
Schoolweging
De schoolweging van Prof. Kohnstammschool is 24,41 , met een spreiding van 7,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde (97,7%). De consistent hoge score benadrukt de effectieve basisondersteuning, zoals de extra rekenuren die in het jaarverslag worden genoemd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde norm van 58,9%. Dit ligt echter iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 67,7%, wat mogelijk samenhangt met de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 24,41). De school scoort vooral sterk op begrijpend lezen, zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage van 30,4% vwo-adviezen (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen) onderstreept de academische focus. Tegelijk is 10,9% vmbo-b/k-advies aanwezig, wat past bij de gemengde populatie. De verhouding ligt dichter bij de Utrechtse stedelijke context dan bij landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prof. Kohnstammschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Van de toetsresultaten maken de intern begeleiders een trendanalyse om de kwaliteit van ons onderwijs goed te volgen. Alle resultaten en de ontwikkeling van ieder kind wordt bewaard in een persoonlijk dossier in Parnassys. Daarnaast verwerken wij de gegevens in een groepsoverzicht. Het groepsoverzicht is een dynamisch document en heeft een grote meerwaarde in het dagelijks werken met de kinderen. Dit groepsoverzicht is door ons zelf ontworpen, we verbeteren het steeds met onze nieuwe inzichten. Alle gegevens van het kind staan overzichtelijk bij elkaar. Dit document vormt tevens de basis voor de overdracht naar de volgende groep/leerkracht(en). Wij doen ons uiterste best om kinderen te stimuleren. We willen graag een school zijn waar kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving. Ons doel is hierbij dat iedere leerling een goede aansluiting vindt bij het voor hem of haar passend voortgezet onderwijs. De resultaten van de eindtoets van onze school liggen op het landelijk gemiddelde. Echter niet alleen de cognitieve kant van de ontwikkeling van kinderen verdient aandacht. Op de Prof. Kohnstammschool vinden we de sociaal-emotioneel en creatieve ontwikkeling van kinderen van even groot belang.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), wat duidt op zorgvuldige advisering. De 79,3% die op advies functioneert, overtreft duidelijk het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). Dit past bij de beschreven 'voortdurende dialoog' met het voortgezet onderwijs in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
In onze visie geven wij aan dat sociale veiligheid een voorwaarde is om te komen tot leren en ontwikkelen: Het kind mag zich veilig weten in de school en vanuit betrokkenheid en welbevinden het beste uit zichzelf halen. Waardoor het kind met trots zijn eigen kansen ziet en daarin zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en ambities aangaat. In dit hoofdstuk geven wij aan hoe wij dit bereiken. LEES MINDER
Welbevinden
Communicatieve vaardigheden
Sociale vaardigheden
Wat is de werkwijze van de Prof. Kohnstammschool voor sociale ontwikkeling?
De Prof. Kohnstammschool is een Vreedzame School en hecht waarde aan een prettige omgang met elkaar en een veilig pedagogisch klimaat. Er wordt gebruik gemaakt van de Rots en Water training om de communicatie- en sociale vaardigheden van de leerlingen te vergroten en sociale problemen te verminderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Prof. Kohnstammschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Prof. Kohnstammschool gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.