obs De Aanloop
Wilhelminalaan 4
7876 HA Valthermond

Schoolweging

Schoolweging
33.61
Spreiding
5.55

De schoolweging van De Aanloop Valthermond is 33,61 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. Deze score blijft consistent over de jaren heen en benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een relatief hoge spreiding in leerlingniveaus (spreidingsindex 5.55).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.61) en toont aan dat de school hogere doelen effectief weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50.2%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op havo en hoger: 33.3% havo/vwo-advies tegenover 10.9% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt beneden het regionale gemiddelde (1.01%). Opvallend is de gelijke verdeling tussen vmbo-k, vmbo-(g)t en havo (elk 16.67%), wat wijst op zorgvuldige, individuele advisering passend bij de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Aanloop ValthermondGemeente AmsterdamNederland
LIB172.2172.06175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben. Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. De toets-uitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van Cito af: Technisch lezen Begrijpend lezen Rekenen en Wiskunde Spelling Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Onze tussentijdse resultaten zijn van belang om te weten of we met de leerlingen op de goede koers liggen. De tussenresultaten worden vergeleken met de landelijke gemiddelde tussenopbrengsten. De tussenopbrengsten van onze school liggen op het niveau dat gezien de leerlingpopulatie verwacht mag worden. Voor het bepalen van de resultaten maken we gebruik van de landelijke genormeerde toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem. We nemen deze toetsen af in jan./febr. en in juni/juli. Uiteraard wordt de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen ook gemeten met behulp van de toetsen die we bij onze methodes gebruiken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23.5% van de leerlingen zit onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit zou kunnen samenhangen met de relatief lage toetsscores (162.0) ten opzichte van vergelijkbare scholen. De 64.7% die op advies presteert, bevestigt echter wel de nauwkeurigheid van de advisering. De school zet in op betere aansluiting via een doorstroomprotocol zoals beschreven in het schoolplan 2023.

Sociale ontwikkeling

Op De Aanloop streven we naar groepsgeluk. Dit betekent dat we ruimschoots aandacht besteden aan veiligheid en de sociaal emotionele ontwikkeling. Van belang is het respect hebben voor elkaar en het begeleiden van leerlingen in groepsprocessen. Alle leerlingen willen graag een fijne groep. Het team en de leerkracht begeleiden de groep in het goed leren omgaan met elkaar. Leerlingen leren elkaar kennen en elkaar waarderen, ze leren zich uit te spreken en om respect voor elkaar te hebben. Een fijne groep draagt bij aan het welbevinden en veilig voelen van leerlingen. Dit heeft effect op de cognitieve en didactische ontwikkeling. Daarnaast leren leerlingen zich in de groep prettig te voelen. Tijdens de lessen wordt de ontwikkeling van het samen zorgen voor een fijne groep, ook gekoppeld aan het functioneren in de maatschappij. Ouders worden betrokken bij de sociaal emotionele thema's. Zij weten wat op school aan bod komt, zodat thuis over hetzelfde thema kan worden gesproken. LEES MINDER

Respect

Samenwerken

Veiligheid

Wat is de werkwijze van obs De Aanloop voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen te volgen, wordt voor de groepen 1 en 2 het DORR-observatiesysteem gebruikt. In de overige groepen wordt het instrument Leerling in Beeld ingezet. Daarnaast wordt WMK PO Veiligheid en Welbevinden gebruikt om de resultaten te meten op het gebied van veiligheid en welbevinden. De resultaten worden op teamniveau geanalyseerd en er wordt gekeken naar verbeterpunten, waarna actie wordt ondernomen en de punten opnieuw worden geëvalueerd. Het team is gericht op ontwikkeling en streeft naar zo hoog mogelijke sociale opbrengsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Aanloop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs De Aanloop gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en WMK PO.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Aanloop?

Obs De Aanloop gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Groepsgeluk.