KBS de Vuurvlinder
Boerenzwaluw 19 (voor navigatie: Klipzwaluw 1)
3905 SG Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
29.43
Spreiding
6.64

De schoolweging van Achtbaan is 29,43 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,24% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (95,71%) en ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie na de fusie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,04% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijs, hoewel er nog ruimte is voor groei naar het vergelijkingspercentage van 57,3%. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op de theoretische doorstroom: 33,33% havo/vwo en 7,14% vwo (vergeleken met 10,93% en 18,61% regionaal). Met 35,71% vmbo-(g)t/havo-advies positioneert de school zich als een brug tussen praktisch en theoretisch onderwijs. Het lage percentage praktijkonderwijs (2,38% vs. 1,01% regio) sluit aan bij de geformuleerde ambitie naar 'bovengemiddelde kwaliteit'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAchtbaanGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Er zijn drie aspecten waar wij naar kijken als het effect van het onderwijs beoordelen. We noemen dit ‘respons op instructie’. Op De Vuurvlinder kijken we dus niet alleen naar de eindcijfers maar nemen we steeds de volgende drie aspecten mee in het vormgeven van ons onderwijs: 1. Het gedijen van de leerlingen (betrokkenheid). We beschrijven de factoren die het leren beïnvloeden: de onderwijsbehoeften. 2. De mate van leerstofbeheersing (methode-toetsen). We volgen de leerling en de groep: beheerst de leerling en de groep de leerstof om de volgende stap te maken, anders herhalen, verdiepen, verrijken we de leerstof. Hierbij houden we de 80% norm aan. Dit is formatief: gericht op volgende stap in de ontwikkeling. 3. De mate van vaardigheidsgroei (Cito-toetsen). We meten het verschil in competentie tussen twee meetmomenten. Dit is summatief: gekoppeld aan een landelijke norm en gericht op het plaatsen van leerlingen in het juiste niveau, een globale aanpak of een advies voor het vervolg onderwijs. De CITO-resultaten worden op school- en groepsniveau geanalyseerd en op basis hiervan wordt het aanbod en de aanpak aangescherpt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,07% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de fusieperiode. Toch scoort 21,95% boven advies, wat de kwaliteit van het maatwerkadvies benadrukt. De school hanteert een intensief monitoringssysteem zoals beschreven in het traject Advisering VO.

Sociale ontwikkeling

Wij geloven dat een kind pas ruimte voor ontwikkeling heeft als het zich veilig voelt in de groep, in het gebouw en op het plein. Daar richten we onze organisatie op in door duidelijkheid en structuur te bieden. Als kinderen weten waar ze aan toe zijn, is er alle ruimte voor relatie. We schenken aan het begin van het schooljaar veel aandacht aan groepsvormingsprocessen. Bij de komst van een nieuwe leerling doen we dit opnieuw. Daarnaast worden tijdens de Kwinklessen middels gesprekken en rollenspelen vaardigheden geoefend en besproken hoe je geschillen, enz. het beste kunt oplossen. Preventie is het beste middel is om veiligheidsgevoelens te bevorderen. LEES MINDER

Rust

Relatie

Respect

Wat is de aanpak van KBS de Vuurvlinder voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

KBS de Vuurvlinder maakt gebruik van de methode Kwink voor de sociale ontwikkeling van leerlingen. Deze methode omvat 'gouden weken' voor groepsvorming en een 'Kwink van de week'. De 'Kwink van de week' wordt gedurende twee weken in alle groepen besproken en geoefend. De leerkrachten zijn bekend met de 'Kwink van de week' zodat ze alle leerlingen kunnen helpen en aanspreken.

Welke methoden gebruikt KBS de Vuurvlinder om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?

KBS de Vuurvlinder gebruikt de volgende methoden om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijsten en jaarlijkse veiligheidsmonitoring.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij KBS de Vuurvlinder?

KBS de Vuurvlinder maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.