IKC Mgr. Bekkers
Prins Bernhardlaan 87
9641 LT Veendam

Schoolweging

Schoolweging
30.98
Spreiding
6.33

De schoolweging van Mgr. Bekkers Veendam is 30,98 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,46% behaalt de school ruimschoots het fundamenteel niveau (landelijk: 95,71%), ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, een sterk punt in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau (45,97%) ligt net boven de inspectienorm (45,5%), maar onder het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit weerspiegelt de uitdagingen in een complexe populatie. Toch behaalt 46% van de leerlingen een hoger niveau dan het basisvereiste, waarvan 5,88% een vwo-advies krijgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op vmbo-(g)t (29,41%) en havo (13,73%), met beperkte doorstroom naar vwo (5,88% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Daarnaast valt het relatief hoge percentage praktijkgericht advies op (1,96% vmbo-b/k), passend bij de schoolweging. Dit laat een breed aanbod zien, van praktijkonderwijs tot havo/vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMgr. Bekkers VeendamGemeente AmsterdamNederland
LIB170.41171.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij hebben als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen de leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Om de kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. Naast de methode-gebonden toetsen, toetsen wij twee keer per jaar de leerlingen met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito, genaamd Leerling in Beeld. Dit is terug te vinden in de toetskalender. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren. We gebruiken de toetsen dus om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse instrument voor de leerresultaten. Daarnaast analyseren wij op groeps- en schoolniveau om ons onderwijs aanbod constant te blijven verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 82,69% op advies presteert – ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 9,62% zit onder advies (iets lager dan 11,81% landelijk). Dit benadrukt de nauwkeurigheid van de advisering, mede dankzij de methode waarbij 'het totaalbeeld van leerlingen' centraal staat.

Sociale ontwikkeling

De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER

Welbevinden en betrokkenheid

Competentie

Relatie en autonomie

Wat is de werkwijze van IKC Mgr. Bekkers voor sociale ontwikkeling?

IKC Mgr. Bekkers hanteert de KIVA-methode als leerlingvolgsysteem. In groep 3 t/m 8 wordt jaarlijks een observatielijst ingevuld, en in groep 6, 7 en 8 vullen leerlingen zelf een individuele vragenlijst in. Voor de groepen 1 en 2 worden observatielijsten van Digikeuzebord gebruikt. Er is aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, mede door het programma Kiva. Leerkrachten kunnen Rots & Water trainingen verzorgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Mgr. Bekkers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Mgr. Bekkers gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Kiva.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Mgr. Bekkers?

IKC Mgr. Bekkers gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, Klasse project in groep 6 (ontwikkeld door de school zelf).