School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer in Valkenswaard

De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer in Valkenswaard

Current section: resultaten
Haagstraat 136
5552 Valkenswaard

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer?

Op De Zonnewijzer in Valkenswaard bieden we speciaal basisonderwijs met een focus op individuele leerontwikkeling. We werken met vier distincte leerroutes binnen ons jaarklassensysteem, afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling. Deze leerroutes zijn ontworpen om een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs te garanderen. Leerlingen kunnen uitstromen naar VMBO TL/GL of hoger, VMBO B/K, of Praktisch Opleidingsonderwijs (PrO). Binnen elke route bestaat de mogelijkheid om door te stromen naar Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO). Onze aanpak kenmerkt zich door een continue monitoring van de voortgang van elke leerling. Het uitstroomperspectief wordt zorgvuldig vastgelegd in het Ontwikkelingsperspectief (OPP). Voorlopige leerroutes worden gepland aan het einde van groep 4 en definitief vastgesteld aan het einde van groep 5. Het uitstroomperspectief wordt opnieuw geëvalueerd en vastgesteld aan het einde van groep 6. In groep 7 wordt een voorlopig advies voor het Voortgezet Onderwijs opgesteld. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met het onderwijsteam, de orthopedagoog en de kwaliteitsondersteuner, waarbij de totale ontwikkeling van de leerling, zowel academisch als sociaal-emotioneel, centraal staat. Het definitieve advies wordt in groep 8 gegeven. Gedurende het hele traject worden de uitstroombestemming en het uiteindelijke advies voor het Voortgezet Onderwijs proactief met ouders besproken. Het schooladvies, gebaseerd op kennis en vaardigheden uit groep 6-8, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag, is wettelijk leidend. Leerkrachten, de kwaliteitsondersteuner en de orthopedagoog werken samen aan dit advies, met volledige betrokkenheid van de ouders. Voor schooljaar 2025-2026 ontvangen ouders het voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari 2026. De resultaten van de doorstroomtoets worden uiterlijk 15 maart 2026 bekendgemaakt. Het definitieve schooladvies volgt uiterlijk 24 maart 2026, gevolgd door de centrale aanmeldweek van 25 tot 31 maart 2026. Ouders ontvangen uiterlijk 12 mei 2026 bericht over de toelating van hun kind tot het VO. Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen dit bespreken met de leerkracht of directeur. Het standpunt en de argumentatie worden opgenomen in het onderwijskundig rapport. Indien nodig kan een interne bezwarencommissie het advies toetsen. Deze commissie, bestaande uit leden van Team Kwaliteit & Ontwikkeling en ervaren leerkrachten, beoordeelt de onderbouwing van het advies. Vervolgens wordt geadviseerd over een mogelijke heroverweging. Mocht u na deze stap nog niet tevreden zijn, dan kunt u contact opnemen met de secretaris van de klachtenregeling van Atalenta voor verdere begeleiding, eventueel via een externe vertrouwenspersoon of de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling Sociale Vaardigheden op SBO De Zonnewijzer

Op SBO De Zonnewijzer in Valkenswaard staat de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Wij hechten veel waarde aan vertrouwen, verbinding, veiligheid en vindingrijkheid als onze kernwaarden. Onze pedagogische aanpak richt zich op de groei van leerlingen in relatie tot klasgenoten, begeleiders, ouders en de bredere omgeving. We bieden specifieke programma's voor sociaal-emotioneel leren, afgestemd op de individuele ondersteuningsbehoeften van elke leerling. Door gerichte aandacht te besteden aan sociaal en emotioneel leren, helpen we leerlingen om effectief om te gaan met zichzelf en anderen. Dit doen we met een proactieve benadering die een positieve en veilige schoolcultuur bevordert. We stimuleren zelfstandigheid en bieden een omgeving waarin leerlingen zelfvertrouwen opbouwen door successen te ervaren en te leren van uitdagingen. Ons aanbod omvat: - Actieve dialoog met leerlingen om hen te begrijpen en te ondersteunen. - Een open en accepterende houding van ons team, gericht op de unieke ontwikkeling van elke leerling. - Een veilige leeromgeving waar nieuwe vaardigheden geoefend kunnen worden en fouten worden gezien als leermomenten. - Duidelijke afspraken binnen de school en de klas, die structuur en voorspelbaarheid bieden. - De Rots & Water training, geïntegreerd als een doorlopende leerlijn om weerbaarheid en zelfbewustzijn te vergroten. - Dagelijkse aandacht voor het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden. We stimuleren autonomie, zodat leerlingen eigenaarschap ervaren over hun leerproces. Wanneer leerlingen invloed hebben op hun leeractiviteiten, wordt leren betekenisvol en groeit hun gevoel van competentie. Door leerlingen serieus te nemen, versterken we hun zelfvertrouwen en autonomie. Leren van en met elkaar is cruciaal; daarom stimuleren we interactie tussen leerlingen van verschillende leeftijden. Dit draagt bij aan zelfstandigheid, weerbaarheid en een positieve onderlinge relatie, wat essentieel is voor hun succesvolle deelname aan de maatschappij.

Vertrouwen

Veiligheid

Verbinding

Vindingrijkheid

Hoe bevordert SBO De Zonnewijzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Sociaal-emotioneel leren (SEL) is integraal onderdeel van ons onderwijs. Leerlingen ontwikkelen kennis, attitudes en vaardigheden om effectief met zichzelf en anderen om te gaan. Onze aanpak is gericht op preventie en het creëren van een positieve, veilige schoolomgeving. We bieden een op maat gemaakt programma om de sociaal-emotionele groei te stimuleren, met extra focus op 'leren leren' en executieve functies. Wij hanteren de principes van Sociaal Emotioneel Leren, gebaseerd op vijf kerncompetenties: SEL / Ik-competenties: Besef van jezelf en Zelfmanagement. Jij-competenties: Besef van de ander en Relaties kunnen hanteren. Wij-competenties: Keuzes maken. Elk schooljaar starten we met een gestructureerde groepsvorming, rekening houdend met inzichten uit voorgaande jaren en de ontwikkelingsfasen van de groep. De resultaten van de observatie-instrumenten KIJK! en Kindbegrip, die tweemaal per jaar worden afgenomen, bepalen de focuscompetentie waar de groep aan werkt en het bijbehorende lesaanbod. Er wordt een specifiek SEL-doel geformuleerd voor de groep, waarbij leerkrachten reflecteren op hun eigen gedrag en dat van de leerlingen. Individuele leerdoelen worden besproken tijdens kindgesprekken. Het sociaal-emotioneel leren wordt ingevuld met leerlijnen uit KIJK!, Kindbegrip en de methode Breinhelden, aangevuld met trainingen zoals Rots & Water. Het aanbod wordt voortdurend afgestemd op de behoeften van de groep en vastgelegd in een groepsplan 'gedrag'. Dit plan bevat zowel groepsdoelen als individuele leerdoelen. Leerlingen kunnen gebruikmaken van een speciale 'rustplek' in de klas voor momenten van ontspanning. Indien nodig stellen we samen met leerling en ouders een signaleringsplan op voor preventieve ondersteuning. In situaties waar extra begeleiding nodig is, ondersteunt de leerkracht de leerling om de situatie te hanteren en oplossingen te vinden, waarbij ouders geïnformeerd worden indien van toepassing. Ons handelen bij specifiek gedrag is vastgelegd in de kwaliteitskaart "gedragsprotocol".

Welke methoden worden gebruikt om sociale vooruitgang te meten op SBO De Zonnewijzer?

Op SBO De Zonnewijzer monitoren we de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwgezet met behulp van de volgende registratievormen:

  • Kijk! observaties
  • Kindbegrip assessments

Inspectierapport Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer: Kwaliteit en Ontwikkeling

Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer in Valkenswaard staat garant voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Onze toegewijde teamleden zetten zich dagelijks in voor de optimale ontwikkeling van elk individueel kind. Wij geloven in een aanpak waarbij de specifieke onderwijsbehoeften van onze 118 leerlingen centraal staan. Hierdoor bieden we op maat gemaakt onderwijs dat aansluit bij hun talenten en mogelijkheden. Lees meer over de kwaliteitsbeoordeling van onze school door de onderwijsinspectie en ontdek hoe wij streven naar voortdurende verbetering.

Resultaten | School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer in Valkenswaard | [2025] Schoolregister