Het Baken I
t Kofschip 2
3904 RS Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
30.18
Spreiding
6.03

De schoolweging van Het Baken I is 30,18 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.55% behaalde het fundamenteel niveau overtuigt de school: ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het regionale gemiddelde van 95.71%. Deze consistent hoge score reflecteert sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Baken I behaalt met 61.35% een hoger streefniveau dan de inspectienorm van 45.5%. Dit overtreft ook het regionale gemiddelde van 57.3%, wat de effectiviteit van hun onderwijsdifferentiatie benadrukt, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 33.33% vmbo-k en 33.33% havo vormen de kern. Opvallend is het relatief hoge aandeel vwo-adviezen (16.67% vs. 18.61% regio). De 8.33% praktijkgericht vmbo-b advies wijst op maatwerk voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Baken IGemeente AmsterdamNederland
LIB174.7173.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van ons onderwijs zijn ruim voldoende. Dit stellen we vast aan de hand van de toetsen die horen bij de door ons gebruikte lesmethodes. Omdat niet elke school dezelfde methodes gebruikt, kunnen deze toetsen echter niet afgezet worden tegen een landelijk gemiddelde. Daar ­ om nemen we tot en met groep 8 ook de methode-­onafhankelijke toetsen van Cito af. Binnen de stichting CPOV werken we met interne audit -teams. Eens in de twee tot drie jaar komt er een audit -team op school. Aan de hand van een onderzoekskader wordt de school dan ‘doorgelicht’. Hieruit volgt een rapport met sterke punten en ontwikkeldoelen. Het meest recente audit -rapport kunt u op onze website vinden. Uiteraard kunnen we niet garanderen dat we elk jaar dezelfde resultaten behalen. We werken immers met kinderen en die verschillen van jaar tot jaar. Leerkrachten analyseren de toetsresultaten van hun groep en nemen eventuele verbeterpunten op in hun beschrijving van de aanpak voor de komende periode. De intern begeleider ziet er samen met de directie op toe dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Dit gebeurt o.a. door groepsbezoeken en groepsbesprekingen en evalauties binnen het team. De intern begeleider analyseert samen met het managementteam de schoolresultaten. Indien nodig worden er verbeterpunten opgepakt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 8.7% tegen 11.81% regionaal. Maar liefst 30.43% presteert boven advies, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring. De combinatie van zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding lijkt hier vruchten af te werpen.

Sociale ontwikkeling

We willen een school zijn waar een veilig klimaat is. Dit wil zeggen dat de psychische, sociale en fysieke veiligheid van elk kind en volwassene niet wordt aangetast door handelingen van andere mensen en elk kind veilig en vertrouwd naar school kan gaan. We willen een school zijn waarin: - Een leerling zich veilig voelt in de klas en op school - Elke leerling gezien en gehoord wordt - Elke leerling ervaart dat hij/zij er mag zijn zoals hij/zij is - Er aandacht is en we altijd weer kijken naar de mogelijkheden en talenten van elke leerling - We samen met elkaar een positief schoolklimaat creëren. - Elke dag krijgt elke leerling een nieuwe kans LEES MINDER

Veilig

Gezien

Gehoord

Wat is de werkwijze van Het Baken I voor sociale ontwikkeling?

Het Baken I werkt met de Kanjertraining als methode voor de sociaal emotionele vorming. Elke werkzame collega heeft deze training gevolgd en nieuwe collega’s volgen deze training. Het Baken is een Kanjerschool. Nieuwe collega’s krijgen een uitleg over de regels en organisatie rondom veiligheid binnen Het Baken. De Kanjertraining geeft een specifiek aanbod om sociale competenties bij leerlingen te ontwikkelen en werkt aan indicatoren zoals ze zijn verwoord in het toezichtskader primair onderwijs. Jaarlijks brengt de school de leerlingpopulatie in beeld en past het onderwijsaanbod aan op wat de leerlingen nodig hebben. De school werkt met de Kanjertraining en het hierbij behorende leerlingvolgsysteem Kanvas.

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Baken I om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het leerlingvolgsysteem Kanvas wordt door Het Baken I gebruikt om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Baken I?

Het Baken I gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.