en ruimte kunnen geven., R5: Leeropbrengsten die recht doen aan het potentieel van de leerling. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we Leerling in Beeld. Voor het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters gebruiken we KIJK!. Voor de cognitieve ontwikkeling in de groepen 3 t/m 8 gebruiken we Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem) van CITO. Met de gegevens die we verzamelen door het gebruik van deze systemen, bepalen we of de leerlingen voldoende profiteren van ons onderwijsaanbod; of we goede resultaten boeken op de vijf resultaatgebieden, We gebruiken de uitslagen van observaties, testen en toetsen om het aanbod en de focus in dat aanbod af te stemmen op de onderwijsbehoefte van het individuele kind of een groep kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,6% van de leerlingen presteert boven advies – bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde. Desondanks zit 21,4% onder advies (tegen 11,8% landelijk). Deze tegenstelling benadrukt de noodzaak van gerichte monitoringssystemen, zoals vermeld in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op school besteden wij aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we willen bijdragen aan de opvoeding van onze leerlingen tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen.

Zelfbewust

Betrokken

Samen en Actief

Wat is de werkwijze van Basisschool Edith Stein voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool Edith Stein werkt gedurende het hele schooljaar aan groepsvorming, met extra aandacht tijdens de Gouden en Zilveren weken. Samen met de leerlingen worden afspraken gemaakt die verbonden zijn aan de groep, om de leerlingen verantwoordelijk te maken voor hun omgeving. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen tussen de leerkracht en de Intern Begeleider.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Edith Stein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Edith Stein gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Edith Stein?

Basisschool Edith Stein gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Klets! en SRV.