
Schoolweging
De schoolweging van De Dorenhagen is 31,17 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging en toont aan dat de basiskwaliteit van onderwijs goed geborgd is. De score overstijgt ook het vergelijkingsgemiddelde (95,2%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 48,5% behaalt de school een score boven de eigen signaleringswaarde van 43,5% voor het streefniveau. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (55,4%), geeft dit aan dat bijna de helft van de leerlingen een hoger cognitief niveau bereikt dan basisvaardigheden. De focus op maatwerk blijkt effectief in deze complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen concentreren zich op vmbo-(g)t (36,8%) en combi-niveaus (21,1% vmbo-b/k). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegenover 1,01% bij vergelijkbare scholen. Havo-adviezen (10,5%) liggen onder het regionaal gemiddelde (16,1%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De adviesverdeling benadrukt een praktijkgerichte insteek met aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dorenhagen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kwaliteit van een school wordt bepaald door diverse factoren. Om iedere leerling optimaal te kunnen ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling zijn bijvoorbeeld naast een sterk team en eigentijdse methodes en bronnen ook meetinstrumenten nodig. Meten Om de kwaliteit van ons onderwijs en de vorderingen van de leerlingen te bewaken en te verhogen, is het meten van resultaten en evalueren van werkwijzen van belang. We willen weten hoe effectief ons onderwijs is en met welke verschillen tussen kinderen rekening dient te worden gehouden. Dit doen we door het afnemen van methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen. Voor dit laatste gebruiken we de toetsen uit het CITO-leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) en IEP. We maken trendanalyses waarin we resultaten vergelijken met voorgaande jaren, tussen groepen onderling en we volgen de ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk. Hiermee zijn we in staat tijdig bij te sturen als dat nodig is. Gedurende het schooljaar monitoren we de gegevens (zowel cognitief als sociaal emotioneel) en sturen we daar waar nodig bij. Het leerlingvolgsysteem Wij volgen de ontwikkeling van uw kind gedurende de gehele basisschooltijd zo goed mogelijk en hierop stemmen we ons aanbod en begeleiding af. In de groepen 1 en 2 registreert de leerkracht de ontwikkelingen in KIJK!. In de groepen 1 en 2 nemen we geen CITO toetsen af. In de groepen 3 t/m 8 maken de kinderen twee keer per jaar een methodeonafhankelijke toets voor de vakgebieden (begrijpend) lezen, spelling en rekenen. Al deze toetsen noemen we het CITO-leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Door middel van deze toetsen, de methodegebonden toetsen en niet te vergeten door de dagelijkse praktijk in de klas, krijgen we duidelijk de onderwijsbehoeften van alle leerlingen in beeld. 3 keer per schooljaar houdt de Kwaliteitsondersteuner (KO'er) een groepsbespreking met elke leerkracht van de groepen 1 t/m 8. Hier wordt gesproken over de ontwikkeling van de groep als geheel, de inhoud van het onderwijs en individuele leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,2% van de leerlingen presteert onder advies, hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief is dat 27,3% boven advies presteert, wat aansluit bij het intensieve monitoring-systeem zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De school zet duidelijk in op doorstroomkansen.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool De Dorenhagen geven wij de kinderen een zo passend mogelijk aanbod, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en weerbare volwassenen. Binnen dit aanbod vinden wij het van belang dat kinderen op een adequate wijze participeren in de maatschappij en is het van belang dat kinderen zich een aantal sociaal-emotionele vaardigheden eigen maken. Al vroeg maken kinderen deel uit van een groep. Eerst is dit enkel het eigen gezin en naaste familie, later gaan ze veelal naar de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf, waar ze met andere kinderen en leidsters te maken hebben. Vervolgens gaan ze naar de basisschool en kunnen sportverenigingen en de vriendenkring een belangrijke rol gaan spelen. Binnen al deze situaties is het van belang dat kinderen op een juiste manier met zichzelf en anderen (leren) omgaan. Sociaal competent gedrag bestaat niet uit losse vaardigheden; het zijn sociale, emotionele en cognitieve elementen die onderling met elkaar verbonden zijn. Een goede ‘sociale bagage’ is de basis om deel te nemen aan de maatschappij, nu en later. Door aandacht voor sociaal emotioneel leren, leren de kinderen op een adequate manier omgaan met zichzelf en de ander. Hierbij gaan we uit van een preventieve aanpak, waarbij een positieve en veilige sfeer binnen school gecreëerd wordt. We bieden onze leerlingen een passend aanbod om hun sociaal-emotionele ontwikkeling optimaal te stimuleren, waarbij ook aandacht voor het bevorderen van het 'leren leren' en de executieve functies is. Om de verschillende stappen van ontwikkeling van het basisschoolkind te kunnen monitoren wordt gebruik gemaakt van KIJK! en Kindbegrip. Leerkrachten krijgen hiermee zicht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun leerlingen om vervolgens gericht pedagogische interventies in te zetten vanuit de bijbehorende leerlijnen. LEES MINDER
Samenwerken
Respectvol
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool de Dorenhagen voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met behulp van Kindbegrip, KIJK! en observaties. De school hanteert een schoolbrede aanpak zoals 'de sterke groep' en groepsvorming in de eerste 10 schoolweken, de inzet van leren-leren strategieën, groepsspecifieke aanpak zoals het samen opstellen van groepsafspraken, de sociale kring, specifieke ondersteuning zoals 'meidenvenijn' of 'jongensgedoe', en een kindgerichte aanpak in overleg met de kwaliteitsondersteuner.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Dorenhagen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Dorenhagen gebruikt KIJK! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Dorenhagen?
Basisschool de Dorenhagen gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Meidenvenijn, Jongensgedoe en Kind op maandag.