
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Margrietschool Utrecht is 37,10 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke ondergrens van 85% maar iets onder het regionale gemiddelde (92,1%). De scores blijven consistent over de jaren heen, ondanks de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 32% maar onder het vergelijkingsgemiddelde (45,4%). Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,1) waarbij de school zich effectief richt op basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 23,8% vmbo-(g)t en 23,8% havo/vwo-advies (vs. 16,5% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes met 9,5% vmbo-b/k-advies (landelijk: 5,5%). Deze mix sluit aan bij de brede sociale samenstelling van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Utrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 47,4% van de leerlingen boven hun advies presteert (landelijk: 25,3%), wat de kwaliteit van het adviseringstraject onderstreept. Slechts 10,5% zit onder advies, vergelijkbaar met het nationale percentage (11,8%). Deze resultaten sluiten aan bij de beschreven intensieve POVO-procedure met tussentijdse adviesmomenten.
Sociale ontwikkeling
We willen kinderen laten voelen dat we zien hoe ze zich inzetten en hoe ze hun best doen. Als kinderen iets goed doen, dan horen ze dat van ons. Daarom laten we ook steeds aan kinderen horen wat we van ze verwachten. Dat is namelijk nodig om het ook goed te kunnen doen. Wij zijn voorspelbaar naar kinderen toe. Onze kinderen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Als er onbekende situaties zijn leggen we daarom goed uit wat de bedoeling is en geven we kinderen ook het vertrouwen dat ze met nieuwe situaties om kunnen gaan. Wij hebben vertrouwen in kinderen en dat laten we ze merken door hen de ruimte te geven om zelf verantwoordelijk te zijn. Wij maken kinderen belangrijk binnen onze school. Wij willen dat alle leerlingen, ouders en leerkrachten zich veilig voelen in en om de school. Dat betekent voor ons dat we bewust investeren in een goede relatie en afstemming met de ouders. Daarnaast zijn de pedagogische vaardigheden van de leerkracht erg belangrijk. Wij trainen onszelf op het sturen van goed gedrag en een fijn klimaat in alle groepen. LEES MINDER
Relatie
Gezien en gehoord worden
Veilige school voor iedereen
Wat is de werkwijze van de Prinses Margrietschool voor sociale ontwikkeling?
De Prinses Margrietschool streeft naar een veilig klimaat waar ieder kind zich gezien en gehoord voelt. Dit wordt gemonitord door middel van observatiesystemen (Parnassys en LIB) om te kijken hoe kinderen zich voelen en betrokken zijn. Daarnaast vullen leerkrachten, ouders en leerlingen tevredenheidsenquêtes in. Op basis van de resultaten worden plannen aangepast voor individuele leerlingen of de hele groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Prinses Margrietschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Prinses Margrietschool gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.