
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jacobus is 28,05 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.32% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 2.87 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96.45%), wat wijst op sterke basisvaardigheden bij vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke theoretische focus: 25% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 25% havo/vwo-combinatie (vs. 10.93% regio). Praktijkonderwijs blijft met 0% duidelijk onder het regionale gemiddelde (1.01%). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo reflecteert de diverse leerlingenpopulatie, zoals blijkt uit de schoolweging met een spreiding van 6.05.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jacobus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle kinderen ontwikkelen zich op een andere manier. Zij behalen dan ook verschillende resultaten. Op de St. Jacobusschool volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen op meerdere manieren. In de groepen 1 en 2 volgen wij de kinderen met behulp van het ontwikkelingsvolgsysteem ‘KIJK’. Met behulp van KIJK bekijken wij de ontwikkeling van uw kind op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen wij goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt. Hiermee kunnen wij nog beter aansluiten bij de onderwijsbehoefte van uw kind. Om de kinderen van groep 3 t/m 8 op cognitief gebied te volgen maken wij gebruik van toetsen. Zo zijn daar op de eerste plaats de methodetoetsen. Na ieder blok, waarin een bepaalde vaardigheid wordt aangeleerd, wordt getoetst of de betreffende leerling de vaardigheid beheerst. Deze toetsen worden door de leerkrachten geevalueerd. Daarnaast worden de kinderen ieder half jaar (januari en juni) getoetst via methode onafhankelijke toetsen. Door deze toetsen jaarlijks af te nemen en de scores op te slaan, is het mogelijk om de ontwikkeling van kinderen op lange termijn te kunnen volgen. De IB-er bespreekt elk half jaar de scores met de desbetreffende leerkracht in een groepsbespreking. Elk kind komt tijdens deze besprekingen aanbod. Hoe functioneren de kinderen op cognitief gebied en op sociaal-emotioneel gebied. Daarnaast bekijken wij met het hele team 2 keer per jaar de uitslagen van de toetsen op schoolniveau. Zijn er opvallende vakgebieden op schoolniveau? Welke verklaringen zien wij voor stijgende of dalende trends? Wat valt er op in positieve zin? Zijn er nog aandachtspunten om aan te werken? Door dit alles kunnen wij regelmatig ons onderwijs evalueren en bijstellen waar nodig.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25.27% landelijk). Slechts 16.67% zit onder advies, wat lager is dan het nationale gemiddelde van 11.81%. Deze resultaten benadrukken de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Kinderen, maar ook volwassenen, ontwikkelen zich het best wanneer zij zich veilig voelen en goed in hun vel zitten. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Om dit alles voor elkaar te krijgen werken wij met de Kanjertraining. De Kanjertraining gaat voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). De doelen van de Kanjertraining zijn: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.· Het versterken van sociale vaardigheden bij de kinderen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Rust en Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van RK BS Sint Jacobus voor sociale ontwikkeling?
RK BS Sint Jacobus werkt met de Kanjertraining, beginnend in groep 1. De regels en afspraken worden ieder jaar herhaald. Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen, rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De sociale ontwikkeling wordt gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem KanVAS, sociogrammen en vragenlijsten over het welbevinden in de groep. Opvallendheden worden besproken met de kinderen individueel en/of met de hele groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK BS Sint Jacobus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK BS Sint Jacobus gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK BS Sint Jacobus?
RK BS Sint Jacobus gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.