Basisschool Heilig Hart
Schoolstraat 2
6301 AS Valkenburg

Schoolweging

Schoolweging
30
Spreiding
6.51

De schoolweging van Heilig Hart Valkenburg is 30,00 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, zelfs met een dalend leerlingenaantal en relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 58.5% van de leerlingen gehaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45.5%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.0) goed inspeelt op cognitieve potentie, mede dankzij de beschreven intensieve monitoring en VO-adviesprocedure.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op praktisch-theoretische routes: 30.8% vmbo-b/k advies (landelijk gem. 5.5-9.2%). Tegelijkertijd krijgen 23.1% van de leerlingen havo/vwo- of vwo-advies, wat lager is dan provinciaal gemiddeld (Limburg: 31.5%). De combinatie van 38.5% bovenadvies en een sterke onderbouwing van adviezen (via pre-adviezen vanaf groep 7) reflecteert zorgvuldige advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Valkenburg aan de GeulGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij als school vragen van elke leraar om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen op basis van observaties en meetpunten van de methodegebonden toetsen. Middels maandelijkse bordsessies worden de toetsresultaten besproken a.d.h.v. het resultatenoverzicht van de methodegebonden toetsen. Essentieel hierbij is de leerkrachtontwikkeling! Door tijdens de les de kinderen nauw te monitoren en een check uit voeren is direct inzichtelijk of het kind een doel beheerst; we kunnen gelijk in die les of later die dag een extra instructie doen. We werken formatief én preventief zodat we aan de achterkant minder hoeven te repareren. In één oogopslag is dan te zien op welk onderdeel welke kinderen nog aandacht behoeven. De bevinding wordt ook met het kind gedeeld middels een kort kindgesprek. Door te werken met het Cito leerlingvolgsysteem monitoren we de ontwikkeling van het kind. Middels enkele studiedagen per jaar wordt met het hele team een diepteanalyse van de gegevens gemaakt en worden groepszorgprofielen met de te halen doelen, passend bij onze leerlingpopulatie, opgesteld waarmee de leerkrachten en leerlingen dan dagelijks werken. Rol intern begeleider Als kinderen extra zorg nodig hebben, wordt bekeken in welke mate hulp moet worden ingezet. De interne begeleider (IB-er) houdt nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij, coördineert deze en schakelt waar nodig hulp in en houdt het overzicht. De intern begeleider bij ons op school is Nicole Geijselaers. Bevindingen van tussentijdse observaties op het gebied van o.a. de sociaal emotionele ontwikkeling nemen we altijd mee! Immers gedrag en leren hebben een nauwe samenhang.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

38.5% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies - ruim boven landelijk gemiddelde (25.3%). Tegelijk blijft 15.4% onder advies, iets hoger dan landelijk (11.8%). Dit past bij de schoolweging van 30.0 en toont dat de school ambitieus advieert terwijl het zorgvuldig monitort.

Sociale ontwikkeling

De school wil iedere individuele leerling en medewerker een veilig leer- en leefklimaat bieden. Op school onderschrijven wij het uitgangspunt, dat iedereen gelijkwaardig is. De school voldoet aan de regels en voorschriften volgens de Arbonormen en voert een actief beleid gericht op een maximale sociale veiligheid o.a. op het gebied van pesten, agressie geweld en seksuele intimidatie. Leerlingen oriënteren zich op zichzelf, hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en zin en betekenis geven aan hun bestaan: kortom actief burgerschap. School heeft een beleidsplan "burgerschap" uitgewerkt. Door te werken met jeelo komen alle gestelde doelen aan bod. Meer info in de link: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html LEES MINDER

tevredenheid

zelfvertrouwen

motivatie

Wat is de werkwijze van Basisschool Heilig Hart voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Heilig Hart hanteert een Veiligheidsplan met doelen op korte en lange termijn die jaarlijks worden geëvalueerd en bijgesteld. De school maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), waarbij goed gedrag wordt aangeleerd en bekrachtigd. Gedragsverwachtingen zijn helder voor leerlingen en leerkrachten. Gedrag wordt gemonitord met de digitale tool 'SWIS Suite'. Oudertevredenheid wordt gemeten middels de Innovo 'tevredenheid enquête'. De veiligheidsbeleving van leerlingen wordt jaarlijks gemeten via Vensters PO. Voor de leerkrachten wordt de RI&E afgenomen, en indien nodig wordt een plan van aanpak opgesteld. De RI&E wordt jaarlijks in september met de MR besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Heilig Hart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Heilig Hart gebruikt de enquête Vensters PO Veiligheid Leerlingen en de richtlijnen behorend bij SWPBS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Heilig Hart?

Basisschool Heilig Hart gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Jeelo als methoden voor sociaal-emotioneel leren.