
Schoolweging
De schoolweging van Burgemeester Westerbeek van Eertenschool is 30,23 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,55% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het regionale gemiddelde (95,88%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,32% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit ligt echter iets onder het regionale gemiddelde van 57,79%, wat wijst op mogelijkheden voor verdere optimalisatie van het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert predominant theoretische leerwegen: 27,27% vwo en 18,18% havo/vwo (vs. 18,61% en 10,93% regionaal). Praktijkonderwijs (0%) blijft achter bij regionale percentages (1,01%), wat passend is bij de relatief hoge schoolweging en ambitieuze onderwijscultuur.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Burgemeester Westerbeek van Eertenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.91 | 176.38 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school volgt de leerlingen van groep 3 t/m 8 met behulp van het leerlingvolgsysteem van Cito: Leerling in Beeld. Een leerlingvolgsysteem is een belangrijk hulpmiddel om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. Het wordt gezien als een belangrijke aanvulling op de dagelijkse voortgangscontrole. Het is voor de school een instrument waarmee de onderwijskwaliteit wordt bewaakt. Naar aanleiding van de tussenresultaten vinden er groepsbesprekingen plaats op school. Tijdens deze groepsbesprekingen worden zowel de resultaten op groepsniveau als op individueel niveau bekeken. Vervolgens worden de resultaten van de tussenmeting met het team geanalyseerd. Bij het bespreken van de tussenresultaten is er extra aandacht voor leerlingen die extra zorg nodig hebben. Aan de hand van de tussenresultaten worden doelen op groepsniveau en op individueel niveau voor het komende half jaar bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen (30,77%) dat onder advies presteert in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Mogelijk speelt de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,23) hierbij een rol. De beschreven intensieve advisering lijkt nog geen volledige aansluiting te bieden op de VO-praktijk.
Sociale ontwikkeling
We bieden kinderen graag een sociaal veilige omgeving en willen dat ieder kind echt gezien wordt. Dat doen we in alledaagse zaken zoals de kinderen iedere dag welkom heten, een luisterend oor bieden en positief gedrag bevestigen. We hebben aandacht voor de belevingswereld van het kind. We gaan open, gemoedelijk, gelijkwaardig en met respect voor elkaar om. We dragen dat uit als team en verwachten dat ook van ouders en kinderen. We willen dat ieder kind met plezier naar school gaat en zo tot gemotiveerd leren komt. LEES MINDER
vertrouwen
veiligheid en rust
wederzijds respect
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
De school werkt met de Kanjertraining, bedoeld om de sfeer in de klas te verbeteren of goed te houden. Voor het meten van de sociale opbrengsten wordt het leerlingenonderzoek van DUO gebruikt en vullen leerlingen twee keer per jaar de Kanvasvragenlijst in. Uitkomsten worden met leerlingen en eventueel ouders besproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt Kanvas en het Duo leerlingentevredenheidsonderzoek.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?
De school gebruikt Kanjertrainingen.