
Schoolweging
De schoolweging van De Violier Vaassen is 29,01 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,65% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant hoger is dan de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,88%. Deze consistent hoge score benadrukt de effectieve basisondersteuning, specifiek voor leerlingen met een complexere uitgangspositie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 60,08% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Violier ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%, wat duidt op effectief maatwerk in taal- en rekenonderwijs. De focus op 'kansrijk adviseren' in het schoolbeleid draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo (30%) en gecombineerde havo/vwo-leerwegen (10%). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (6,67% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkgericht onderwijs blijft met 3,33% vmbo-b adviezen beperkt, wat aansluit bij de relatief hoge schoolweging. De combinatie van enkelvoudige (73,33%) en dubbele adviezen (26,67%) reflecteert een zorgvuldige afweging tussen leerpotentieel en ondersteuningsbehoefte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Violier Vaassen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.5 | 174.68 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Iedere zes weken vinden groeps- of leerlingbesprekingen plaats. Ook worden de gedragszaken per groep onder meer a.h.v. Kanjer besproken. Flitsbezoeken bieden ib ers en directeur inzicht in hoe we gezamenlijk werken aan de ontwikkeling van kinderen en onszelf. In december en januari worden door de leerkrachten van groep 7 en 8, ib en directie de verwijzingsadviezen volgens een vast protocol besproken. In februari worden de CITO M toetsen geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden plannen van aanpak geformuleerd en uitgewerkt in ParnasSys. Eind maart volgt de analyse van de Doorstroomtoets. Rond de zomervakantie vindt de analyse plaats van de CITO E toetsen. Het team analyseert zijn eigen groep, waarna vervolgens de school brede analyse wordt opgesteld. Die dient weer als opmaat voor het nieuwe schooljaar en de start met een nieuwe groep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 37,5% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (vs. 25,27% landelijk), terwijl 18,75% onder advies blijft (iets boven het landelijk gemiddelde van 11,81%). Deze cijfers illustreren een voorzichtige adviescultuur, mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid wel 'het voordeel van de twijfel' te geven bij dubbele adviezen.
Sociale ontwikkeling
Zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen is speerpunt op de Violier. Ieder teamlid is Kanjer gecertificeerd. Het welbevinden van het kind op school is van groot belang voor een optimale ontwikkeling. Een goede communicatie en verstandhouding tussen school en gezin is hierbij noodzakelijk. Wij laten elk kind in zijn of haar eigen waarde en geven het de ruimte die het nodig heeft om blijk te geven van eigen kunnen. Wij richten ons onderwijs zo in, dat kinderen toegerust worden met een palet aan vaardigheden die hen weer stimuleren om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en hen te helpen bij het ontwikkelen van creativiteit, het verwerven van de noodzakelijke kennis en het verkrijgen van culturele en lichamelijke vaardigheden. Ons onderwijs richt zich op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. We maken gebruik van goede actuele methoden en gevarieerde werkvormen, passend bij de ontwikkelingsniveaus van de kinderen. Kennisoverdracht is een belangrijk item binnen de school. Niet ieder kind hoeft hetzelfde te kennen en te kunnen. Als team volgen wij de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet en spelen vroegtijdig in op de ontwikkeling. Dit doen wij door middel van groepsbesprekingen en we maken gebruik van de resultaten van de methoden en van ons leerlingvolgsysteem. Door gebruik te maken van tussenevaluaties kunnen we meer handelingsgericht werken en proberen wij passend onderwijs te bieden. Onderwijzen van 21e-eeuwse vaardigheden is essentieel om kinderen voor te bereiden op een snel veranderende wereld. We leren de kinderen vragen te stellen, te onderzoeken, en logische conclusies te trekken. Daarnaast geven we de ruimte om artistieke expressie, verbeeldingskracht en het experimenteren met nieuwe concepten te bevorderen. Veel aandacht is er voor mondelinge als schriftelijke communicatie, evenals luistervaardigheid. Dit alles hangt weer samen met het vermogen om effectief samen te werken in teams, met respect en openheid voor verschillende perspectieven. Belangrijk zijn dan weer vaardigheden om technologieën te gebruiken, te begrijpen en te creëren. E.e.a. is verweven met burgerschap en sociale verantwoordelijkheid, waarbij we de nadruk leggen op bewustzijn van en betrokkenheid bij maatschappelijke kwesties op lokaal, nationaal en mondiaal niveau en vaardigheden om actief en verantwoord deel te nemen aan de samenleving. We dagen onze leerlingen uit om zelfstandig nieuwe kennis en vaardigheden op te doen gedurende het hele leven. LEES MINDER
Samenwerking en betrokkenheid
Kanjerschool zijn
een duidelijke christelijke identiteit
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Violier voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Violier is een Kanjer gecertificeerde school. Kanjer biedt een duidelijke omgangsstructuur die vanaf groep 1 doorlopend met de kinderen en jaarlijks met ouders bij intake en informatieavonden wordt besproken. Het stimuleert een veilig klimaat en leert kinderen mondig te zijn en grenzen te stellen. Met behulp van het Kanvas-volgsysteem monitort de school de kinderen en worden de resultaten gedeeld met de onderwijsinspectie.
Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Violier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Violier gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas en de vragenlijst sociale opbrengsten Vensters PO.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Violier?
Christelijke Basisschool De Violier gebruikt de Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.