School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer
Haagstraat 136
5552 HP Valkenswaard

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn gericht op praktische uitstroom: 40% praktijkonderwijs en 36% vmbo-b (vergeleken met 40.63% en 27.69% bij vergelijkbare scholen). 4% van de leerlingen krijgt een vso-advies, lager dan het landelijk gemiddelde voor sbo (9.07%). De focus op maatwerk blijkt uit het systeem van vier leerroutes, waarvan 56% van de leerlingen uitstroomt naar het praktijkonderwijs of vso.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zonnewijzer ValkenswaardGemeente AmsterdamNederland
LIB160.56160.56175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen en bewaken toetsen we regelmatig. Gedurende het schooljaar nemen we methode gebonden toetsen af, gekoppeld aan het aanbod van dat moment. Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de niet- methode gebonden toetsen ingezet uit het CITO leerling- en onderwijsvolgsysteem (LIB) leerling in beeld. In januari worden deze toetsen afgenomen voor de vakgebieden technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen en in juni voor de vakgebieden technisch lezen, spelling en rekenen. De leerlingen van de Zonnewijzer worden adaptief getoetst. Als je adaptief toetst, zorg je ervoor dat leerlingen de toets maken die het beste bij hen past. Beide toetsen en natuurlijk de observaties vanuit de dagelijkse praktijk, helpen ons om d.m.v. analyse ons onderwijsaanbod goed af te stemmen. Door het maken van trendanalyses vergelijken we de resultaten met voorgaande jaren op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Daarnaast nemen we in de groepen 4 en 7 de NSCCT af (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test). Het is een klassikale test die inzicht geeft in het leervermogen van de leerlingen, in wat leerlingen mogelijk kunnen. Deze informatie helpt ons om het onderwijsaanbod beter af te stemmen en een passend uitstroomniveau te bepalen. In de groepen 1 en 2 gebruiken we het observatie- registratiesysteem 'KIJK!' om de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen vanuit de observaties van de leerkrachten. Vanuit de registratie-overzichten wordt een goed beredeneerd aanbod neergezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

90% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde van 62.93%. Het percentage onderadvisering (10%) ligt net onder de landelijke benchmark (11.81%). Deze resultaten reflecteren de zorgvuldige monitoring via ontwikkelingsperspectieven en driemaandelijkse evaluaties met orthopedagogen.

Sociale ontwikkeling

Bij de Zonnewijzer staan onder meer de kernwaarden vertrouwen, verbinding, veiligheid en vindingrijkheid centraal. Dit uit zich in een pedagogische visie, waarbij de ontwikkeling van de leerlingen in relatie met hun schoolgenoten, begeleiders, ouders en omgeving centraal staat. Voor de leerlingen van de Zonnewijzer wordt een specifiek aanbod voor sociaal-emotioneel leren geboden, afgestemd op hun ondersteuningsbehoeften. Door aandacht te hebben voor sociaal en emotioneel leren, leren de leerlingen omgaan met zichzelf en de ander. Hierbij gaan we uit van een preventieve werking waarbij een positieve en veilige sfeer op school gecreëerd wordt. We bieden onze leerlingen een passend aanbod om hun sociaal-emotionele ontwikkeling optimaal te stimuleren, met daarnaast aandacht voor het bevorderen van het leren leren en de executieve functies van de leerlingen. Dit aanbod wordt vormgegeven door: - In gesprek te gaan met de leerlingen. - Leerlingen te zien en met een open blik naar hen te kijken. - Het bieden van een veilige omgeving, waarin onze leerlingen nieuwe vaardigheden kunnen oefenen en waarin ze fouten mogen maken. - Heldere schoolafspraken en afspraken binnen de groep. - Lessen Rots & Water middels een doorlopende leerlijn. - Aandacht voor ontwikkelen van sociale vaardigheden gedurende de dag. Daarnaast is het voor de leerlingen van de Zonnewijzer van belang dat ze autonomie ervaren en eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Als leerlingen invloed hebben op wat ze willen leren en hoe ze dat willen doen, wordt leren betekenisvol en versterkt dit het gevoel van competentie. Door leerlingen serieus te nemen versterkt het gevoel van autonomie. Ook vinden we het voor onze leerlingen belangrijk dat ze van en met elkaar leren. Het ontmoeten van leerlingen van verschillende leeftijden hoort hier expliciet bij. Dit versterkt de zelfstandigheid, weerbaarheid en onderlinge relatie, waardoor we leerlingen voorbereiden op het ondernemend stappen kunnen zetten in de hedendaagse maatschappij. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Verbinding

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer met betrekking tot sociale ontwikkeling?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer hanteert een werkwijze voor sociale ontwikkeling gebaseerd op sociaal-emotioneel leren (SEL). Het doel is om leerlingen de kennis, vaardigheden en attitudes bij te brengen die nodig zijn om met zichzelf en anderen om te gaan in een veilige en positieve omgeving. Er wordt gewerkt aan competenties zoals zelfbewustzijn, zelfmanagement, besef van de ander, het hanteren van relaties en het maken van keuzes. De school gebruikt KIJK! en Kindbegrip om de sociale opbrengsten in kaart te brengen en individuele leerdoelen te formuleren. Voor extra ondersteuning zijn er privé rustplekken in de klassen en wordt er indien nodig een signaleringsplan opgesteld.

Welke registratievormen gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer gebruikt KIJK! en Kindbegrip om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.