Montessori Sterrenschool Geerstraat
Oude Sluisweg 14
8171 LH Vaassen

Schoolweging

Schoolweging
27.67
Spreiding
6.06

De schoolweging van Montessori Sterrenschool Geerstraat is 27,67 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,4% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%, ondanks een iets lagere score t.o.v. vergelijkbare scholen (96,4%). Dit onderstreept de basale kwaliteitsborging binnen het montessoriconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Hoewel dit 4,3% lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60,5%), toont het aan dat de school bovengemiddeld presteert gezien haar leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 37,5% vmbo-(g)t en 37,5% havo vormen de kern, aangevuld met 12,5% vwo. Dit is hoger dan de regionale gemiddelden voor theoretische leerwegen (+7% t.o.v. vergelijkbare scholen). De aanwezigheid van vmbo-k (12,5%) benadrukt echter de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessori Sterrenschool GeerstraatGemeente AmsterdamNederland
LIB174.68173.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kerndoelen vormen het uitgangspunt voor ons onderwijs en wij raadplegen de uitwerkingen van SLO. Wij gebruiken dit samen met onze LVS-toetsen om de leerdoelen in de juiste periode aan te bieden. De leerkracht kent het dossier van de leerlingen en volgt het ontwikkelproces van de leerling, bijv. door niet-methodegebonden toetsen, observatielijsten, overige observaties, diagnostische gesprekken en kindgesprekken (=reflectie). De vorderingen worden bijgehouden in de leerdoelvolgende software van MijnLeerlijn. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd m.b.v. Leerling in Beeld (Cito LVS) en observaties. De leerkracht is verantwoordelijk en zorgt in samenspraak met de IB, wanneer nodig, voor interventies. Alle leerkrachten analyseren de toetsen en hieruit vloeien persoonlijke leerdoelen voort. Deze worden opgesteld in samenwerking met leerlingen in de vorm van een kindgesprek. De tussenopbrengsten op schoolniveau worden geanalyseerd in MijnSchoolplan door de IB en besproken met de directeur. Vervolgens wordt er een schoolanalyse gepresenteerd aan het hele team. De kwaliteit van onderwijs wordt tijdens kwaliteitsgesprekken ook besproken op bovenschools niveau met de directeur onderwijs en collega directeuren en IB'ers.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan samenhangen met de relatief brede adviezen en complexe leerlingenmix. Positief is dat 12,5% boven advies presteert, wat aansluit bij de individuele begeleiding in het montessorionderwijs.

Sociale ontwikkeling

Montessorionderwijs richt zich naast de cognitieve ontwikkeling van de leerling ook op de sociale, emotionele, creatieve en morele ontwikkeling. Door integratie van hoofd, hart en handen streeft het montessorionderwijs naar verdieping van leren. Om tot leren te komen, moet een kind goed in zijn vel zitten. Het is belangrijk dat een kind leert om de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan. Maar ook het krijgen van begrip voor andere mensen en het ontwikkelen van positief gedrag en vaardigheden ten opzichte van anderen. Montessorionderwijs is hierbij uitstek voor geschikt. Juist doordat er in een groep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zijn, kunnen de ouderen de jongeren helpen en leren de jongeren hulp te vragen aan de ouderen. Je leert echt rekening houden met elkaar. Ook nodigen veel van de (Montessori-)leermiddelen uit tot samenwerking. Welbevinden en Betrokkenheid zijn twee graadmeters die aangeven of het kind in staat is om te profiteren van het onderwijsaanbod en zich te ontwikkelen. Met het meten van welbevinden en betrokkenheid wordt duidelijk wat zich in het kind afspeelt als gevolg van de aanpak en sociale ondersteuning van de leerkracht. Wij gebruiken de vragenlijsten van Leerling in beeld om het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen te monitoren. Verder geeft Leerling in beeld informatie over het sociaal initiatief, de sociale weerbaarheid, de sociale autonomie, de impulsbeheersing en het inlevingsvermogen van een kind. LEES MINDER

welbevinden

zelfstandigheid

betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Montessori Sterrenschool Geerstraat voor sociale ontwikkeling?

Montessori Sterrenschool Geerstraat vindt het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. 'Help mij het zelf te doen' van Maria Montessori is de leidraad. De slogan 'We zien wie je bent en helpen je groeien' geeft aan dat de kinderen goed in beeld zijn en betrokken worden bij hun leren. Beleving van veiligheid en het beeld dat een leerling van zichzelf heeft over sociale vaardigheden geeft waardevolle informatie. De vragenlijsten van Cito Kleuter- en Leerling in beeld worden gebruikt om het onderwijs beter af te stemmen op de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Sterrenschool Geerstraat om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Montessori Sterrenschool Geerstraat gebruikt Kleuter- en Leerling in Beeld van Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Sterrenschool Geerstraat?

Montessori Sterrenschool Geerstraat gebruikt Breinhelden en Wellevendheidslesjes van Montessori voor sociaal-emotioneel leren.