OBS De Belhamel
Rudolfusdal 60
5551 EG Valkenswaard

Schoolweging

Schoolweging
29.79
Spreiding
6.85

De schoolweging van De Belhamel is 29,79 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (95,7%). Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de inspectienorm van 45,5% ligt. De school presteert hiermee 7% beter dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 31,8% havo en 18,2% vwo. Samen goed voor 50% van de adviezen, tegenover 34,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (13,6% vmbo-k versus 9,2% landelijk), wat past bij de theoretische uitstraling van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BelhamelGemeente AmsterdamNederland
LIB173.31175.24175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem (CITO LIB). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methode-gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. In groep 1/2 wordt gewerkt met de leerlijnen van Parnassys om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Op schoolniveau worden er trendanalyses gemaakt zodat er zicht is op de behaalde resultaten door de jaren heen van een groep of leerjaar. De analyse geeft input voor schoolontwikkeling en gerichte interventies.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 80% van de leerlingen op advies presteert, tegenover 62,9% landelijk. Slechts 10% zit onder advies (versus 11,8% gemiddeld). Deze cijfers weerspiegelen een zorgvuldige advisering, mogelijk mede dankzij de beschreven intensieve monitoring en drieoudergesprekkencyclus.

Sociale ontwikkeling

Sociaal welbevinden Het sociale welbevinden van de leerlingen wordt gevolgd en geanalyseerd en er wordt op gestuurd om kinderen positief te laten ontwikkelen. We gebruiken het observatie instrument SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) om het sociale welbevinden te volgen. Bij de kleuters wordt gebruik gemaakt van observatielijsten behorende bij de leerlijnen van Parnassys. De uitkomsten hiervan gebruiken we om ons aanbod aan te passen aan de ontwikkelbehoefte van onze leerlingen. We zagen schoolbreed in de resultaten dat 'jezelf presenteren' een aandachtspunt is. Dit heeft iedere leerkracht opgenomen als doel in het groepsplan van Sociaal Emotioneel Leren. Daarnaast is aantasting sociale veiligheid een een aandachtspunt. Sommige leerlingen hebben een of meer diagnoses die van invloed zijn op hun sociale gedrag en daarmee soms ook op hun omgeving. De wet Passend onderwijs vraagt van ons om leerlingen zo lang mogelijk een thuisnabije onderwijsplek te bieden. We bekwamen ons in het omgaan met gedrag en betrekken hierbij de expertise van het ondersteuningsteam inclusief onderwijs van onze stichting. Uiteraard willen we voor iedereen een veilige plek zijn om te leven en te werken. LEES MINDER

Betrokkenheid

Veiligheid

Ambitie

Wat is de werkwijze van OBS De Belhamel voor sociale ontwikkeling?

OBS De Belhamel wil samen met ouders kinderen opvoeden tot sociale mensen. De school stimuleert verantwoordelijkheidsgevoel. Voor sociale ontwikkeling wordt Kwink gebruikt, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en een veilige groep. Het bevordert sociale veiligheid en verhoogt leeropbrengsten. Burgerschapsonderwijs is verweven met sociale opbrengsten. De school streeft naar een democratische, inclusieve samenleving. De lessen burgerschap zijn verweven in Kwink Burgerschap. Daarnaast is er aandacht voor actief burgerschap, de 17 werelddoelen via Goals2030.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Belhamel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Belhamel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Parnassys leerlijnen in groep 1 en 2, HB leerlijnen Parnassys bij Het Facet, Monitor Sociale veiligheid groep 6 t/m 8.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Belhamel?

OBS De Belhamel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, voor groep 1 t/ m 8.