De Plantage
Zoete Inval 8
3901 SM Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
25.97
Spreiding
5.64

De schoolweging van De Plantage Veenendaal is 25,97 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,85% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Desondanks scoren vergelijkbare scholen iets hoger (96,61%), wat wijst op uitdagingen in de basisvaardigheden bij een deel van de leerlingengroep.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,94% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact op de inspectienorm van 53,8%. Dit ligt 11%-punt onder het vergelijkingsgemiddelde (63,97%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25,97).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,33% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, gevolgd door 26,67% vwo-advies – ruim boven het regionale gemiddelde van 19,2%. Praktijkonderwijs blijft met 6,67% vmbo-b/k-adviezen beperkt, wat aansluit bij het theoretische profiel van de school. Opvallend is wel dat 13,33% van de adviezen onbekend is, tegenover 2,09% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Plantage VeenendaalGemeente AmsterdamNederland
LIB173.09174.7175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingresultaten leggen we vast in ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem. Hierin registreren we in ieder geval niet-methode toetsen, methode toetsen (rekenen, taal etc.), gespreksverslagen, groepsplannen, leerlingennotities en het document waarin de belemmerende factoren, stimulerende factoren en de onderwijsbehoefte van de leerling is beschreven. We kijken hierbij als team telkens kritisch naar welke registraties bijdragen aan een goed zicht op de leerling en welke registraties vooral administratieve druk opleveren. Om ervoor te zorgen dat leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken op onze school, hanteren wij de hieronder beschreven kwaliteitscyclus voor iedere leerling. De leerkracht werkt dagelijks met lesdoelen, die voortdurend worden geëvalueerd. Deze lesdoelen worden aangegeven in de dagplanning (of volgend uit de methode). Dit is de informatiebron om de korte termijn doelen met leerlingen te oefenen, te evalueren en bij te stellen. Tijdens de instructies wordt rekening gehouden met het instructieniveau van de leerling, deze hebben wij geregistreerd in het groepsplan of in groepsoverzichten. Voor de lange termijn doelen leggen wij het onderwijsaanbod voor rekenen, taal en lezen vast in een groepsplan. Elke leerling wordt ingedeeld in een instructieniveau en in het groepsplan is de handelswijze per instructieniveau vastgelegd. Het groepsplan wordt elk half jaar geëvalueerd (per instructiegroep) en op basis van de evaluatie wordt de beginsituatie en het aanbod voor het daaropvolgend half jaar vastgesteld. Als een leerling in vaardigheidsgroei of onderwijsbehoefte afwijkt van de instructiegroep waarbij hij of zij hoort, wordt de leerling besproken en opgenomen in een andere (passende) instructiegroep. Aan het eind van een groepsplan periode evalueren de leerkrachten de groepsplannen en worden waar nodig notities van individuele leerlingen toegevoegd. Om de doorgaande ontwikkeling van elke leerling goed te monitoren, bespreken wij de onderwijsbehoefte en het instructieniveau met de leerling en de ouders. Vervolgens wordt deze bijgesteld waar nodig. De leerkracht heeft vervolgens op basis van het jaarplan c.q. de jaarkalender, weergegeven in het schoolondersteuningsplan een aantal malen per jaar een groeps- en leerlingbespreking met de intern begeleider, waarbij de voortgang van de groep (en waar nodig een individuele leerling) wordt besproken. De bevindingen van de intern begeleider worden systematisch besproken in het team. Bij de ondersteuning van sommige leerlingen voldoet alleen een groepsplan niet om de de onderwijsbehoefte van de leerling te beschrijven en monitoren. In dat geval kan er besloten worden tot een individueel plan. Deze leerlingen zijn meestal opgenomen in de extra ondersteuning en wordt er, bijvoorbeeld in overleg met externen zoals het Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei, gekeken of er specifieke handelingsgerichte ondersteuning (HGO) nodig is. Hiervoor heeft de school middelen tot zijn beschikking en incidenteel kunnen er extra middelen aangevraagd worden. Op de Plantage hebben we hebben we relatief weinig leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10,53% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 73,68% op niveau functioneert. De lage score boven advies (15,79% vs. 25,27% landelijk) suggereert een risicomijdend adviesbeleid. Dit past bij de nadruk op zorgvuldige doorstroomprocedures in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Vertrouwd èn veilig Wij vinden van groot belang om als school in wederzijds vertrouwen samen te werken met ouders aan de ontwikkeling van kinderen. Door vertrouwen uit te spreken en uit te stralen naar de kinderen, groeit het zelfvertrouwen. We geloven dat vertrouwen en aandacht voorwaarden zijn voor het ontwikkelen van eigenheid. Op de Plantage mag ieder kind zichzelf zijn en zich in eigen tempo ontwikkelen, zowel op sociaal-emotioneel als op cognitief gebied. Personeelsleden op de Plantage hebben ook vertrouwen in elkaar. Ons streven is dat dit wordt ervaren in de goede, gelijkwaardige samenwerking. Naast vertrouwen is veiligheid - zowel fysiek, sociaal, psychische en emotioneel - essentieel bij een goede ontwikkeling. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, personeelsleden en ouders zich gezien, gehoord en geaccepteerd voelen. Voor leerlingen is de school een veilige plek waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en waar ze kennismaken met verschillende waarden en normen. Leerlingen krijgen op onze scholen de ruimte om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken en wat respect betekent. Daarnaast worden zij gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen in allerlei situaties en gelegenheden. Betrokken èn verbonden Het personeel van de Plantage wordt uitgedaagd het beste van zichzelf te laten zien. We willen graag leren van en met elkaar. Daarbij is het heel belangrijk dat de juiste mensen op de juiste plek werkzaam zijn, want dan kan met de grootste betrokkenheid worden lesgegeven en het beste uit elk kind gehaald worden. Op de Plantage werken we vanuit ons hart, met plezier. We zijn ervan overtuigd dat ons werk de moeite waard is en willen kinderen van daaruit aansporen tot aansprekende prestaties. In en om onze school staat het samen doen, denken en ontwikkelen centraal. Ouders zijn daarbij belangrijke partners. We willen elkaar kennen, naar elkaar luisteren en leren van en met elkaar. Dat vraagt om een open communicatie, het nemen van verantwoordelijkheid en duidelijke structuur. Ontspannen èn ambitieus We geloven dat een kind dat met plezier naar school gaat, beter tot ontwikkeling zal komen. Daar zetten we ons met alles wat we kunnen en hebben voor in. Door ervoor te zorgen, dat onze leerlingen lessen op niveau krijgen aangeboden, dat lessen boeiend en uitdagend zijn en een beroep doen op de talenten en zelf ontdekkende houding van de leerlingen, zorgen we voor plezier. Daarnaast willen we onze leerlingen positief benaderen, hen laten weten, dat zij er mogen zijn, dat fouten maken mag, geeft plezier. Soms staat dit op gespannen voet met het gericht zijn op resultaten van ons onderwijs. We spreken daarom in dit kader liever van opbrengstbewust onderwijs dan van opbrengstgericht onderwijs. We streven naar optimale resultaten van de aan ons toevertrouwde kinderen, passend bij hun mogelijkheden. Daarbij hanteren we principes van het Ontwikkelingsgericht onderwijs; we verbinden zoveel mogelijk een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. LEES MINDER

leerlingen voelen zich veilig

leerlingen worden gehoord

leerlingen zijn betrokken

Wat is de aanpak van De Plantage op het gebied van sociale ontwikkeling?

De Plantage hecht veel waarde aan een positief schoolklimaat, omdat een kind zich veilig moet voelen om optimaal te kunnen ontwikkelen. De school hanteert een actueel protocol pedagogisch handelen en werkt met de Kanjertraining. Het team wordt structureel geschoold in deze methode. De leraren geven positieve persoonlijke aandacht, tonen respect, bevorderen het zelfvertrouwen, gebruiken complimenten en correcties weloverwogen, gaan liefdevol met de kinderen om, zijn betrokken bij het welbevinden en creëren rust en orde.

Welke registratievormen gebruikt De Plantage om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Plantage gebruikt de volgende registratievormen: Kanvas, leerlijnen in ParnasSys en vragenlijsten Werken met Kwaliteitskaarten.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Plantage?

De Plantage gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.