OBS De Belhamel in Valkenswaard

De resultaten van OBS De Belhamel in Valkenswaard

Current section: resultaten
Rudolfusdal 60
5551 Valkenswaard

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Belhamel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS De Belhamel bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Belhamel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Belhamel

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit niveau wordt gemeten in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Deze 85% is de cruciale signaleringswaarde die voor alle basisscholen geldt. Op OBS De Belhamel streven we ernaar dat al onze leerlingen deze basisvaardigheden ontwikkelen. Onze resultaten laten zien hoe goed we hierin slagen, conform de landelijke richtlijnen voor kwaliteitsborging van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitieus Onderwijs op De Belhamel

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis, met als doel een hogere academische prestatie te behalen aan het einde van groep 8. De inspectie stelt voor elke school een unieke, op de leerlingenpopulatie afgestemde, doelstelling vast voor dit streefniveau. Dit percentage dient als de specifieke signaleringswaarde voor de school. OBS De Belhamel streeft naar maximale ontwikkeling voor elk kind. Onze ambitie is zichtbaar in de resultaten voor het streefniveau, waarbij we de prestaties van onze leerlingen vergelijken met de vastgestelde schoolspecifieke norm.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Belhamel?

De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal. Bij OBS De Belhamel begeleiden we leerlingen en ouders zorgvuldig door dit proces, met heldere voorlichting en een gestructureerde aanpak. Onze school hanteert een proactieve benadering, waarbij drie oudergesprekken centraal staan. Het eerste gesprek, eind groep 7, biedt een voorlopig advies gebaseerd op prestaties, studiehouding, zelfstandigheid en motivatie. Dit advies wordt samengesteld door het docententeam, de ondersteuningscoördinator en de schooldirectie. In het begin van groep 8 informeren we ouders uitgebreid over de overgangsprocedure, inclusief belangrijke data voor informatieavonden en aanmeldingen. De school verzorgt de Doorstroomtoets, voorheen bekend als de eind- of Cito-toets, die essentieel is voor de plaatsing. Het definitieve schooladvies, dat door de basisschool wordt verstrekt, is leidend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Voor leerlingen van Het Facet geldt een intensiever en op maat gemaakt begeleidingsproces. Wij streven ernaar elke leerling de best mogelijke start in het voortgezet onderwijs te bieden, met een advies dat recht doet aan hun individuele potentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Stimuleren van Sociale Ontwikkeling op OBS De Belhamel

Op OBS De Belhamel staat het sociale welbevinden van onze leerlingen centraal. Wij volgen en analyseren de sociale ontwikkeling van elk kind om een positieve groei te waarborgen. Hiervoor maken we gebruik van de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) en specifieke observatielijsten van Parnassys voor onze jongste leerlingen. De resultaten van deze observaties stellen ons in staat om ons onderwijsaanbod af te stemmen op de individuele ontwikkelbehoeften. Uit onze analyses blijkt dat zelfpresentatie een aandachtspunt is voor de gehele school. Elke leerkracht heeft dit opgenomen als doel binnen het groepsplan voor Sociaal Emotioneel Leren. Tevens signaleren we dat aantasting van de sociale veiligheid aandacht verdient. Sommige leerlingen hebben diagnoses die hun sociale gedrag en de interactie met hun omgeving beïnvloeden. In lijn met de wet Passend Onderwijs streven we ernaar om leerlingen een thuisnabije onderwijsplek te bieden. We blijven ons bekwamen in het omgaan met gedrag en werken hierin nauw samen met het ondersteuningsteam van onze stichting, inclusief expertise op het gebied van inclusief onderwijs. Onze school is een veilige omgeving waar iedereen kan leven en werken.

Betrokkenheid bij elkaar en de leerstof

Een veilige en stimulerende leeromgeving

Ambitie om het beste uit elke leerling te halen

Hoe bevordert OBS De Belhamel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij streven ernaar om kinderen samen met ouders op te voeden tot sociale individuen die zorg dragen voor zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. Verantwoordelijkheidsgevoel stimuleren we actief. Daarnaast zetten we de online methode Kwink in voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor alle groepen van 1 tot en met 8. Kwink biedt een preventieve aanpak gericht op het creëren van een veilige groep en het voorkomen van ongewenst gedrag en pesten. Het sluit naadloos aan bij de principes van Positive Behaviour Support (PBS). Burgerschapsonderwijs is nauw verbonden met sociale opbrengsten. Op OBS De Belhamel en Het Facet ontwikkelen we een visie op burgerschap die kinderen voorbereidt op deelname aan een democratische, inclusieve samenleving. We baseren ons op de wettelijke burgerschapsopdracht, met aandacht voor democratische rechtsstaat, sociale en maatschappelijke competenties, en respect voor diversiteit. Onze overtuiging is dat investeren in sociaal-emotionele- en burgerschapsvaardigheden de sociale veiligheid op school versterkt. Naast Kwink integreren we burgerschap in ons dagelijks handelen, discussies, samenwerking en projecten. Voor de bovenbouw bieden we tevens het lesmateriaal van Goals2030 aan, dat de 17 werelddoelen van de VN behandelt en leerlingen bewust maakt van mondiale maatschappelijke thema's.

Welke methoden gebruikt OBS De Belhamel voor het registreren van sociale opbrengsten?

OBS De Belhamel registreert sociale opbrengsten met behulp van de volgende instrumenten:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • Parnassys leerlijnen voor groep 1 en 2
  • Parnassys leerlijnen voor Het Facet
  • Monitor Sociale Veiligheid voor groep 6 t/m 8

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op OBS De Belhamel?

Voor sociaal-emotioneel leren zet OBS De Belhamel de volgende methode in:

  • Kwink, voor alle groepen van 1 t/m 8

Inspectierapport OBS De Belhamel: Inzicht in Onderwijskwaliteit

Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie voor Openbare Basisschool De Belhamel in Valkenswaard. Dit rapport biedt een gedetailleerd overzicht van de onderwijskwaliteit, de schoolorganisatie en de leerresultaten. Wij streven naar excellentie en transparantie, en de inzichten uit dit inspectierapport helpen ons continu te verbeteren.

Resultaten | OBS De Belhamel in Valkenswaard | [2025] Schoolregister