SBO St. Maarten
Neckardreef 20
3562 CP Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen kenmerken zich door een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 64.1% praktijkonderwijsadvies tegen 40.6% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel theoretische adviezen blijft beperkt (slechts 2.56% havo). Opvallend is het hoge percentage vmbo-b advies (23.08% vs. 27.69% landelijk gemiddelde), wat aansluit bij de specialisatie in arbeidsmarktgerichte trajecten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Maarten UtrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Binnen het SBO hebben alle leerlingen een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). In dit OPP worden aan het einde van ieder schooljaar de doelen van de leerlingen beschreven op de volgende vlakken: werkhouding rekenen begrijpend lezen technisch lezen spelling taal / woordenschat sociaal emotionele ontwikkeling De doelen die beschreven worden zijn de doelen die voor een kind individueel gelden en niet passen binnen ons basisaanbod in de klassen. Deze doelen worden 2 maal per schooljaar geëvalueerd en eventueel bijgesteld. Voor de leervakken wordt er gekeken naar de CITO resultaten in combinatie met de methodegebonden toetsresultaten. Er wordt gekeken of de prognoses behaald zijn. Op het moment dat dit het geval is, is het aanbod toereikend. Op het moment dat een leerling de doelen niet dreigt te halen wordt er gekeken wat er in het aanbod gedaan moet worden om hier wel voor te zorgen. Wat heeft de leerling nodig of is het gestelde doel wel een haalbaar doel? naar aanleiding hiervan wordt het onderwijs aangepast in de klas. Wanneer dit niet voldoende is, hebben wij als school de mogelijkheid om kinderen remedial teaching aan te bieden voor een korte periode. Als er bij ons twijfels zijn over waarom een kind zich niet voldoende blijft ontwikkelen hebben wij als school ook de mogelijkheid om een intelligentieonderzoek af te nemen. De score die hier uit komt kan ons antwoorden geven. De sociaal emotionele ontwikkeling monitoren we aan de hand van SCOL. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de SCOL in om te kijken waar de leerlingen staan en hoe we de leerlingen verder kunnen helpen en wat hier nodig voor is. De OPP's worden 3x per jaar met de ouders besproken. Daarnaast zijn er gesprekken met de leerkrachten en de zorgteam medewerkers tussentijds om op deze wijze het proces tussentijds ook te blijven monitoren en eventuele aanpassingen in het aanbod te kunnen doen om de uiteindelijke doelen te kunnen behalen. Jaarlijks geven wij ook antwoord op de vraag of de onderwijszetting nog passend is voor het kind. Dit betekent dat wij kijken of het kind nog voldoende profiteert van ons aanbod en of wij nog kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van het kind. Wanneer dit niet meer het geval is gaan wij in overleg met ouders op zoek naar de juiste setting. Dit kan zijn dat er een andere vorm van speciaal onderwijs nodig is in de vorm van cluster 2, 3 of 4 onderwijs of dat behandeling voorliggend is aan onderwijs en dat een kind doorverwezen wordt naar een voltijd behandel setting. Ook kan het voorkomen dat een kind terug geplaatst kan worden naar het regulier onderwijs. In alle gevallen zullen wij het samenwerkingsverband betrekken om met ons mee te denken over de juiste plek voor het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71.43% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat ruim boven het landelijk SBO-gemiddelde (62.93%) ligt. Het percentage onderadvisering (10.71%) is iets lager dan gemiddeld (11.81%), ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Dit reflecteert de nauwgezette doorstroomprocedures zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

SBO Sint Maarten ligt in de wijk Overvecht. Overvecht is een Vreedzame wijk. Als school hebben wij dan ook gekozen voor de 'Vreedzame School' als sociaal emotionele methode voor de ontwikkeling van de leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren om op een juiste manier met elkaar om te gaan en hebben hier dan ook veel aandacht voor. De kernwaarden: Wij zorgen goed voor de spullen Wij zijn rustig op school Wij zorgen goed voor elkaar vinden wij erg belangrijk in de klas wordt hier dan ook veel naar verwezen. Tevens maken wij gebruik van steunzinnen, zoals wanneer een leerling het moeilijk heeft te zeggen maak een goede keuze. Deze steunzinnen helpen de kinderen om om te gaan met hun emoties en worden door de kinderen herkent. Door in de gehele school dezelfde zinnen en woorden te gebruiken, zorgt dit ervoor dat ook leerlingen elkaar kunnen corrigeren. Met elkaar zorgen wij voor een fijn werk- en leefklimaat. In iedere klas worden aan het begin van het schooljaar de regels van de klas opgesteld, zodat iedereen hier achter kan staan en zodra er nieuwe leerlingen binnen komen worden deze uitgelegd worden. LEES MINDER

Goed voor de spullen zorgen

Rustig zijn

Goed voor elkaar zorgen

Wat is de werkwijze van SBO St. Maarten voor sociale ontwikkeling?

SBO St. Maarten gebruikt SCOL, een leerlingvolgsysteem waarin twee keer per schooljaar wordt gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Er wordt gekeken waar de kinderen ondersteuning bij nodig hebben en wat ze nog kunnen leren. Leerkrachten nemen de doelen waaraan gewerkt gaat worden op in het ontwikkelingsperspectiefplan. Hierin staan alle doelen per leerling beschreven die niet passen in het standaard aanbod van de groep.

Welke registratievormen gebruikt SBO St. Maarten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SBO St. Maarten gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SBO St. Maarten?

SBO St. Maarten gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School.