School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer in Valkenswaard

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer in Valkenswaard

Current section: team
Haagstraat 136
5552 Valkenswaard

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (18.8%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak voor Continuïteit

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer streven we naar een stabiele leeromgeving voor al onze 118 leerlingen. Onze aanpak voor het regelen van personele vervanging is erop gericht om onderwijsverstoringen tot een minimum te beperken. Ziektevervanging: Snel en Efficiënt Bij een ziekmelding van een leerkracht evalueren we direct de verwachte duur van de afwezigheid. De eerste twee weken proberen we vervanging intern te organiseren met ons toegewijde team. Is langdurige vervanging nodig, dan schakelen we het P-Centrum in voor een professionele invulling. Alternatieve Oplossingen bij Gebrek aan Vervanging Mocht er onverhoopt geen geschikte vervanger beschikbaar zijn, dan zetten we creatieve oplossingen in. Denk hierbij aan het intern uitwisselen van personeel, het inzetten van vrijgerosterde leerkrachten, of het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen. Alleen in uitzonderlijke situaties, na het doorlopen van alle interne opties en in lijn met de richtlijnen van de onderwijsinspectie, kan een groep naar huis worden gestuurd. Voorwaarden voor Thuislaten van Groepen Als een groep toch naar huis gestuurd moet worden, gebeurt dit in principe niet op de eerste dag van afwezigheid. Dit is een uiterste redmiddel, waarbij we ouders direct informeren. Voor leerlingen die hierdoor zonder opvang komen te zitten, organiseren we opvang binnen de schoolmuren. (Studie-)Verlof en Scholing: Geplande Continuïteit Bij gepland (studie)verlof of scholing van onze medewerkers, zorgen we proactief voor vervanging of een solide opvang binnen de betreffende bouw. De directie garandeert dat er zo min mogelijk wisselingen binnen de klassen plaatsvinden, zodat de leerlingen kunnen rekenen op consistente begeleiding.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij de start van schooljaar 2025-2026 telt onze school ongeveer 110 leerlingen.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op De Zonnewijzer: Ons Specialisten Team

6

Taal- en Rekenzorg voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist
Kwaliteitsondersteuner

Toelichting van de school:

Bij De Zonnewijzer zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Een gespecialiseerde dyslexiecoach ondersteunt leerkrachten bij het bieden van effectieve begeleiding aan leerlingen met dyslexie. Onze toegewijde taalspecialist en logopedist coachen zowel leerkrachten als leerlingen. Ze ontwikkelen en implementeren gerichte taalactiviteiten, groepslessen en een speciale taalclub. Begrijpend lezen staat hierbij centraal. Individuele logopedische therapie is beschikbaar voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. Voor andere specifieke logopedische hulp verwijzen we naar externe specialisten, indien nodig. De rekenspecialist verbetert het rekenonderwijs door leerkrachten te adviseren. Onze kwaliteitsondersteuners bevorderen de onderwijskwaliteit met een focus op handelingsgericht werken, afgestemd op de leerbehoeften van elk kind. Orthopedagogen bieden cruciale ondersteuning aan leerkrachten. Middels groepsbezoeken, besprekingen en het opstellen van groepsplannen en OPP's, helpen zij het onderwijs te optimaliseren. Indien nodig voeren zij handelingsgerichte diagnostiek uit om leerlingen de best mogelijke ondersteuning te bieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

De Zonnewijzer besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een ervaren gedragsspecialist is flexibel inzetbaar om onze leerlingen te ondersteunen. Daarnaast zijn er leerkrachten met een Master Gedragsspecialist en specialisten op het gebied van Sociaal Emotioneel Leren (SEL). Zij werken samen aan een positief sociaal klimaat. Onze orthopedagogen spelen een sleutelrol in het begeleiden van leerkrachten. Ze bieden ondersteuning bij het creëren van een optimaal leerklimaat voor alle leerlingen door middel van observaties, overleg en het opstellen van individuele plannen. Ze voeren, indien nodig, diagnostisch onderzoek uit om de onderwijsbehoeften van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Kwaliteitsondersteuners

Toelichting van de school:

Voor optimale gedragsontwikkeling en een positieve werkhouding beschikt De Zonnewijzer over een gedragsspecialist en kwaliteitsondersteuners. Zij adviseren het zorgteam en werken actief aan schoolbreed beleid. Deze specialisten bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op sociaal en emotioneel gebied. De gedragsspecialist is een expert in het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen. Onze orthopedagogen ondersteunen leerkrachten bij het creëren van een effectief leerklimaat, zowel op groeps- als op individueel niveau. Door middel van observaties, consultaties en het opstellen van handelingsplannen, zorgen zij voor een nauwkeurige afstemming op de behoeften van elke leerling. Indien nodig wordt handelingsgerichte diagnostiek ingezet om de ondersteuning te optimaliseren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Specialist Jonge Kind
Gym-docenten

Toelichting van de school:

De Zonnewijzer stimuleert de motorische ontwikkeling van jonge kinderen. Onze specialist jonge kind begeleidt de onderbouw met een focus op spelend en onderzoekend leren, waarbij de hele ontwikkeling van het kind centraal staat. We observeren nauwkeurig de ontwikkelingsaspecten en passen pedagogisch-didactische benaderingen aan op de individuele behoeften. De leerlijnen en ontwikkelingsfasen zijn geïntegreerd in het lesaanbod. De motorische ontwikkeling is essentieel voor de algehele groei van een kind. Tijdens de gymlessen van groep 3 tot en met 8 gebruiken we de MQ scan om inzicht te krijgen in motorische vaardigheden. Dit stelt ons in staat om gerichte oefeningen aan te bieden ter verbetering.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-ers

Toelichting van de school:

Veiligheid en welzijn staan voorop bij De Zonnewijzer. Dagelijks zijn er getrainde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) aanwezig om adequaat te handelen bij calamiteiten. Daarnaast volgen alle teamleden nauwgezet de medische procedures die in overleg met ouders zijn afgesproken. Dit garandeert een veilige en zorgzame omgeving voor elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Keuken
Lift

Ontdek de Ondersteuning op De Zonnewijzer: Maatwerk voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van Ons Ondersteuningsaanbod

De Zonnewijzer is een toonaangevende school voor speciaal basisonderwijs, speciaal ontworpen voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen. Wij bieden een omgeving waar leerlingen die buiten het reguliere basisonderwijs vallen, de persoonlijke aandacht en ondersteuning krijgen die ze verdienen. Ons onderwijs is gericht op het maximaliseren van het potentieel van elke individuele leerling. Bij De Zonnewijzer staat betekenisvol leren centraal. We geloven in de kracht van 'leren door doen'. Naast de traditionele vakken, werken onze leerlingen actief op gespecialiseerde werkplekken. Hierdoor ervaren ze de samenhang tussen leerstof en de praktische toepassing in een realistische context. Coöperatief leren is een essentieel onderdeel van onze aanpak; leerlingen leren samen, denken samen en doen samen, wat hun sociale en academische vaardigheden versterkt. We stimuleren de cognitieve ontwikkeling van elke leerling, rekening houdend met hun unieke mogelijkheden en leerdoelen. Elk kind beschikt over een persoonlijk Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit plan schetst de onderwijsdoelen, de benodigde ondersteuning en de meest geschikte leerroute. Leerlingen worden actief betrokken bij de totstandkoming en evaluatie van hun OPP, wat hen meer eigenaarschap over hun leerproces geeft. Hun inbreng zorgt voor een relevanter en effectiever leerplan. Elke leerling volgt een eigen leerpad, waarbij intensieve samenwerking binnen heterogene leeftijdsgroepen wordt bevorderd. Dit bevordert niet alleen de academische groei, maar ook de sociale interactie en wederzijds begrip. We hechten grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en het 'leren leren' zijn fundamentele pijlers van onze pedagogische aanpak. Handelingsgericht Werken (HGW) en Samenwerking Onze onderwijsaanpak is gebaseerd op de principes van Handelingsgericht Werken (HGW). Dit methodische kader stelt ons in staat om systematisch de behoeften van elke leerling te identificeren en hierop in te spelen voor optimale ontwikkeling. De HGW-cyclus omvat de stappen waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Groepsplannen, afgeleid van de individuele OPP’s, worden periodiek geëvalueerd en bijgesteld tijdens groeps- en leerlingbesprekingen. Indien nodig schakelen we het expertisecentrum Team Passend Onderwijs in voor aanvullende expertise en ondersteuning. Ouders worden gedurende het hele schooljaar nauw betrokken bij de voortgang en aanpak van hun kind. Indien specifieke individuele besprekingen nodig zijn, voeren we deze intern uit. Bij de inschakeling van externe begeleiders is altijd overleg met de ouders vereist. Dit waarborgt een consistente en afgestemde aanpak. Toekomstige Uitbreiding van Ondersteuning De Zonnewijzer blijft zich ontwikkelen. De komende jaren breiden we ons aanbod verder uit met een focus op: - Het verbeteren van de ondersteuning voor leerlingen die de basisvaardigheden (1F-niveau) nog moeten ontwikkelen. - Het continu versterken van de didactische en pedagogische vaardigheden van onze leerkrachten. - Het verdiepen van ons taalaanbod voor een nog betere taalontwikkeling. - Het optimaliseren van het rekenaanbod om de rekenvaardigheden te verhogen. - Het integreren van burgerschapsdoelen binnen alle thematische projecten, om zo brede vorming te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Bij De Zonnewijzer bouwen we samen aan sterk en betekenisvol onderwijs voor elk kind. De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in een stabiel en deskundig team, met als doel een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. We streven naar een school waar leerlingen zich gezien, gehoord en uitgedaagd voelen, met een solide basis voor hun ontwikkeling. Pedagogisch Sterk: Verbinding en Duidelijke Structuur Ons pedagogisch handelen richt zich op sociale-emotionele ontwikkeling en een positieve groepsdynamiek. We hebben het signaleringsplan vernieuwd en een visuele piramide ontwikkeld, die leerlingen helpt te begrijpen wat er van hen verwacht wordt en wat zij kunnen verwachten. Groepsoverstijgend werken we aan groepsvorming, van klassikaal naar bouwbreed, wat ons onderwijs effectiever maakt. We hebben het Rots & Water-instituut succesvol doorlopen, met een geborgde leerlijn die ruimte biedt voor groepsspecifieke accenten. Intervisie en trainingen, onder andere met het Zuiderbos en De Rungraaf, hebben onze aanpak rond gedrag verder verdiept. Zelfs de kleinste leerlingen profiteren van de Breinhelden-pilot, die nu schoolbreed wordt ingevoerd om executieve vaardigheden te versterken. Didactisch Diepgaand: Betekenisvol en Thematisch Leren Op didactisch vlak zetten we stappen naar een thematisch en passend onderwijsaanbod. Een nieuwe leerroute 3+ is ontwikkeld, met duidelijke criteria voor doelgroep en leerkrachthandelen. Experts op het gebied van taal, NT2 en begrijpend lezen werken samen aan een aanbod dat aansluit bij de nieuwe methode Taaljacht en thema's. De eerste stappen naar een schoolbreed thematisch taalaanbod zijn gezet, met de implementatie van Schooltaalwoorden en LOGO 3000. Kwaliteit in klassenmanagement wordt gewaarborgd door gezamenlijke criteria en een ontwikkelde kijkwijzer. Algemene Ontwikkeling en Toekomstbestendigheid Onze schoolorganisatie is versterkt met geconcretiseerde burgerschapsdoelen en een aangepaste zorgstructuur. De Individuele Ontwikkelingsplannen (IOP's) zijn geanalyseerd op leesbaarheid en gebruiksgemak. Leerlingenparticipatie is versterkt door de oprichting van een leerlingenraad. Ondanks personele uitdagingen, blijft de continuïteit dankzij de inzet en flexibiliteit van ons team gewaarborgd. Professionele Groei: Een Lerend Team Ons team heeft bewust geïnvesteerd in professionalisering, met trainingen zoals Rots & Water, communicatie volgens Goldstein, en traumasensitief lesgeven. Ook opleidingen tot rekencoördinator en de implementatie van LOGO 3000 dragen bij aan de expertise binnen het team. Deze continue ontwikkeling zorgt voor hoogwaardig onderwijs. Vooruitblik 2025-2026: Verdere Versterking Voor het komende schooljaar ligt de focus op het verdiepen van traumasensitief lesgeven, de implementatie van Breinhelden, en het ontwikkelen van een eenduidig taalaanbod. We blijven investeren in de kernwaarden: Vertrouwen, Veiligheid, Verbinding, Vindingrijkheid, en didactische uitgangspunten zoals eigenaarschap en onderzoekend leren.

Hoe realiseert De Zonnewijzer haar onderwijsdoelen?

Bij De Zonnewijzer zetten we middelen gericht in om de professionalisering van ons team te stimuleren, zowel op individueel als op teamniveau. Dit stelt onze leerkrachten in staat om hun expertise te vergroten en te delen, wat direct bijdraagt aan de leeropbrengsten van onze leerlingen. Onze Strategie voor Groei: Gerichte Scholing en Ontwikkeling We investeren in scholing op drie niveaus: teamtrainingen, groepsspecifieke ondersteuning en individuele maatwerktrajecten. Dit zorgt ervoor dat elke leerkracht optimaal wordt ondersteund in zijn of haar professionele ontwikkeling. Inzet van Expertise We benutten zowel interne als externe expertise. Ons eigen expertiseteam werkt nauw samen met partners zoals Zuiderbos, SSOE en De Rungraaf om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen en te verbeteren. Aanschaf van Leermiddelen We investeren in hoogwaardige leermiddelen en materialen die specifiek gericht zijn op het versterken van de basisvaardigheden en het ondersteunen van ons onderwijsaanbod. Subsidie Basisvaardigheden: Een Slimme Investering Dankzij de subsidie 'Versterken van de Basisvaardigheden' hebben we extra ruimte gecreëerd voor vakspecifieke professionalisering. Deze investering versterkt het pedagogisch-didactisch handelen van onze leerkrachten, wat essentieel is voor het borgen en verbeteren van leerresultaten. Monitoring en Continue Evaluatie Alle ingezette ontwikkelingen en maatregelen worden planmatig gemonitord via de WMK-module in Parnassys. Expertleerkrachten en schoolleiding volgen de voortgang van leerlingen en leerkrachten nauwgezet. Waar nodig sturen we bij om optimale resultaten te garanderen.

Ontwikkelingsgerichte Programma's voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer in Valkenswaard stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen door nauwe samenwerking met diverse partners. We werken intensief samen met de reguliere basisschool in hetzelfde gebouw, het Medisch Kinderdagverblijf (MKD), peuterspeelzalen van Atalenta, buitenschoolse opvang, Lunetzorg en andere lokale organisaties. Deze ketensamenwerking is essentieel voor het creëren van een geïntegreerd netwerk rondom elk kind. Ons gezamenlijke doel is een veilige, stabiele en stimulerende leeromgeving waar elk kind zijn volledige potentieel kan bereiken. We focussen op vroegtijdige signalering, soepele overdrachten, afgestemde ondersteuning, inclusie en het bieden van optimale ontwikkelingskansen. Om de ontwikkeling van jonge kinderen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van het observatie-instrument KIJK!. Dit instrument helpt ons bij het identificeren van basiskenmerken, betrokkenheid en mogelijke risicofactoren voor de ontwikkeling. Op basis van deze observaties en registraties stellen leerkrachten een beeld samen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, taalvaardigheid, rekenvaardigheden en motorische vaardigheden van het kind. Na deze gedetailleerde analyse kunnen leerkrachten een effectief en gepersonaliseerd onderwijsaanbod ontwikkelen. Het principe van 'kiezen-maken-delen' wordt vanaf het begin geïntegreerd, ondersteund door ervaringsgericht en ontwikkelingsgericht onderwijs binnen een thematische aanpak. Samen met onze orthopedagoog en kwaliteitsondersteuner monitoren we de voortgang van jonge kinderen nauwgezet. Indien nodig passen we doelen aan om onderwijs op maat te bieden in een kleinschalige setting. Voor een rijk en stimulerend taalaanbod werken we nauw samen met een logopedist en een taalspecialist, die een belangrijke rol spelen in het taalonderwijs voor onze jongste leerlingen.

Veelgestelde vragen

Biedt De Zonnewijzer extra ondersteuning voor jonge kinderen?

De Zonnewijzer biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, gericht op hun unieke ontwikkelingsbehoeften en met een focus op een optimale start in hun educatieve reis.

De Zonnewijzer biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, gericht op hun unieke ontwikkelingsbehoeften en met een focus op een optimale start in hun educatieve reis.

Samenwerking met MKD en reguliere basisscholen

Met welke organisaties werkt De Zonnewijzer samen voor jonge kind programma's?

Onze school werkt samen met vooraanstaande organisaties zoals Atalenta Kinderopvang om een breed en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Onze school werkt samen met vooraanstaande organisaties zoals Atalenta Kinderopvang om een breed en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer in Valkenswaard | [2025] Schoolregister