
Schoolweging
De schoolweging van Het Veldboeket is 29,14 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Ook overtreft ze hiermee het regionale gemiddelde (95,9%). Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral op taal en rekenen, zoals aangegeven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KC Het Veldboeket behaalt met 50,0% het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,14) een kwart van de leerlingen naar hogere cognitieve doelen weet te leiden. De score is echter 7,8% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (57,8%), wat mogelijk samenhangt met de brede adviesrange.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een focus op midden- en bovenkant zien: 42,9% vmbo-(g)t en 42,9% havo. Het percentage havo/vwo-adviezen (14,3%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (10,9%), maar blijft onder landelijke topscores. Praktijkonderwijs (0%) is afwezig, wat contrasteert met 1,0% in de regio. De combinatie van 85,7% theoretische adviezen past bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente De Wolden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Methodegebonden toetsen: De tussentijdse resultaten worden 3x per jaar voor de groepen 1 t/m 8 tussen de leerkracht en de intern begeleider besproken. Daarna worden deze in het gehele team besproken. Niet-methodegebonden toetsen (Cito): de leerkracht stelt ruim voor de toetsing een verwachting op en presenteert na de toetsing aan het team of deze verwachting behaald is. Vervolgens stelt de leerkracht de verwachtingen voor de volgende periode op. De leerkracht presenteert de doelen aan het gehele team en kan deze na advies vanuit het team bijstellen. De contactgesprekken vinden tussen de leerkracht, ouder en leerling plaats. De kindgesprekken vinden tussen de leerkracht en de leerling plaats met als doel dat de leerling in de bovenbouw eigen doelen formuleert.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,7% van de leerlingen blijft op adviesniveau presteren, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde. Het hoge percentage onderadvisering (22,2% vs. 11,8% in Nederland) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de onstabiele leerlingendynamiek. Toch laat 11,1% van de leerlingen betere prestaties zien, wat past bij het intensieve mentorschap dat de school vermeldt.
Sociale ontwikkeling
Wij monitoren het welbevinden en de sociale veiligheid van de leerlingen met de resultaten van de vragenlijsten Sociale Competentie Observatie Lijst (Scol). De leerlingen kunnen via deze lijst aangeven dat zij graag in gesprek willen met de eigen groepsleerkracht of met iemand anders. De leerkrachten vullen ook lijsten in die daarmee verbonden zijn. In de groepsbesprekingen komen de uitkomsten aan bod. Dit jaar gaan wij een keuze maken voor een methode voor de sociale ontwikkeling van kinderen. LEES MINDER
Welbevinden
Eigenaarschap
Talentontwikkeling
Wat is de werkwijze van KC Het Veldboeket voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van KC Het Veldboeket zijn in gezamenlijkheid met alle teamleden bepaald. De school zet in op het aanleren van executieve functies door gesprekken en spellen. Voor leerlingen die hulp nodig hebben in hun gedrag, wordt hulp aangevraagd via het samenwerkingsverband, waar ouders actief bij worden betrokken. In de klas wordt gebruik gemaakt van een beloningsbord voor individuele en groepsdoelen, en leerlingen die een langdurige positieve impuls nodig hebben, krijgen ondersteuning met een afsprakenkaart.
Welke registratievormen gebruikt KC Het Veldboeket om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC Het Veldboeket gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC Het Veldboeket?
KC Het Veldboeket gebruikt de methode 'Een doos vol gevoelens' voor sociaal-emotioneel leren.