
De resultaten van Basisschool de Dorenhagen in Valkenswaard
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Dorenhagen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Dorenhagen bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Dorenhagen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Deze 85% dient als signaleringswaarde en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie voor Hogere Prestaties
Het streefniveau erkent een hoger prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie stelt per basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen dit hogere niveau naar verwachting moeten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Dorenhagen?
Het schooladvies van Basisschool de Dorenhagen is cruciaal voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 ontvangen leerlingen dit advies, dat leidend is voor hun plaatsing op de middelbare school. Het advies wordt zorgvuldig opgesteld, rekening houdend met de academische prestaties over meerdere jaren, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag van het kind. Minimaal twee professionals zijn betrokken bij de totstandkoming. De basisschool kan een enkelvoudig of meervoudig schooladvies geven, waarbij middelbare scholen geen beperking mogen opleggen aan het aantal schooltypen. De mogelijke schooltypen variëren van praktijkonderwijs tot vwo, met diverse tussenliggende niveaus zoals vmbo (basis, kader, gemengd/theoretisch) en havo. Na het voorlopige advies leggen leerlingen een doorstroomtoets af. Een beter resultaat dan verwacht kan leiden tot een bijstelling van het schooladvies, mits dit in het belang van de leerling is. Bij significante verschillen tussen het schooladvies en het toetsresultaat kan de school een advies geven voor een tussenliggend niveau, met een duidelijke motivatie. Een lager toetsresultaat heeft geen invloed op het definitieve schooladvies. Leerlingen melden zich tijdens de centrale aanmeldweek aan bij het voortgezet onderwijs met hun definitieve schooladvies. De middelbare school beslist binnen zes weken over de toelating. Voor het schooljaar 2025-2026 gelden de volgende belangrijke data: het voorlopige schooladvies wordt verstrekt tussen 10 en 31 januari 2026, de resultaten van de doorstroomtoets zijn uiterlijk 15 maart 2026 bekend, en het definitieve schooladvies volgt uiterlijk 24 maart 2026. De centrale aanmeldweek is van 25 tot 31 maart 2026, en de beslissing over toelating door het voortgezet onderwijs wordt uiterlijk 12 mei 2026 genomen. Bezwaarprocedure voor Ouders: Een weloverwogen schooladvies maximaliseert de kansen van uw kind. Mocht u het niet eens zijn met het schooladvies, dan is een gesprek met de leerkracht of directeur de eerste stap. Uw standpunt en argumenten kunnen worden opgenomen in het onderwijskundig rapport, zodat de aangemelde middelbare school hiervan kennis kan nemen. Indien nodig kan een interne bezwarencommissie, bestaande uit deskundigen van Atalenta, het advies toetsen aan de hand van het leerlingdossier. Als u na deze stap nog steeds ontevreden bent over de onderbouwing of de procedure, kunt u contact opnemen met de secretaris van de klachtenregeling van Atalenta. Deze kan u, indien gewenst, doorverwijzen naar een externe vertrouwenspersoon of de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) voor verdere ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Stimuleren van Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Dorenhagen
Basisschool De Dorenhagen in Valkenswaard biedt een op maat gemaakt leerplan om kinderen te vormen tot zelfstandige en veerkrachtige individuen. Wij hechten veel waarde aan maatschappelijke participatie en het aanleren van essentiële sociaal-emotionele vaardigheden. Kinderen maken vanaf jonge leeftijd deel uit van diverse sociale groepen, van gezin tot school en vriendenkring. Het ontwikkelen van gezonde interacties met zichzelf en anderen is cruciaal. Sociaal competent gedrag is een complex samenspel van emotionele, sociale en cognitieve elementen die elkaar wederzijds beïnvloeden. Een solide 'sociale rugzak' legt de basis voor succesvolle deelname aan de maatschappij, zowel nu als in de toekomst. Door te focussen op sociaal-emotioneel leren, leren onze leerlingen effectief om te gaan met zowel zichzelf als hun omgeving. We hanteren een proactieve benadering, gericht op het creëren van een positieve en veilige schoolomgeving. Onze leerlingen ontvangen een passend aanbod ter bevordering van hun sociaal-emotionele groei, met extra aandacht voor 'leren leren' en de ontwikkeling van executieve functies. Om de voortgang in de ontwikkeling van basisschoolkinderen nauwgezet te volgen, maken we gebruik van KIJK! en Kindbegrip. Deze instrumenten bieden leerkrachten diepgaand inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling, zodat zij gerichte pedagogische interventies kunnen toepassen met behulp van de bijbehorende leerlijnen.
Samenwerken en Teamwork
Respect en Gelijkheid
Vertrouwen en Veiligheid
Hoe ondersteunt Basisschool De Dorenhagen de sociale ontwikkeling van uw kind?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt nauwlettend gevolgd via Kindbegrip, KIJK! en gerichte observaties. We zorgen voor een consistente aanpak en integreren de inzet van leerstrategieën, zoals de 'leren-leren monstertjes', om een doorlopende leerlijn te garanderen.
Welke registratiemethoden gebruikt Basisschool De Dorenhagen voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Dorenhagen maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten te monitoren:
- KIJK! observatie-instrument
- Kindbegrip registratiesysteem
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Dorenhagen?
Op Basisschool De Dorenhagen zetten we diverse methoden in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- Een Doos Vol Gevoelens
- Kanjertrainingen voor sociale vaardigheden
- Meidenvenijn en Jongensgedoe programma's
- De methode Kind op Maandag
Onderwijsinspectie Rapport Basisschool de Dorenhagen: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool de Dorenhagen. Wij streven naar voortdurende verbetering en transparantie in ons onderwijs. Dit rapport biedt inzicht in de onderwijskwaliteit, de pedagogische aanpak en de resultaten van onze school. Lees verder voor een gedetailleerd overzicht van onze prestaties en ontwikkelpunten. Transparantie staat bij ons hoog in het vaandel. Via het onderstaande portaal kunt u direct de officiële inspectierapporten van Basisschool de Dorenhagen inzien en de voortgang van onze school volgen.