IKC Mgr. Bekkers in Veendam

Het team van IKC Mgr. Bekkers in Veendam

Current section: team
Prins Bernhardlaan 87
9641 Veendam

Zie hier hoe het team van IKC Mgr. Bekkers is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Mgr. Bekkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Mgr. Bekkers bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Mgr. Bekkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Mgr. Bekkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Mgr. Bekkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (38.1%)
45-55 jaar (9.5%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Mgr. Bekkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Mgr. Bekkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Betrouwbare Vervanging van Leerkrachten bij IKC Mgr. Bekkers

Bij IKC Mgr. Bekkers zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook bij afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte of onvoorzien verlof van onze docenten zetten we alles op alles om direct passende vervanging te regelen. We maken daarbij optimaal gebruik van onze flexibele pool van parttime medewerkers en ervaren invallers uit de invalpool van onze stichting. Onze vervangers worden warm onthaald door het schoolteam en beschikken over alle benodigde informatie via een digitale klassenmap. Dit waarborgt een soepele overgang en continuïteit van het lesprogramma voor uw kind. Uw kind kan rekenen op deskundige begeleiding, ongeacht de situatie. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle vervangingsopties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een leerjaar een dag niet naar school kan komen. We informeren u hierover uiterlijk een dag van tevoren, zodat u tijdig alternatieve opvang kunt regelen. Voor opvang binnen de schoolomgeving bieden wij de vertrouwde faciliteiten van Primenius Opvang aan.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Specialistenteam voor Extra Ondersteuning op IKC Mgr. Bekkers

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Succes met onze specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Cultuurspecialist

Toelichting van de school:

IKC Mgr. Bekkers beschikt over een breed scala aan experts die uw kind ondersteunen bij taal en rekenen. Onze intern begeleider, rekenspecialist, taalspecialist en cultuurspecialist zijn direct verbonden aan onze school. De orthopedagoog, vanuit het bestuursniveau, is op afspraak beschikbaar voor gespecialiseerde begeleiding. Tevens is er een externe logopedist wekelijks aanwezig om kinderen te helpen met spraak- en taalontwikkeling. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid biedt gerichte aandacht aan leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, wat bijdraagt aan een optimale ontwikkeling.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots en Watertrainer

Toelichting van de school:

Voor een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling zetten wij diverse specialisten in. Onze intern begeleider, specialist meer- en hoogbegaafdheid en Rots en Watertrainers zijn dagelijks betrokken. De orthopedagoog, werkzaam op bestuursniveau, biedt ondersteuning op maat. Voor intensieve Rots en Water trainingen verwijzen we, indien nodig, naar externe deskundigen. Ons team wordt continu geschoold in pedagogische tact, zodat we altijd de beste ondersteuning kunnen bieden aan de behoeften van elk kind op IKC Mgr. Bekkers.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots en Watertrainer

Toelichting van de school:

IKC Mgr. Bekkers stimuleert een positieve werkhouding en succesvolle taakaanpak met behulp van onze gedragsexperts. De intern begeleider, specialist meer- en hoogbegaafdheid en onze Rots en Watertrainers zijn direct op school actief. De orthopedagoog en gedragsspecialist, beiden verbonden aan het bestuur, zijn op afspraak beschikbaar voor extra begeleiding. Voor specifieke Rots en Water trainingen werken we samen met externe professionals. Onze medewerkers volgen trainingen in pedagogische tact, wat essentieel is voor het succesvol inspelen op de leer- en ontwikkelingsbehoeften van alle leerlingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Lichamelijke Opvoeding

Toelichting van de school:

Onze toegewijde vakdocent Lichamelijke Opvoeding verrijkt het bewegingsonderwijs op IKC Mgr. Bekkers. Deze specialist bevordert de motorische ontwikkeling van elk kind. De vakdocent voert motorische screenings uit en deelt zijn expertise met de leerkrachten. Dit zorgt voor een effectieve aanpak in de klas en draagt bij aan een gezonde levensstijl. Samen zorgen we ervoor dat alle leerlingen de kans krijgen zich lichamelijk optimaal te ontwikkelen en plezier beleven aan beweging.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor gespecialiseerde medische zorg en persoonlijke verzorging verwijst IKC Mgr. Bekkers naar externe professionals. Wij zorgen dat ouders en leerlingen de juiste hulp vinden voor specifieke behoeften. Op school richten we ons primair op educatieve en ontwikkelingsgerichte ondersteuning. Voor medische vragen kunnen ouders terecht bij huisarts of specialist. Wij streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich welkom voelt en krijgt wat het nodig heeft om te excelleren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
P-klas
VSO en BSO van Primenius Opvang
Voorschool (peuterwerk) Primenius Opvang

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op IKC Mgr. Bekkers

Gedetailleerde Informatie over Passend Onderwijs

IKC Mgr. Bekkers hecht veel waarde aan het bieden van optimale ondersteuning aan al onze leerlingen. Wij zijn aangesloten bij samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01, een regionaal initiatief dat basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in Groningen verbindt. Dit samenwerkingsverband is onderverdeeld in vijf regio's om de dienstverlening te optimaliseren. Samen streven we ernaar dat elke leerling binnen ons werkgebied volwaardig kan deelnemen aan het onderwijs en zich optimaal kan ontwikkelen. Onze basisschool is ingericht om aan te sluiten bij de individuele capaciteiten van elke leerling. Dit noemen we basisondersteuning. Wanneer de school echter merkt dat extra hulp nodig is die buiten de reguliere mogelijkheden valt, gaan we in gesprek met de ouders. Gezamenlijk bespreken we de behoeften, de mogelijkheden van de school en waar eventuele aanvullende hulp geboden kan worden. De school staat er niet alleen voor; wij kunnen een beroep doen op gespecialiseerde professionals. De intern begeleider speelt hierbij een cruciale rol, ondersteund door expertise binnen ons schoolbestuur. Bovendien kunnen wij via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam (bestaande uit orthopedagogen en specialisten) deskundige hulp inschakelen. Samen met u als ouder bekijken we welke stappen het beste zijn voor de verdere ontwikkeling van uw kind. Indien nodig, wordt extra ondersteuning ingezet, vaak binnen het speciaal (basis)onderwijs. Deze scholen beschikken over leerkrachten met specifieke expertise en ervaring om leerlingen intensief te begeleiden, met ondersteuning van deskundigen zoals orthopedagogen of psychologen. De groepen op deze gespecialiseerde scholen zijn doorgaans kleiner, wat meer individuele aandacht mogelijk maakt. Plaatsing vereist een toelaatbaarheidsverklaring (TLV), die door de basisschool wordt aangevraagd conform wettelijke bepalingen. Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op swv 20-01, of vraag uw intern begeleider om toelichting. IKC Mgr. Bekkers monitort de voortgang van alle leerlingen nauwgezet en past ons onderwijsaanbod voortdurend aan de actuele onderwijsbehoeften aan. Dit omvat het benutten van ons huidige aanbod, het verkennen van innovatieve leermaterialen en het inschakelen van interne en externe specialisten. Sinds medio 2024 bieden we bijvoorbeeld Jeugdhulp op School aan, in samenwerking met de gemeente Veendam. Dit stelt ons in staat om leerlingen, ouders en school sneller te ondersteunen bij hulpvragen, wat bijdraagt aan het algehele welzijn en de onderwijsontwikkeling van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan voor Excellente Educatie

Wat zijn de kernambities van ons Schoolplan 2024-2028?

Ons Schoolplan 2024-2028 omvat acht strategische projecten die de koers bepalen voor de komende jaren. 1. Zichtbare en voelbare missie en visie: We versterken onze verbinding met de veranderende leefomgeving door onze missie en visie regelmatig te herijken. Dit zorgt voor een solide basis voor zowel opvang als onderwijs, en garandeert dat we optimaal inspelen op de behoeften van onze kinderen en de gemeenschap. 2. Bezield burgerschap: Met een speciaal burgerschapsplan en een bijbehorende kalender geven we invulling aan de basisvaardigheden voor primair onderwijs. We ontwikkelen activiteiten die ons burgerschapsbeleid verrijken en zorgen voor een kerndoeldekkend aanbod. 3. Didactisch handelen: Naast het waarborgen van een positief pedagogisch klimaat, richten we ons op het verbeteren van onze didactische vaardigheden en het ontwikkelen van een optimale doorgaande leerlijn. Dit doen we met oog voor de individuele leerling en de specifieke populatie van ons IKC. 4. Kerndoeldekkend aanbod: We optimaliseren ons aanbod en implementeren nieuwe methodes die onze visie ondersteunen en gepersonaliseerd leren mogelijk maken. Een duidelijke doorgaande lijn zorgt voor samenhang en effectiviteit in het leerproces. 5. Samenwerking met externe partijen: We intensiveren bestaande en verkennen nieuwe samenwerkingen met lokale organisaties en de gemeente. Dit verhoogt de kansengelijkheid, verrijkt de leerervaringen van onze leerlingen en draagt bij aan het bestrijden van armoede. 6. IKC Ontwikkeling: We streven naar een geïntegreerd aanbod van 0 tot 4 jaar, inclusief voorschoolse opvang en buitenschoolse opvang, dat naadloos aansluit bij de wensen van ouders en de behoeften van kinderen. 7. Professionele cultuur: Als lerend team bouwen we aan een cultuur van kennisdeling, vertrouwen en respect. We zetten ons in voor een stimulerende leeromgeving waarin zowel leerlingen als leerkrachten zich optimaal kunnen ontwikkelen. 8. Huisvesting: Met het oog op toekomstige nieuwbouwplannen, werken we aan een flexibele en toekomstbestendige huisvesting die onze visie ondersteunt en een soepele integratie van teams garandeert. Meer details vindt u in ons volledige schoolplan 2024-2028 en de jaarlijkse schooljaarplannen.

Hoe monitort IKC Mgr. Bekkers de voortgang en het behalen van de schoolambities?

Ons kwaliteitsmanagementsysteem, Schoolmonitor, vormt de basis voor het volgen van onze doelen. Elk doel krijgt een specifiek traject met heldere start- en eindpunten. We stellen gedetailleerde actieplannen op om onze ambities te realiseren. Regelmatige teamoverleggen evalueren de voortgang van activiteiten en identificeren nieuwe actiepunten. Deze cyclische aanpak zorgt ervoor dat we stap voor stap naar onze einddoelen toewerken. Tussentijdse evaluaties gedurende het schooljaar bieden inzicht in de voortgang van onze projecten. Deze evaluaties stellen ons in staat om tijdig bij te sturen en gezamenlijk de effectiviteit van onze inspanningen te beoordelen. De resultaten van deze evaluaties worden verwerkt in het jaarlijkse SchoolJaarVerslag, dat een compleet overzicht geeft van onze prestaties en leerpunten.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij IKC Mgr. Bekkers: Ons Aanbod

Toelichting van de school

Bij IKC Mgr. Bekkers in Veendam geloven we in een naadloze overgang van peuteropvang naar basisonderwijs. Daarom werken we intensief samen met alle lokale partners die zich richten op de ontwikkeling van jonge kinderen. Onze partners in Veendam zijn onder andere Hoi Pippeloi, Prokino, Stichting Peuterwerk, Bamba en Primenius Opvang. Primenius Opvang verzorgt de voorschoolse educatie en opvang binnen ons Kindcentrum, wat zorgt voor een warme en vertrouwde overdracht naar de basisschool. De voorschoolse periode wordt nauwkeurig afgestemd op het onderwijsaanbod van IKC Mgr. Bekkers. Dit garandeert een consistente leerlijn en een soepele ontwikkeling voor elk kind, van de eerste stapjes in de opvang tot de start in groep 1.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt IKC Mgr. Bekkers voor jonge kinderen?

IKC Mgr. Bekkers biedt een rijk en gestructureerd programma voor jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Dit aanbod is ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling te stimuleren, zodat uw kind optimaal voorbereid is op de basisschool. De integrale aanpak binnen ons kindcentrum zorgt ervoor dat alle faciliteiten en expertise gebundeld zijn. Dit betekent dat uw kind profiteert van een doorlopende leerlijn en een omgeving die speciaal is ingericht voor de behoeften van jonge kinderen.

IKC Mgr. Bekkers biedt een rijk en gestructureerd programma voor jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Dit aanbod is ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling te stimuleren, zodat uw kind optimaal voorbereid is op de basisschool. De integrale aanpak binnen ons kindcentrum zorgt ervoor dat alle faciliteiten en expertise gebundeld zijn. Dit betekent dat uw kind profiteert van een doorlopende leerlijn en een omgeving die speciaal is ingericht voor de behoeften van jonge kinderen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Kindcentrum: Een integrale aanpak voor uw kind

Met welke organisaties werkt IKC Mgr. Bekkers samen voor het jonge kind?

Om een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar het basisonderwijs te garanderen, werkt IKC Mgr. Bekkers nauw samen met Primenius Opvang. Deze samenwerking zorgt voor een afgestemd aanbod tussen de voorschoolse periode en de eerste schooljaren. Daarnaast onderhouden we contacten met andere lokale organisaties zoals Hoi Pippeloi, Prokino, Stichting Peuterwerk en Bamba. Deze samenwerkingen versterken ons aanbod en zorgen ervoor dat we een compleet pakket aan ontwikkelingsmogelijkheden kunnen bieden voor elk kind in Veendam.

Om een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar het basisonderwijs te garanderen, werkt IKC Mgr. Bekkers nauw samen met Primenius Opvang. Deze samenwerking zorgt voor een afgestemd aanbod tussen de voorschoolse periode en de eerste schooljaren. Daarnaast onderhouden we contacten met andere lokale organisaties zoals Hoi Pippeloi, Prokino, Stichting Peuterwerk en Bamba. Deze samenwerkingen versterken ons aanbod en zorgen ervoor dat we een compleet pakket aan ontwikkelingsmogelijkheden kunnen bieden voor elk kind in Veendam.

Team | IKC Mgr. Bekkers in Veendam | [2025] Schoolregister