Basisschool SBO Belle van Zuylen in Utrecht

Het team van SBO Belle van Zuylen in Utrecht

Current section: team
Prof. H. Bavinckstraat 3
3555 Utrecht

Zie hier hoe het team van SBO Belle van Zuylen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO Belle van Zuylen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO Belle van Zuylen bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO Belle van Zuylen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO Belle van Zuylen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.6%)
Man (17.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO Belle van Zuylen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (26.1%)
55-65 jaar (8.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO Belle van Zuylen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (65.2%)
Direct ondersteunend personeel (21.7%)
Indirect ondersteunend personeel (8.7%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO Belle van Zuylen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij SBO Belle van Zuylen: Continuïteit van Leren

Bij SBO Belle van Zuylen garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op uw kind. Indien een leerkracht onverhoopt ziek wordt, zetten we primair in op interne vervanging. Dit betekent dat een ervaren collega van SBO Belle van Zuylen de les overneemt. Uw kind hoeft hierdoor niet te wennen aan een compleet nieuw gezicht en de vertrouwde lesmethoden en pedagogische aanpak blijven gewaarborgd. Is er binnen ons eigen team geen geschikte vervanger beschikbaar, dan schakelen we ons zorgvuldig geselecteerde netwerk van externe professionals in. Deze professionals zijn bekend met ons onderwijsconcept en onze leerlingenpopulatie. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om een vervanger te vinden, dan zorgen we ervoor dat de leerlingen opgevangen worden door de lesgroepen te verdelen over andere klassen, onder begeleiding van de eigen leerkrachten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Spelen en bewegen zijn natuurlijke behoeftes van een kind. Daar is op verschillende momenten ruimte voor, bijvoorbeeld tijdens de pauzes en tijdens de lessen gymnastiek. Door middel van spel en beweging ontwikkelen leerlingen vaardigheden die voor hun persoonlijke ontwikkeling van groot belang zijn. Iedere groep heeft wekelijks twee gymnastieklessen die worden gegeven door een vakdocent in de gymzaal, verbonden aan de school.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op SBO Belle van Zuylen: Voor Elke Leerling Extra Aandacht

4

Taal en Rekenen: Versterking van Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Orthopedagoog voor Educatieve Behoeften
Taalspecialist voor Taalvaardigheid
Logopedist voor Communicatie

Toelichting van de school:

Op SBO Belle van Zuylen bieden we een rijke leeromgeving met toegewijde extra ondersteuning. Onze leerkrachten worden actief begeleid door een team van gespecialiseerde professionals. Alle teamleden maken deel uit van een interne expertgroep, wat zorgt voor een gecoördineerde en effectieve aanpak van individuele leerbehoeften. Dit garandeert dat elke leerling de best mogelijke kansen krijgt om zijn of haar academische potentieel te bereiken.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Persoonlijke Ontwikkeling
Orthopedagoog voor Emotionele Steun
Rots en Water Specialist voor Weerbaarheid
Talentenfluisteraar voor Positieve Ontwikkeling

Toelichting van de school:

SBO Belle van Zuylen omarmt de principes van De Vreedzame School, wat resulteert in een positief en respectvol leerklimaat. Dit programma bevordert actief burgerschap, verantwoordelijkheid en effectieve conflictoplossing. Daarnaast versterken onze Rots en Water trainingen de weerbaarheid, het zelfvertrouwen en de emotionele veerkracht van onze leerlingen. We streven naar een holistische ontwikkeling waarbij leerlingen zich zowel sociaal als mentaal sterk ontwikkelen. Door deze geïntegreerde aanpak creëren we een omgeving waarin elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt, wat essentieel is voor optimaal leren.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Studieaanpak
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Voor een optimale aanpak van gedrag, werkhouding en taakgerichtheid werken onze specialisten nauw samen. Meer details hierover vindt u onder het aandachtsgebied sociaal-emotionele ontwikkeling. We zetten in op gestructureerde methodieken om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak. Dit draagt bij aan een betere concentratie en een succesvollere schoolervaring voor elke leerling.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leven, Gezond Groeien

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Orthopedagoog voor Motorische Begeleiding
Fysiotherapeut voor Lichamelijke Gezondheid
Logopedist voor Fijne Motoriek
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor Sportieve Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij SBO Belle van Zuylen stimuleren we een actieve levensstijl met als doel levenslang bewegen. We streven ernaar dat 85% van onze leerlingen na schooltijd een sport beoefent, door plezier en succeservaringen tijdens bewegingsactiviteiten te maximaliseren. De schoolpleinen worden ingericht met diverse speelzones en extra materiaal, en pauzesport wordt actief uitgewerkt om beweging te bevorderen. Een nieuw leerlingvolgsysteem voor bewegingsonderwijs, specifiek voor speciaal basisonderwijs, monitort motoriek, inzet en gedrag om gerichte ontwikkelpunten te adresseren. Daarnaast worden klassikale lessen afgewisseld met 'energizers' om concentratie en leerprestaties te verbeteren. Een versterkte samenwerking tussen Kind en Motoriek en de vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor optimale ondersteuning van de motorische ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten toegewezen aan medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen het team. We bieden echter wel passende ondersteuning waar nodig, in samenwerking met externe professionals en ouders. Ons doel is om een veilige en verzorgde omgeving te garanderen voor alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Talentenlokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij SBO Belle van Zuylen

Ontdek Ons Toekomstige Aanbod aan Verrijkende Ondersteuningsprogramma's

Bij SBO Belle van Zuylen geloven we in het bieden van de best mogelijke begeleiding aan al onze leerlingen. We werken continu aan de ontwikkeling en uitbreiding van ons onderwijsaanbod, met speciale aandacht voor de individuele behoeften van elk kind. Ons ambitieuze schoolplan voor de periode 2024-2028 schetst de gedetailleerde plannen voor vernieuwende ondersteuningsmogelijkheden die de groei en het succes van uw kind verder zullen stimuleren. We nodigen u van harte uit om dit plan te raadplegen voor een volledig overzicht van onze visie en de concrete stappen die we zetten om een stimulerende en ondersteunende leeromgeving te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Excellente Educatie

Wat zijn de specifieke leerdoelen vastgelegd in ons schoolplan?

Alle ambitieuze leerdoelen voor onze leerlingen en de school zijn gedetailleerd uitgewerkt in hoofdstuk 4 van ons actuele schoolplan. Dit document vormt de leidraad voor ons onderwijs.

Hoe implementeert SBO Belle van Zuylen de vastgestelde doelen en bevordert het teamontwikkeling?

Ons toegewijde team volgt gemiddeld 6 tot 7 studiedagen per schooljaar, specifiek gericht op het verdiepen van onze pedagogische en didactische expertise. Tijdens het schooljaar 2023-2024 hebben we intensief ingezet op het verbeteren van ons didactisch handelen en de aanpak van gedrag. Deze focus op effectieve lesmethoden en positief gedrag continueren we de komende jaren, met speciale aandacht voor vakspecifieke didactiek en ons onderwijsaanbod. Deze studiedagen dienen ook als platform voor schoolbrede data-analyse en gezamenlijke schoolbesprekingen, essentieel voor onze voortdurende verbetering. De belangrijkste analyses en evaluatiemomenten vinden plaats tijdens onze studiedagen in februari en juni. Daarnaast organiseren we om de week een onderwijsinhoudelijk overleg, waarbij teamleden in wisselende samenstellingen deelnemen om kennis en inzichten te delen. Alle afwezige collega's worden geacht de agenda en notulen zorgvuldig door te nemen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en gedeelde expertise. Dit overleg wordt gestuurd door onze expertgroepen, specialisten en het managementteam, die gezamenlijk de agenda vormgeven met als doel de kwaliteit van ons onderwijs continu te verhogen. Een belangrijk onderdeel van dit overleg is de opdeling in jaargroepteams (onderbouw, middenbouw, bovenbouw). Hier wisselen we ideeën uit, bespreken we uitdagingen, bereiden we gezamenlijke projecten voor en ontwikkelen we collectief oplossingen. Het team wordt aangemoedigd om zelf initiatief te nemen voor intervisiemomenten. Intervisie is een gestructureerde methode van peer-to-peer coaching, waarbij collega's reflecteren op hun professionele handelen, uitdagingen delen en elkaar van advies voorzien. Dit proces stimuleert kritisch denken, bevordert professionele groei en opent deuren naar nieuwe inzichten, wat essentieel is voor onze gezamenlijke ontwikkeling bij SBO Belle van Zuylen.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij SBO Belle van Zuylen

Toelichting van de school

Bij Speciaal Basisonderwijs (SBO) Belle van Zuylen in Utrecht zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van ieder kind, met speciale aandacht voor de jongste leerlingen. Ons speciaal basisonderwijs is ingericht om een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden, waarin kinderen met specifieke onderwijsbehoeften de kans krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we nauw samenwerken met ouders en verzorgers. Onze toegewijde team van onderwijsprofessionals is gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen in de vroege schooljaren. Wij bieden een gestructureerd, maar flexibel onderwijsprogramma dat is afgestemd op de individuele leerstijl en het tempo van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO Belle van Zuylen specifieke programma's voor jonge kinderen?

Speciaal Basisonderwijs Belle van Zuylen richt zich op de brede ontwikkeling van alle jonge kinderen binnen ons speciaal basisonderwijs. Onze onderwijsaanpak is erop gericht om een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan van elk kind. We integreren diverse ontwikkelingsgebieden in ons dagelijkse lesprogramma, zodat alle leerlingen, ongeacht hun startpunt, de nodige ondersteuning en uitdaging krijgen. We werken continu aan het verbeteren van onze methodes om een effectieve en stimulerende leerervaring te garanderen voor de jongste leerlingen in onze school.

Met welke organisaties werkt SBO Belle van Zuylen samen voor het onderwijs aan jonge kinderen?

SBO Belle van Zuylen onderhoudt geen specifieke externe samenwerkingsverbanden gericht op aanvullende programma's voor jonge kinderen. Onze focus ligt op het leveren van hoogwaardig speciaal basisonderwijs vanuit onze eigen expertise en middelen. We beschikken over een ervaren team en een curriculum dat is ontworpen om aan de behoeften van onze leerlingen te voldoen. We evalueren regelmatig onze aanpak en staan open voor samenwerkingen die bewezen meerwaarde bieden voor de educatieve ontwikkeling van onze leerlingen, mits deze aansluiten bij onze kernmissie.
Team | SBO Belle van Zuylen in Utrecht | [2025] Schoolregister