
Schoolweging
De schoolweging van Gerardus Majella Vaassen is 32,23 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,79% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit resultaat is consistent hoger dan zowel het landelijk (95,23%) als het regionaal gemiddelde. De school garandeert hiermee dat vrijwel alle leerlingen voldoende basisvaardigheden hebben voor het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 69,23% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 43,5% voor het streefniveau. Dit betekent dat bijna 70% van de leerlingen een hoger rekenniveau behaalt dan landelijk verwacht mag worden, gezien hun achtergrondkenmerken. Deze prestaties benadrukken de effectiviteit van hun pedagogisch handelen, zoals het werken met 'Mijnleerlijn' en adaptieve lesmethoden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op theoretische doorstroom: 28,57% havo/vwo-advies tegenover 10,93% landelijk. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), terwijl vmbo-(g)t met 21,43% populair is. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd heeft 28,57% een gecombineerd havo/vwo-advies, wat ruim boven de regio (10,93%) ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Gerardus Majella Vaassen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.68 | 175.83 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We zijn gestart met de Invoering van Mijnleerlijn (leerdoelgericht onderwijs) Bij Leerdoelgericht Onderwijs staat het leerdoel centraal. De activiteiten en middelen die nodig zijn voor de leerling om het leerdoel te behalen zijn bewust gekozen. Dit geeft vrijheid en ruimte voor de creativiteit en het vakmanschap van de leerkracht. Het maakt daarbij niet uit welke middelen of methodes je gebruikt. Met Leerdoelgericht Onderwijs organiseer je vanuit inzicht en zo haal je het maximale uit de onderwijstijd voor zowel de leerkracht als de leerling. Met de begeleiding en software van MijnLeerlijn kunnen we leerdoelgericht en op maat onderwijs organiseren. Tijdens de begeleiding en training zijn de visie, onderwijspraktijk en wensen van de school en het team altijd het uitgangspunt. De software van MijnLeerlijn is een uniek middel om inzicht te krijgen in de leerlijnen / leerdoelen. Daarnaast brengt het eigenaarschap bij de leerkracht en leerling in praktijk. Naast de cognitieve ontwikkeling is er ruimte voor de persoonlijke ontwikkeling van iedere leerling. Dit alles in één systeem. Kortom, met MijnLeerlijn hebben wij inzicht om onderwijs te organiseren op onze eigen manier. Implementatie: in het nieuwe schooljaar zullen we doelgesprekken met leerlingen inplannen, daarnaast krijgen leerlingen vanaf groep 4 de mogelijkheid hun eigen leerlijn inzichtelijk te krijgen. Hierdoor wordt de leerling mede eigenaar van zijn eigen leerproces. Het team krijgt doormiddel van training en workshops ondersteuning van MijnLeerlijn. Daarnaast gebruiken wij leerling in Beeld vanaf groep 3. Doormiddel van deze Cito-toetsen monitoren wij de ontwikkeling van onze leerlingen en het effect van ons onderwijsaanbod in de gaten. In de groepen 5 en 7 nemen wij daarnaast nog de NSCCT af om een inschatting te kunnen maken van het leerpotentieel van onze leerlingen. In groep 8 nemen we de doorstroomtoets af. Opbrengsten, doelstellingen en tijdspad Een aantal van de opbrengsten voor de leerkracht en leerling (en ouder(s) indien van toepassing) willen wij hier specifiek benoemen. Daarnaast geven wij de doelstellingen van dit plan weer om te gebruiken bij de evaluatie en analyse van het Nationaal Programma Onderwijs. Tot slot geven wij een beknopt tijdspad weer voor het komende schooljaar en de inzet van de interventies. De leerkracht: Geeft klassikale instructie aan de leerlingen die op dat moment daadwerkelijk klaar zijn om aan het leerdoel te werken. Kan kleinere groepen korte instructies geven terwijl de rest van de klas zelfstandig aan openstaande leerdoelen werkt. Ziet wat een leerling zelfstandig heeft gedaan. Heeft ten alle tijden inzicht waar zijn/haar klas staat en wat er georganiseerd moet worden. Kan altijd inspelen op de behoefte van de klas/leerling. Geeft met het stappenplan aan hoe de leerling kan oefenen en het leerdoel kan behalen. Kan leerlingen met een leervertraging gericht en adequaat helpen om de vertraging in te lopen. Maakt de vertaling van de schoolscan naar het lesaanbod Heeft duidelijk en inzichtelijk welke leerdoelen we moeten / willen aanbieden per hoofd- en deelgebied De leerling: Werkt alleen aan leerdoelen die voor hem/haar nodig zijn. Kan vaker begeleiding krijgen van de leerkracht in kleine groepjes. Kan zelfstandig snel aan de slag met openstaande leerdoelen. Ziet met het stappenplan hoe er geoefend en behaald kan worden Krijgt feedback over het gedane werk en het leerproces. Is mede eigenaar over zijn/haar leerproces De ouder(s): Heeft direct inzicht in het specifieke onderwijsaanbod voor de leerling Heeft inzicht in de resultaten met betrekking tot de leerdoelen uit het curriculum Kan communiceren over het aanbod en de voortgang met de leerkracht Kan communiceren in de driehoek; leerkracht, leerling, ouder Heeft inzicht in de leerlijn en de mogelijkheden van de leerling Heeft inzicht in de (executieve) vaardigheden van de leerling Doelstellingen lange termijn: De leerkracht heeft kennis van de leerlijnen en leerdoelen. De leerkracht en de leerling weten hoe een leerdoel behaald kan worden en welke middelen daarvoor gebruikt worden. De leerling en ouder(s) worden actief betrokken bij het onderwijs en hebben veel inzicht. Een inzichtelijke, persoonlijke leerlijn voor iedere leerling met duidelijkheid voor de leerkracht, leerling en ouder. Dagelijks inzicht in het lesaanbod om daarop te anticiperen door de leerkracht Tijdspad Schooljaar 2021 – 2022 ? Start implementatie Leerdoelgericht Onderwijs Schooljaar 2022 - 2023 ? Vervolg implementatie Leerdoelgericht Onderwijs Schooljaar 2023 - 2024 ? Vervolg implementatie Leerdoelgericht Onderwijs Schooljaar 2024 - 2025 ? Afronding implementatie Leerdoelgericht Onderwijs
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school behaalt een uitstekend doorstroomresultaat: 62,5% van de leerlingen zit op advies, terwijl 18,75% boven advies presteert. Dit laatste percentage is hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%), wat aansluit bij de hoge referentieniveaus. Slechts 18,75% zit onder advies, wat lager is dan vergelijkbare scholen. Deze cijfers onderbouwen het zorgvuldige adviesproces met doorstroomtoetsen en monitoring.
Sociale ontwikkeling
Wij willen graag dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren moet iedereen zich houden aan de volgende afspraken: We helpen elkaar We zijn te vertrouwen Niemand blijft zielig Niemand speelt de baas Niemand lacht uit We praten en werken netjes en rustig We zijn netjes op de spullen van ons zelf, de spullen van anderen en de spullen van de school We werken volgens de gemaakte afspraken LEES MINDER
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Verantwoordelijkheid
Rooms Katholieke Basisschool Gerardus Majella creëert een sociaal-veilige omgeving door het vergroten van het zelfvertrouwen van de leerlingen, uitdagingen aan te gaan, het ontwikkeling van competenties te vergroten en te werken aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Dagelijks observeren de leerkrachten het welbevinden. Er zijn protocollen rond pesten. Het welbevinden is altijd een onderwerp bij de oudergesprekken..
Rooms Katholieke Basisschool Gerardus Majella gebruikt Kanvas en Mijnleerlijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Rooms Katholieke Basisschool Gerardus Majella gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.