De Sprenge Vaassen
Boxhofstede 15
8171 KC Vaassen

Schoolweging

Schoolweging
29.11
Spreiding
6.27

De schoolweging van De Sprenge Vaassen is 29,11 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,44% score voor fundamentele taal- en rekenvaardigheden overstijgt de school zowel de landelijke norm (85%) als de vergelijkingsgroep (95,88%). Deze consistent hoge score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit overtreft de vergelijkingsgroep (57,79%) en reflecteert effectieve differentiatie in rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan 2023.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoewel 2023-2024 100% 'Overig' als uitstroom registreert door beperkte data, tonen eerdere jaren een evenwichtige mix: 33% VMBO-T, 20% HAVO/VWO en 10% praktijkonderwijs in 2021-2022. De school profileert zich als breed toegankelijk met extra aandacht voor maatadviezen, zoals blijkt uit hun geïntensiveerde adviseringstraject.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Sprenge VaassenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.56174.68175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de leerlingen wordt op onze school gevolgd met behulp van methodegebonden- (methodetoetsen) en methode-onafhankelijke toetsen (Cito LIB).In deze schoolrapportage geven we inzicht in de ontwikkeling van de groepen op basis van de volgende Cito toetsen. Rekenen en wiskunde (RW) Begrijpend lezen (BL) Technisch lezen (DMT) Spelling (SPE) Per toets geven we de uitslagen op M- en E-niveau (Midden en Eind), en op het E-niveau van het vorige jaar. Daardoor wordt de progressie die een groep maakt beter zichtbaar. De normen en doelen binnen stichting Proo Bij het vaststellen van de kwantitatieve streefdoelen gelden de volgende normen voor de scholen van stichting Proo: Minimaal 20% I en maximaal 40% IV/V(CITO-niveaus).Indien een leerling een eigen leerlijn heeft worden, beredeneerde-, realistische-en ambitieuze (kwalitatieve- en kwantitatieve doelen gesteld. Deze worden expliciet meegenomen in de evaluatie in samenhang met het plan op leerlingniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 42,86% van de leerlingen boven advies presteert (vs 25,27% landelijk), terwijl 0% onder advies scoort. Dit versterkt het beeld van voorzichtige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De Sprenge Vaassen is een veilige omgeving waar kinderen samen tot leren komen. De sfeer waarin een kind opgroeit, is van groot belang om een zelfredzaam mens te worden. Onze basis is daarom een positief en veilig klimaat. Een duidelijke structuur, goede afspraken en regelmaat zijn hierbij basisvoorwaarden. Wij besteden hier veel aandacht aan. Een kind moet het gevoel hebben dat het serieus genomen wordt en dat er naar hem of haar wordt geluisterd. Een kind moet weten dat de leerkracht er voor hem of haar is en dat deze het vertrouwen heeft in de mogelijkheden van zijn verdere ontwikkeling. Om goed met elkaar om te gaan is het van belang, dat kinderen hun eigen gevoelens en die van anderen leren (her)kennen en dat ze leren om zich te beheersen. Dit vraagt een basis van vertrouwen en acceptatie van jezelf en de ander. Naast een veilige omgeving en de gezonde relatie met jezelf en de ander vinden we eigenaarschap belangrijk. Kinderen krijgen vertrouwen dat zij zelf verantwoordelijk kunnen zijn voor hun eigen ontwikkeling. Binnen de kaders van de school maken zij zelf keuzes en maken ze gebruik van de kennis en ervaring van anderen. In de veilige omgeving is ruimte om te leren van fouten, zodat ‘lef’ om te leren vanzelfsprekend is. Zo dragen wij ons steentje bij aan een wereld met mensen zonder vrees. LEES MINDER

Relatie

Veiligheid

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van De Sprenge Vaassen voor sociale ontwikkeling?

De Sprenge Vaassen heeft kernwaarden bepaald aan de hand van missie/visie trainingen met het team. Aan de hand van de missie/visie zijn gedragingen geformuleerd voor leerkrachten en leerlingen. Het Daltononderwijs is gekoppeld aan de visie en vormt de basis voor de dagelijkse praktijk. Leerkrachten, leerlingen en ouders worden hierin meegenomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Sprenge Vaassen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Sprenge Vaassen gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Sprenge Vaassen?

De Sprenge Vaassen maakt gebruik van Kanjer Trainingen en KickFit voor sociaal-emotioneel leren.