SBO Belle van Zuylen
Prof. H. Bavinckstraat 3
3555 GS Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn gericht op praktijkgericht onderwijs: 50% vmbo-b, 22,73% praktijkonderwijs en 18,18% vso-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare SBO-scholen waar praktijkonderwijs vaker voorkomt (40,63%). Het hoge percentage vmbo-b advies (50% vs. 27,69% regio) benadrukt de focus op doorstroom naar basisberoepsgerichte leerwegen. Het ontbreken van havo/vwo-adviezen sluit aan bij het profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBelle van ZuylenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf het moment dat de leerling een ontwikkelingsperspectief heeft, is duidelijk welk aanbod wij de leerling willen doen en welke resultaten (opbrengsten) we verwachten. We meten planmatig en cyclisch de leerresultaten (opbrengsten) op leerling-, groeps- en schoolniveau, zowel op het gebied van de schoolse vakken als ook op het gebied van gedrag. De leerkracht neemt halverwege en aan het einde van het schooljaar methodeonafhankelijke toetsen, de IEP toetsen, af bij de leerling om de ontwikkeling te volgen. Naast deze cyclus van methodeonafhankelijke toetsen worden er ook met regelmaat methode gebonden toetsen afgenomen. De resultaten op deze toetsen worden gebruikt om het onderwijsaanbod te plannen. Deze opbrengsten worden besproken in de opbrengstgerichte groepsbespreking met de intern begeleider. Er wordt vergeleken of de leerling zich ontwikkelt volgens de tussendoelen/standaarden behorend bij zijn/haar leerroute. De leerling wordt gevolgd in zijn of haar ontwikkeling op de cognitieve leergebieden en ook in de sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerkracht maakt een groepsplan op basis van het curriculum van de school in combinatie met de ontwikkelingsperspectieven van de leerlingen in de groep. Eventueel worden aanpassingen in het groepsaanbod gedaan. Hierbij valt te denken aan aanpassingen in de verschillende elementen van het onderwijsleerproces: het leerstofaanbod, de leertijd, het didactisch handelen, het pedagogisch handelen, het klassenmanagement en het schoolklimaat. Het werken met groepsplannen kenmerkt zich door een sterke resultaatgerichte aanpak. Het maken van een groepsplan begint bij het bepalen van een opbrengstverwachting (streefdoel, resultaat) en het nadenken over het leerstofaanbod en instructie. In januari en juni wordt geëvalueerd of de resultaten zijn behaald zoals gepland en worden eventuele verbeteracties ingezet. Deze resultaten en eventuele verbeteracties worden met de ouders besproken. Het ontwikkelingsperspectief is functioneel voor de keuze van het dagelijks onderwijs dat de leerling krijgt binnen ons aanbod (een basis, verdiept of intensief arrangement). SBO Belle van Zuylen heeft haar curriculum beschreven op basis van de kerndoelen SLO en heeft standaarden opgesteld voor haar onderwijs. Er zijn vier leerroutes, met daarbij passende arrangementen. In het basisaanbod krijgen leerlingen het onderwijsaanbod tot en met eind groep 6 van het primair onderwijs aangeboden. De leerlingen in het verdiept arrangement krijgen aanbod tot eind groep 8. De leerlingen in het intensieve arrangement krijgen het onderwijsaanbod tot en met eind groep 5 aangeboden, en aanvullende stof rondom de Passende Perspectieven rekenen en taal. De leeropbrengsten worden op locatieniveau geanalyseerd door de intern begeleider en worden beschreven in halfjaarlijkse analyse. Daarin worden de leeropbrengsten vergeleken met de streefdoelen die we op schoolniveau hadden gedefinieerd. Op basis van deze analyse kunnen aanbevelingen voor wijzigingen in het beleid worden gedaan. De verbeterdoelen worden beschreven in het inhoudelijk jaarplan dat wordt vastgesteld door de directie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22,73% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere ondersteuningsbehoeften. Desondanks blijft 59,09% op adviesniveau, wat aansluit bij de intensieve begeleiding die beschreven staat in het schoolondersteuningsplan. Het percentage boven advies (18,18%) is opmerkelijk voor een SBO-school en reflecteert maatwerk in onderwijsaanbod.

Sociale ontwikkeling

Een deel van de leerlingen binnen onze school heeft specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. De leerlingen hebben vaak veel nabijheid, duidelijke sturing, heldere kaders en een consequente benadering nodig. Wij werken in eerste instantie preventief om te komen tot een veilig leerklimaat voor onze leerlingen. Situaties waarin leerlingen zich minder veilig voelen worden zoveel mogelijk voorkomen. Als leerlingen langer bij ons op school zitten, wordt aan leerlingen geleerd om op een passende manier om te gaan met situaties waarin zij zich minder veilig voelen. Een specifieke uitwerking van de manier waarop wij tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen staat beschreven in de uitwerking van onze ondersteuningsstructuur. In alles wat we doen, streven we er naar om kinderen succeservaringen op te laten doen, zowel in de sociale omgang met anderen (kinderen en volwassenen) als in het leren. Succeservaringen geven kinderen het vertrouwen dat ze iets op eigen kracht kunnen. Veel van onze leerlingen hebben weinig vertrouwen in zichzelf of de omgeving. Een klimaat met haalbare doelen en veel positieve bekrachtiging is dus van belang. Wij vinden zelfstandigheidsbevordering bij leerlingen belangrijk. Het draagt bij aan zelfvertrouwen en het zicht op eigen functioneren. We hebben duidelijke en op papier vastgelegde afspraken over de manier waarop we met elkaar omgaan. We streven daarbij naar acceptatie, individuele aandacht en bevestiging. De gedragsregels zijn positief en concreet geformuleerd. We maken gedrag steeds bespreekbaar. We geven veel complimenten om gewenst gedrag te stimuleren. Kinderen worden (waar mogelijk) aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid en we stimuleren samenwerken en delen met andere leerlingen. LEES MINDER

Oplossingsgericht

Verantwoordelijk

Talentgericht

Wat is de werkwijze van SBO Belle van Zuylen voor sociale ontwikkeling?

Vanwege de specifieke problematiek van de kinderen besteedt SBO Belle van Zuylen veel aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling. Kinderen krijgen uitleg en hulp bij het interpreteren van informatie. Positief gedrag wordt gestimuleerd door het direct benoemen en belonen van gewenst gedrag, het modelleren van gewenst gedrag en het maken van duidelijke afspraken over wat toelaatbaar is en wat niet.

Welke registratievorm(en) gebruikt SBO Belle van Zuylen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SBO Belle van Zuylen gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP hart en handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SBO Belle van Zuylen?

SBO Belle van Zuylen gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school, Rots en water, Talentenfluisteraar.