Prinses Margrietschool in Utrecht

Het team van Prinses Margrietschool in Utrecht

Current section: team
Prinses Margrietstraat 20
3554 Utrecht

Zie hier hoe het team van Prinses Margrietschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Prinses Margrietschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Prinses Margrietschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Prinses Margrietschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Prinses Margrietschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Prinses Margrietschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Prinses Margrietschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (6.7%)
Indirect ondersteunend personeel (20%)
Management (6.7%)

Vervangingsbeleid Leerkrachten: Zekerheid voor Uw Kind op de Prinses Margrietschool

Op de Prinses Margrietschool waarborgen we de continuïteit van het onderwijs door een proactief vervangingsbeleid. Bij gepland verlof van een leerkracht stellen we direct een aanvraag in bij onze eigen invalpool. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. Mocht onze interne invalpool onverhoopt geen geschikte vervanger kunnen bieden, dan schakelen we direct onze eigen talenten in. Leerkrachten binnen ons toegewijde team springen bij en nemen de lessen waar, zodat de educatieve kwaliteit gewaarborgd blijft. Bij acute ziekte van een leerkracht is snelle opvolging cruciaal. We doen direct een aanvraag voor vervanging, maar erkennen dat beschikbaarheid op de dag zelf niet altijd gegarandeerd is. Daarom hebben we altijd een solide plan B paraat. Ons plan B houdt in dat we intern kijken welke collega's tijdelijk hun andere taken kunnen neerleggen om de klas van de zieke leerkracht over te nemen. Indien dit ook niet mogelijk is, worden de leerlingen verdeeld over andere groepen met eigen werk, volgens een strikt opgesteld verdeelschema. In zeer uitzonderlijke gevallen, wanneer alle interne opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk niet naar school kan komen. We doen er alles aan om de impact hiervan te minimaliseren en de periode van eventuele sluiting zo kort mogelijk te houden, met een maximum van enkele dagen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken in 4 clusters, om nog beter als collega's met elkaar samen te kunnen werken om zo goed mogelijk onderwijs voor alle kinderen neer te zetten. Ook doen we dit om de kinderen meer met elkaar samen te laten werken en leren. Zo zullen er groepsdoorbrekende activiteiten plaatsvinden, waarbij kinderen uit verschillende groepen met elkaar samenwerken. Ook werken we vanuit rijke thema's. Er is een cluster 1/2, waar beide groepen 1/2 bij horen, een cluster 3/4, waar de groepen 3 en 4 in zitten, een cluster 5/6, waar de groepen 5 en 6 bij horen en een cluster 7/8, waar de groepen 7 en 8 bij horen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op de Prinses Margrietschool: Onze Specialisten

5

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team op de Prinses Margrietschool bestaat uit een intern begeleider, een gespecialiseerde taalspecialist en een rekenspecialist. Voor aanvullende ondersteuning op het gebied van logopedie verwelkomen we een specialist vanuit Praktijk Zuilen in onze school. Bovendien wordt onze leerlingenpopulatie verrijkt met de expertise van een dyslexiespecialist van Zien in de klas, die klaarstaat om leerlingen met dyslexie te helpen excelleren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kindercoach

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen hebben we een gedragsspecialist en een intern begeleider in ons team. Daarnaast biedt Nova Kindercoaching met een kindercoach waardevolle ondersteuning, direct toegankelijk binnen onze schoolmuren om kinderen te helpen floreren.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kindercoach

Toelichting van de school:

Ons team beschikt over een gedragsspecialist en een intern begeleider die zich inzetten voor positief gedrag en een effectieve werkhouding. Met de inzet van een kindercoach van Nova Kindercoaching, die werkzaam is binnen onze school, bieden we extra begeleiding bij taakaanpak en de ontwikkeling van een proactieve leerhouding.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Kinderen

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapeut

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt ondersteund door een gespecialiseerde kinderoefentherapeut. Deze therapeut is werkzaam binnen onze school via Kind en Motoriek en helpt kinderen om hun fysieke vaardigheden optimaal te ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen de Prinses Margrietschool. We streven ernaar om een omgeving te bieden waarin alle leerlingen zich veilig en verzorgd voelen, en zullen waar nodig externe expertise inschakelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Atelier
Nova kindercoaching
Logopedie
Dyslexie begeleiding
Kind en Motoriek

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op de Prinses Margrietschool

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Educatieve Ondersteuningsmaatregelen

De Prinses Margrietschool in Utrecht zet zich in voor onderwijs en zorg op maat voor elk kind. De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt en biedt directe ondersteuning binnen de klas. Ons toegewijde interne zorgteam, bestaande uit de schoolarts, het buurtteam en de Intern Begeleider, komt vijfmaal per jaar bijeen. Met toestemming van ouders bespreken zij kinderen die specifieke aandacht nodig hebben, zodat acties snel en effectief kunnen worden ondernomen. Ouders met opvoedingsvragen of behoefte aan extra ondersteuning kunnen terecht bij ons professionele buurtteam. Voor kinderen met dyslexie hanteren wij een gestandaardiseerde aanpak, vastgelegd in ons dyslexieprotocol voor groep 1 tot en met 8. Een gespecialiseerde dyslexiebegeleider van 'Zien in de Klas' ondersteunt leerlingen met een dyslexieverklaring. Leerlingen vanaf groep 5 die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen een aangepast leerprogramma volgen. Dit programma, vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief met aangepaste einddoelen, vereist instemming van de ouders. Twee keer per jaar evalueren we de voortgang en passendheid van de gestelde doelen voor alle leerlingen. Speciale Ondersteuning via Samenwerkingsverband Utrecht PO Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV Utrecht PO) streeft ernaar elk kind passend onderwijs te bieden op de basisschool in de eigen buurt. Zij stellen expertise en middelen beschikbaar voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om hun volledige ontwikkelingspotentieel te bereiken. De consulenten van het SWV werken nauw samen met de school, ouders en eventuele kernpartners zoals het buurtteam, de leerplicht en jeugdgezondheidszorg. Samen bepalen zij de meest geschikte ondersteuning, variërend van een kortdurend Advies & Ondersteuningstraject tot een arrangement voor interne of externe begeleiding. Indien de school de onderwijsbehoefte van een leerling niet kan vervullen en een ondersteuningsarrangement geen uitkomst biedt, doen ouders en school gezamenlijk een aanvraag bij het SWV. Dit kan leiden tot plaatsing in een school of voorziening die beter aansluit bij de behoeften van het kind, zoals het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. De aanvraag voor toelating wordt ingediend bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Meer informatie over het SWV en hun werkwijze is te vinden op www.swvutrechtpo.nl. U kunt hen bereiken via Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht, 030 303 6420 (info), of per e-mail via info@swvutrecht.nl. Rol van het Buurtteam Het buurtteam speelt een cruciale rol in de ondersteuning van zowel school als ouders bij opvoedingsvraagstukken. De school kan het buurtteam inschakelen in overleg met de ouders, of ouders kunnen rechtstreeks contact opnemen. Carin Hootsen en Jaimy van 't Erve zijn onze contactpersonen vanuit het Buurtteam. Zij houden om de week op donderdag een inloopspreekuur op onze school. Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Onze school hanteert strikt de wettelijk verplichte meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Deze meldcode ondersteunt professionals bij het signaleren van mogelijke kindermishandeling of huiselijk geweld en helpt hen bij het bepalen van de juiste stappen, inclusief melding bij Veilig Thuis en het inzetten van passende hulp. De meldcode is op school aanwezig en de procedures worden nauwgezet gevolgd. Meer informatie over deze meldcode is beschikbaar op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode. Medisch Handelen op School Het uitgangspunt is dat een ziek kind naar huis gaat, altijd in overleg met de ouders. Indien medicatie toedienen noodzakelijk is, gebeurt dit eveneens in samenspraak met de ouders. Bij afwezigheid van ouders wordt overleg gevoerd met de huisarts. Voor kinderen die regelmatig medicijnen nodig hebben, is een duidelijke afspraak met de leerkracht en/of directeur essentieel. Onze medewerkers mogen uitwendige en orale medicatie toedienen, waarbij ouders verantwoordelijk blijven voor de correcte dosering en informatievoorziening. Voor specifieke medische zorg, zoals injecties of bloedafname, is onze school niet uitgerust en mag deze zorg niet worden verleend. Het Protocol medische handelingen op scholen van SPO Utrecht, ter inzage op school, bevat gedetailleerde informatie hierover. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning De Prinses Margrietschool blijft zich inzetten voor onderwijs en zorg op maat, waarbij we waar nodig samenwerken met diverse disciplines zoals kindercoaches, logopedisten en kinderoefentherapeuten. We streven ernaar onze samenwerking met bestaande partners te versterken en onderzoeken actief de behoefte aan aanvullende disciplines om onze ondersteuningsmogelijkheden verder uit te breiden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan Prinses Margrietschool

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan voor kwaliteitsverbetering?

De Prinses Margrietschool streeft naar continue verbetering van ons onderwijsaanbod. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten gericht op het definiëren, bewaken, borgen en optimaliseren van onze onderwijskwaliteit. Dit betekent dat we helder definiëren wat goed onderwijs inhoudt, voldoen aan de wettelijke vereisten, ambitieuze doelen stellen, de kwaliteit van levering garanderen en deze duurzaam verankeren. We zetten actief in op de ontwikkeling en vernieuwing van ons onderwijs, met speciale aandacht voor het borgen van onze successen. Onze school focust zich op drie cruciale pijlers: het creëren van een inclusieve omgeving waar iedereen zich welkom voelt ('je hoort erbij'), het bevorderen van betekenisvol leren en het stimuleren van persoonlijke groei bij elke leerling. Voor deze drie pijlers zijn concrete doelen opgesteld voor de komende vier jaar. Burgerschapsonderwijs is een essentieel onderdeel van onze missie. We leiden onze leerlingen op tot actieve en verantwoordelijke burgers binnen de Nederlandse samenleving, in lijn met de visie van onze stichting. We leren kinderen om gezamenlijk beslissingen te nemen op democratische wijze, conflicten constructief aan te pakken, en verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar en de gemeenschap. Daarnaast cultiveren we een open houding ten opzichte van diversiteit en maken we de principes van onze democratische samenleving inzichtelijk. Deze doelen integreren we door middel van de Vreedzame School-methodiek, thematische projecten en verdiepende filosofische gesprekken.

Hoe maximaliseert de Prinses Margrietschool het leerrendement en eigenaarschap?

Wij monitoren de leerlingbetrokkenheid proactief door middel van gerichte gesprekken, nauwkeurige observaties tijdens de lessen en collegiale besprekingen. Tijdens deze bijeenkomsten evalueren we de betrokkenheid en identificeren we mogelijke interventies om deze verder te versterken. Het vergroten van het eigenaarschap van leerlingen staat centraal in ons onderwijsconcept. We faciliteren dit door leerlingen een actieve rol te geven in hun eigen leerproces, met als doel het gebruik van digitale portfolio's. Dit stelt leerlingen in staat om eigenaar te worden van hun leerpad en zelf leerdoelen te formuleren, wat we nauwgezet volgen met behulp van deze portfolio's. De professionele ontwikkeling van ons onderwijsteam is eveneens gericht op het vergroten van eigenaarschap. We investeren de komende vier jaar in intensieve samenwerking en een scherpe focus op noodzakelijke ontwikkelingen. De expertise van onze leerkrachten blijft een drijvende kracht achter de schoolontwikkeling. Jaarlijks stellen we specifieke speerpunten vast voor onderwijsverbetering. Leerkrachten worden actief betrokken bij het realiseren van deze speerpunten en blijven vervolgens verantwoordelijk voor het borgen van de behaalde kwaliteitsverbeteringen. Kwaliteitszorg en Wetenschappelijk Onderzoek: Gegevensverwerking en Privacy. Gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, zoals resultaten van taal- en rekentoetsen, zijn ook van belang voor wetenschappelijk onderzoek en statistische analyses. Hierbij gaat het uitsluitend om geanonimiseerde gegevens, zonder identificatie van individuele leerlingen. Deze anonieme data stellen ons in staat om de ontwikkeling en prestaties van onze school en vergelijkbare scholen in kaart te brengen. Onze school verstrekt deze geanonimiseerde gegevens aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor onderzoeksdoeleinden. Het CBS anonimiseert de data verder en stelt deze beschikbaar voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) binnen een beveiligde omgeving. Onderzoekers hebben geen toegang tot herleidbare persoonsgegevens. In publieke uitingen zijn resultaten nooit te herleiden tot specifieke leerlingen of scholen. Alle gegevensverwerking door het CBS voldoet aan de wettelijke kaders en de strikte privacyrichtlijnen van het CBS. Indien u bezwaar heeft tegen de verwerking van de gegevens van uw kind, kunt u dit jaarlijks melden bij de directie van de Prinses Margrietschool. Wij zorgen er dan voor dat deze gegevens niet aan het CBS worden doorgegeven. Meer gedetailleerde informatie vindt u op: https://www.nationaalcohortonderzoek.nl/ouders/verzorgers. Soms zijn aanvullende gegevens relevant voor onderzoek. Conform de wetgeving mogen scholen gegevens over taal en rekenen, of deelname aan kinderopvang en peuterspeelzalen, verstrekken aan het CBS. Dit betreft geen 'bijzondere' persoonsgegevens, zoals gezondheidsgegevens. Voor het delen van dergelijke bijzondere persoonsgegevens is actieve toestemming van ouders vereist. Mocht een specifiek onderzoek het gebruik van bijzondere persoonsgegevens noodzakelijk maken, dan zal de school hiervoor expliciet uw toestemming vragen.

Downloaden

Ontdek Ons Uitgebreide Programma voor Jonge Kinderen op de Prinses Margrietschool

Toelichting van de school

De Prinses Margrietschool in Utrecht biedt een unieke en naadloze overgang voor jonge kinderen door de integratie van een eigen peuterspeelzaal en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) locatie. Deze nauwe samenwerking binnen ons schoolgebouw zorgt voor korte communicatielijnen en een consistente benadering van de ontwikkeling van uw kind. Kinderen die instromen vanuit onze peuteropvang, andere kinderdagverblijven of direct uit huis, worden verwelkomd in prachtig gemengde kleutergroepen. Hier krijgt elk kind de kans om zich op eigen tempo te ontwikkelen en een eigen plek te vinden. Bovendien faciliteert onze school de naschoolse opvang (BSO) van Ludens voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Dit betekent dat uw jongste kinderen in de vertrouwde omgeving van de school kunnen blijven na schooltijd, wat zorgt voor extra gemak en een gevoel van geborgenheid. Voor oudere kinderen wordt de naschoolse opvang op een nabijgelegen locatie verzorgd.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft de Prinses Margrietschool voor de allerkleinsten?

De Prinses Margrietschool in Utrecht biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. Dit omvat een geïntegreerde peuterspeelzaal en VVE-programma's, die ontworpen zijn om een stevige basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan. Deze programma's stimuleren de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen.

De Prinses Margrietschool in Utrecht biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. Dit omvat een geïntegreerde peuterspeelzaal en VVE-programma's, die ontworpen zijn om een stevige basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan. Deze programma's stimuleren de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen.

Kinderopvang in Utrecht
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke partners werkt de Prinses Margrietschool samen voor het jonge kind programma?

De Prinses Margrietschool werkt nauw samen met gerenommeerde partners om een complete en ondersteunende omgeving te bieden. Een belangrijke samenwerkingspartner is Ludens, die zorgt voor kwalitatieve naschoolse opvang (BSO) voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Deze samenwerking garandeert continuïteit en een vertrouwde sfeer voor uw kind.

De Prinses Margrietschool werkt nauw samen met gerenommeerde partners om een complete en ondersteunende omgeving te bieden. Een belangrijke samenwerkingspartner is Ludens, die zorgt voor kwalitatieve naschoolse opvang (BSO) voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Deze samenwerking garandeert continuïteit en een vertrouwde sfeer voor uw kind.

Team | Prinses Margrietschool in Utrecht | [2025] Schoolregister