
De resultaten van WereldKidz Mozaïek Petenbos in Veenendaal
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van WereldKidz Mozaïek Petenbos, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past WereldKidz Mozaïek Petenbos bij jullie?
Ontdek hoe goed WereldKidz Mozaïek Petenbos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op WereldKidz Mozaïek Petenbos
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de centrale eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan deze norm moet voldoen, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland, inclusief WereldKidz Mozaïek Petenbos.
Grafiek
Grafiek laden...
Bereiken van het Streefniveau: Ambitie voor Onze Leerlingen
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken. Het is ons streven dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau realiseren. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, dient als maatstaf voor de schoolprestaties en wordt individueel bepaald voor elke basisschool, waaronder WereldKidz Mozaïek Petenbos.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van WereldKidz Mozaïek Petenbos?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap die we bij WereldKidz Mozaïek Petenbos zorgvuldig voorbereiden. Vanaf groep 7 starten we met het informeren van ouders en leerlingen over de mogelijkheden. Het schooladvies wordt opgesteld op basis van de algehele ontwikkeling van uw kind vanaf groep 6. Hierbij nemen we de inzichten van leerkrachten, de intern begeleider en de schoolleider mee. We kijken naar de cognitieve ontwikkeling via methodetoetsen en onafhankelijke toetsen zoals de IEP-toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, motivatie en werkhouding van uw kind zijn cruciaal voor een passend advies. Dit advies bespreken we in januari met zowel de leerling als de ouders. Tijdens dit gesprek lichten we de verschillende voortgezet onderwijsopties toe en luisteren we naar de voorkeuren van u en uw kind. De aanmelding bij de school van voorkeur regelen de ouders zelf. Vervolgens stuurt de leerkracht een onderwijskundig rapport naar deze school. De definitieve plaatsing en verdere communicatie vallen onder de verantwoordelijkheid van het voortgezet onderwijs, dat eigen toelatingsprocedures hanteert. We streven naar een 'warme overdracht' met de brugklascoördinatoren. In november ontvangen we terugkoppeling over de prestaties van onze leerlingen in de brugklas. Onze leraren onderhouden nauw contact met het voortgezet onderwijs, wat bevestigt dat de aansluiting doorgaans uitstekend verloopt. Het schooladvies van de basisschool is leidend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Een doorstroomtoets dient als aanvullend, onafhankelijk gegeven en is niet doorslaggevend voor de toelating. Voortgezet onderwijsscholen mogen bij toelating geen andere gegevens dan de doorstroomtoets als tweede gegeven eisen. Indien de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan ons schooladvies, passen we dit aan, tenzij er gegronde redenen zijn om dit niet te doen. We lichten dit dan uitgebreid toe, in overleg met ouders en eventueel het vervolgonderwijs. Zo zorgen we voor een optimaal traject naar het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op WereldKidz Mozaïek Petenbos
Op WereldKidz Mozaïek Petenbos geloven we dat sociale ontwikkeling essentieel is voor succes op school en in het leven. Wij leren kinderen belangrijke vaardigheden aan, zoals effectief samenwerken, conflicten oplossen en zelfstandig handelen. Deze competenties zijn cruciaal voor een positieve en veilige schoolomgeving, wat weer bijdraagt aan betere leerresultaten en de ontwikkeling van jonge burgers. Een veilig en stimulerend leerklimaat staat bij ons centraal. Elke leerling verdient het om zich op school prettig en veilig te voelen. Daarom bieden we persoonlijke aandacht en stimuleren we zelfvertrouwen. Met duidelijke regels en gezamenlijk toezicht creëren we een omgeving waar kinderen graag leren, hun talenten ontdekken en zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Welbevinden van leerlingen
Betrokkenheid bij het leerproces
Kernwaarden van de Kanjertraining
Hoe bevordert WereldKidz Mozaïek Petenbos de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij hanteren de Kanjertraining, een effectieve methode met lessen en oefeningen gericht op het creëren en onderhouden van een positieve klassfeer. De training werkt het best wanneer school, opvang en ouders samenwerken en één lijn trekken, wat leidt tot meer vertrouwen, rust, veiligheid en wederzijds respect binnen onze schoolgemeenschap. Elke leerkracht is gecertificeerd in de Kanjertraining, die gebaseerd is op vijf kernregels: 'We vertrouwen elkaar', 'We helpen elkaar', 'We werken samen', 'We hebben plezier' en 'We doen mee'. De Kanjerpetten dienen als visuele hulpmiddelen om gedrag op een constructieve manier te bespreken. Kinderen leren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun gedragskeuzes, waarbij de petten symbool staan voor de mogelijkheden die zij hebben. Voor het monitoren van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van het observatiesysteem Kanvas. Tevens vullen leerlingen uit groep 6, 7 en 8 jaarlijks een tevredenheidsenquête in, terwijl ouders deze om het jaar invullen.
Welke registratiemethoden gebruikt onze basisschool voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Onze basisschool gebruikt de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kanvas
- IEP
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet WereldKidz Mozaïek Petenbos in?
WereldKidz Mozaïek Petenbos maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport WereldKidz Mozaïek Petenbos: Kwaliteit en Toekomst
Bij WereldKidz Mozaïek Petenbos vinden we transparantie en onderwijskwaliteit essentieel. Jaarlijks delen we belangrijke schoolgegevens met de Onderwijsinspectie om hen in staat te stellen de kwaliteit van ons onderwijs te beoordelen. Onze school heeft geen aanleiding tot zorgen gegeven bij de inspectie, wat resulteerde in ons meest recente inspectierapport uit 2009. Hoewel dit rapport van enige tijd geleden dateert, beschouwen wij dit als een positief signaal. Het geeft aan dat de onderwijskwaliteit consistent hoog is en dat er geen noodzaak was voor intensievere controles. Wij zijn trots op de stabiele en kwalitatief sterke onderwijsomgeving die we bieden aan alle leerlingen van WereldKidz Mozaïek Petenbos. Ons team zet zich dagelijks in voor een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.