Basisschool de Grasspriet in Valkenswaard

Het team van de Grasspriet in Valkenswaard

Current section: team
Van de Venstraat 9
5555 Valkenswaard

Zie hier hoe het team van de Grasspriet is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van de Grasspriet. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past de Grasspriet bij jullie?

Ontdek hoe goed de Grasspriet bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij de Grasspriet zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij de Grasspriet. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (33.3%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij de Grasspriet werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor de Grasspriet gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkracht Vervanging bij Basisschool de Grasspriet

Bij Basisschool de Grasspriet zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons beleid voor ziektevervanging is erop gericht uw kind zo min mogelijk te hinderen. Om de impact van een zieke leerkracht te minimaliseren, volgen we een gestructureerd plan. Eerst benaderen we de duo-partner van de betreffende leerkracht. Indien dit niet mogelijk is, vragen we collega's met niet-lesgebonden taken om in te springen op de eerste dag van afwezigheid. Als directe vervanging niet haalbaar is, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere groepen binnen dezelfde bouw. Ouders worden hierover proactief geïnformeerd via Parro, zodat u altijd op de hoogte bent. In situaties waarin vervanging voor meerdere dagen uitblijft, wordt de zorg verdeeld onder het team. Dit betekent dat leerlingen van andere groepen om de beurt vrij zijn, zodat we samen de continuïteit waarborgen. We streven ernaar om dit zoveel mogelijk te beperken. Wij begrijpen dat het organiseren van vervanging op korte termijn uitdagend kan zijn. De onderwijsinspectie erkent onze inspanningen om vervanging te regelen. Mocht een groep vanwege het ontbreken van een invaller toch naar huis moeten, dan wordt dit gezien als een uiterste redmiddel na maximale inspanning. De uren die hierdoor verloren gaan, hoeven niet gecompenseerd te worden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Basisschool De Grasspriet

2

Taal- en Rekenhulp voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitsondersteuner
Expertiseteam Atalenta

Toelichting van de school:

Wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft die verder gaat dan de reguliere basisondersteuning, biedt Basisschool De Grasspriet op maat gemaakte hulp. We maken gebruik van gespecialiseerde kennis binnen onze school en de regio, en kunnen indien nodig een beroep doen op expertise binnen onze organisatie. Ons doel is om elke leerling de best mogelijke kansen te bieden voor academisch succes.

2

Sociaal-Emotionele Begeleiding en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool De Grasspriet biedt gespecialiseerde ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. Dit omvat ook kinderen met een meer- of hoogbegaafdheid. Onze gedragsspecialist en specialist hoogbegaafdheid observeren, voeren gesprekken en adviseren leerkrachten en ouders. Samen zorgen we voor een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, ook binnen de reguliere klas. Wij geloven in een proactieve aanpak om uitdagingen vroegtijdig te signaleren en effectief aan te pakken.

2

Optimaliseer Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ontdek hoe Basisschool De Grasspriet leerlingen ondersteunt bij uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze gespecialiseerde teamleden bieden gerichte hulp om de leerprestaties te verbeteren. Met observaties, kindgesprekken en praktische adviezen voor leerkrachten en ouders, creëren we een effectieve en positieve leeromgeving. We streven ernaar om de unieke behoeften van elk kind te vervullen binnen de klas. Onze aanpak is gericht op het versterken van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van succesvolle studiegewoonten.

0

Motorische Ontwikkeling: De MQ Scan op De Grasspriet

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Grasspriet hecht belang aan de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Om dit te monitoren en te bevorderen, maken we gebruik van de Motorisch Quotiënt (MQ) Scan. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode, ontwikkeld in samenwerking met experts van de Haagse Hogeschool en de Vrije Universiteit Amsterdam, geeft een objectief beeld van de motorische vaardigheden van kinderen ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. De MQ Scan helpt ons om kinderen te begeleiden naar een gezonde en actieve levensstijl, en biedt waardevolle inzichten voor een optimale ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Grasspriet hebben diverse leerkrachten en teamleden specifieke kennis over medische zorg, waaronder diabetes. Wij zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waar persoonlijke verzorging en medische behoeften van leerlingen adequaat worden behartigd. Onze betrokkenheid garandeert dat leerlingen met specifieke medische omstandigheden zich welkom en verzorgd voelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Grasspriet

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Op Basisschool De Grasspriet geloven we in het bieden van optimale kansen aan elke leerling. Ons ondersteuningsprofiel, dat we met zorg samenstellen en regelmatig actualiseren, beschrijft de basisondersteuning die wij als school bieden. Dit profiel is essentieel voor ons toelatingsbeleid en dient als waardevolle informatiebron voor ouders die een passende school zoeken voor hun kind. Wij streven ernaar om eventuele leer- en ontwikkelingsuitdagingen binnenschools, in nauwe samenwerking met u als ouder, op te lossen. Na zorgvuldige observatie en toetsing bespreken onze leerkrachten de voortgang van uw kind met u tijdens reguliere oudergesprekken en in leerlingbesprekingen met onze kwaliteitsondersteuner. Samen bepalen we of een specifieke, individuele aanpak nodig is, die we vervolgens implementeren binnen 6 tot 8 weken, vaak tijdens zelfstandig werktijd of inloopkwartieren. Indien de basisondersteuning niet volstaat, verkennen we diverse opties, waaronder doubleren bij een significante ontwikkelingsachterstand, overslaan van een groep bij een uitzonderlijke voorsprong, of een individueel leerprogramma binnen de groep. Ook kunnen we advies inwinnen bij ons interne ondersteuningsteam, ambulante begeleiding aanvragen, of een aanvraag indienen voor plaatsing op een speciale school. Bij al deze stappen zijn de ouders onmisbare partners en wordt er intensief samengewerkt met leerkrachten, kwaliteitsondersteuners en eventuele externe specialisten om de beste uitkomst voor uw kind te garanderen. Onze basisondersteuning omvat meer dan alleen het standaard lesprogramma. Elke leerkracht creëert bewust ruimte voor herhaalde instructie, aangepaste uitleg en extra begeleiding bij het verwerken van lesstof. Dit zorgt ervoor dat leerlingen, ook met specifieke ondersteuningsbehoeften, de aandacht krijgen die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun leerproces. Wanneer de basisondersteuning ontoereikend is, schakelen we het Ondersteuningsteam (OT) van het Samenwerkingsverband in. Tijdens een OT-gesprek, waar ouders van harte welkom zijn, werken we samen met specialisten zoals logopedisten of orthopedagogen om het onderwijs optimaal af te stemmen op de individuele leerbehoeften. Hieruit vloeien concrete afspraken voort voor lichte (LO) of zware (ZO) ondersteuning, of het advies om een andere school te overwegen die beter aansluit bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Lichte Ondersteuning (LO) biedt kortdurende, gerichte hulp, waarbij een expert de leerkracht ondersteunt met advies en coaching. Ouders worden hierbij nauw betrokken. Zware Ondersteuning (ZO) is voor complexere begeleidingsvragen en wordt voor een jaar toegekend, waarbij zowel de leerkracht als de leerling intensieve begeleiding ontvangen. Beide trajecten worden altijd in samenspraak met alle betrokkenen vormgegeven. Onze kwaliteitsondersteuners (KO'ers) zijn cruciaal in het versterken van leerkrachten door middel van coaching en begeleiding, wat leidt tot geoptimaliseerde leerlingenzorg en een hogere onderwijskwaliteit. Zij zijn Atalenta-breed actief, delen expertise en zijn essentieel in het succesvol implementeren van Passend Onderwijs, wat de kwaliteit van ons onderwijs op alle aangesloten scholen waarborgt en verbetert. Ontdek meer over ons streven naar "Passend Onderwijs" via deze link. De Grasspriet: Vooruitstrevend in Inclusief Onderwijs Wij zetten vol in op inclusief onderwijs, waarbij we de unieke eigenschappen van elk kind als uitgangspunt nemen. Onze focus ligt op vroegtijdige signalering, proactief handelen en ondersteuning binnen de klas en dicht bij huis. Door te anticiperen op leerbehoeften, zorgen we ervoor dat elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving. De samenwerking met u als ouder is hierbij van onschatbare waarde; u bent onze gelijkwaardige partner in de ontwikkeling van uw kind. Ons team werkt planmatig en richt zich op kansen, niet op beperkingen, om zo de groei van elk kind te faciliteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool De Grasspriet

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan 2023-2027?

Basisschool De Grasspriet heeft voor de periode 2023-2027 een ambitieus schoolplan opgesteld met duidelijke verbeterdoelen. Deze doelen vormen de kern van ons onderwijsbeleid en sturen onze dagelijkse praktijk. Onze belangrijkste speerpunten zijn: 1. Ontwikkeling van een visie en plan voor digitale geletterdheid. 2. Implementatie van een visie en aanbod voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL) en Burgerschap. 3. Toepassing van het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI) voor optimale leerresultaten. 4. Gerichte doelen stellen voor de creatieve vakken. 5. Effectieve ondersteuning bieden aan meerbegaafde leerlingen. Deze strategische ambities zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons schoolplan, dat u kunt raadplegen via onze website: www.degrasspriet.nl.

Hoe waarborgt De Grasspriet de continue verbetering van onderwijs en leerresultaten?

Bij Basisschool De Grasspriet zien directie en team kwaliteitsverbetering als een doorlopend leerproces. We streven ernaar om ons onderwijs continu te optimaliseren, zodat het nog betekenisvoller, aantrekkelijker en begrijpelijker wordt voor elke leerling. We zetten diverse middelen in voor kwaliteitsverbetering: het actualiseren van lesprogramma's, gerichte nascholing voor ons personeel, en de nauwgezette monitoring en evaluatie van leerlingresultaten. Ons schoolplan, met de beleidsvoornemens voor de komende jaren, is hierbij leidend. Elk schooljaar werken we aan specifieke onderwijsverbeteringen op team-, bouw- en leerjaarniveau. Tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en leerkrachten leveren waardevolle input voor onze meerjarenplanning. Verbeterpunten worden proactief geïntegreerd. We hechten waarde aan het waarmaken van onze beloftes en het behouden van onze sterke punten. Jaarlijks evalueren de directie en het team de onderwijsontwikkelingen, zowel collectief als individueel tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken. Onze toetskalender, gebaseerd op Atalenta, is leidend voor de planning en uitvoering van toetsmomenten. Naast deze gestandaardiseerde toetsen, volgen we leerlingen ook via methodegebonden toetsen en observaties. Aan het begin van elk schooljaar brengen we de groepsdynamiek in kaart om eventuele extra ondersteuningsbehoeften te identificeren, zowel op groepsniveau als voor individuele leerlingen. De resultaten van de Cito-toetsen worden tweemaal per jaar binnen het team besproken om schoolbrede en groepsgerichte aanpassingen aan ons onderwijsaanbod te overwegen, altijd met onze schoolambities als uitgangspunt. Naast deze teamoverleggen vinden er groepsbesprekingen plaats met de zorgcoördinator. Hierin worden zowel kwantitatieve data als kwalitatieve aspecten, zoals sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag, geanalyseerd. Ons leerlingvolgsysteem, met KIJK! en Kindbegrip, ondersteunt ons hierbij optimaal. Jaarlijks stellen we een gezamenlijke toetskalender op, die de data van diverse toetsmomenten, toetsafspraken en specifieke procedures voor leerlingen met dyslexie vastlegt.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij Basisschool De Grasspriet

Toelichting van de school

Ontdek de unieke voordelen van onze peuteropvang, een integraal onderdeel van Basisschool De Grasspriet in Valkenswaard. Atalenta, ontstaan uit een fusie, biedt hoogwaardige opvang en onderwijs voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Onze peuteropvang in Valkenswaard is nauw verbonden met Basisschool De Grasspriet, wat zorgt voor een naadloze overgang en een rijke leeromgeving. We bieden een compleet aanbod van peuteropvang en buitenschoolse opvang (bso), vaak gevestigd in hetzelfde kindcentrum. Bij De Grasspriet staat spelend leren centraal. De ochtenden zijn gevuld met gevarieerde activiteiten die het plezier van de kinderen bevorderen. Wij geloven dat kinderen het beste leren wanneer ze zich vermaken en uitgedaagd worden in een veilige en stimulerende omgeving. Intensieve samenwerking met Basisschool De Grasspriet zorgt voor een soepele kennismaking met de school. Peuters kunnen deelnemen aan gezamenlijke activiteiten, zoals voorleessessies door oudere leerlingen of gezamenlijk spelen. Dit helpt jonge kinderen om alvast vertrouwd te raken met toekomstige klasgenoten en leerkrachten, wat de overstap naar de basisschool aanzienlijk vergemakkelijkt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Grasspriet speciale programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Grasspriet biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een toegewijde peuteropvang. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool.

Ja, Basisschool De Grasspriet biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een toegewijde peuteropvang. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool De Grasspriet samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Basisschool De Grasspriet werkt nauw samen met Peuteropvang De Grasspriet, een initiatief van Atalenta Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een prettige overgang naar de basisschool.

Basisschool De Grasspriet werkt nauw samen met Peuteropvang De Grasspriet, een initiatief van Atalenta Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een prettige overgang naar de basisschool.

Team | de Grasspriet in Valkenswaard | [2025] Schoolregister