Openbare Jenaplanschool Wittevrouwen
Oude Kerkstraat 2a
3572 TJ Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
20.88
Spreiding
4.22

De schoolweging van Wittevrouwen is 20,88 , met een spreiding van 4,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, waarmee de school zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (98,9%) overtreft. Dit onderstreept de effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 68,3%. Hoewel het percentage licht onder het vergelijkingsgemiddelde (77,8%) ligt, laat dit een stevige basis zien voor doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

60,2% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18,6%). Opvallend is het beperkte aandeel vmbo-k adviezen (2,3% vs. 9,2% regio). Dit past bij het Jenaplanonderwijs dat cognitieve ontwikkeling combineert met zelfstandig leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente UtrechtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

10,98% van de leerlingen presteert onder advies, iets onder het landelijk gemiddelde (11,81%). Het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (25,6% vs. 25,3% landelijk) reflecteert het adaptieve onderwijsconcept en de zorgvuldige POVO-procedures.

Sociale ontwikkeling

‘Vraag het de kinderen’ In het afgelopen schooljaar zijn we als team samen het traject ‘Vraag het de kinderen’ in gestapt wat past binnen onze pedagogische lijn. Dit traject bouwt voort op de ‘gouden weken’, groepsvorming, klassenafspraken schoolregels en stamgroepvergaderingen. Bij het traject ‘Vraag het de kinderen’ staat de ontwikkeling van de zelfstandigheid van kinderen centraal. We maken daarbij gebruik van de kracht van de kinderen door hen zelf over oplossingen te laten meedenken. Achter alles wat wij als volwassen doen ligt een boodschap. Hoe jonger het kind, hoe beter hij/zij aanvoelt wat je eigenlijk zegt. Door de pedagogische boodschap die wij ongemerkt geven, hebben ze erg snel door wanneer het een schijnsituatie blijkt te zijn. Ze hebben snel genoeg in de gaten of ze iets helemaal zelf mogen doen, fouten mogen maken of te leren door vallen en opstaan. Kinderen voelen feilloos aan of jij vertrouwen in ze hebt. ‘Vraag het de kinderen’ betekent dat we kinderen de kans geven om eerst iets te ervaren en vervolgens aan de hand van deze ervaring na te kunnen denken over de wijze waarop het anders of beter zou kunnen. Kinderen leren tijdens dit proces ook om te gaan met uitgestelde aandacht. Kinderen willen graag feedback op hetgeen ze doen. Als we de ervaringen van kinderen bekijken, zien we in veel gevallen dat kinderen gewend zijn dat volwassenen onmiddellijk reageren op hun gedrag. Tijdens het proces krijgen kinderen niet altijd meteen een reactie van de groepsleerkracht. De gedachte hierachter is dat zij mede leren bepalen wat goed is, hoe hun inzet is etc. Kinderen worden meer gestimuleerd om eigenaar te zijn van hun proces. Dit betekent niet dat de stamgroepleider het proces loslaat. Nee, hij/ zij houdt de begeleiding op een andere manier vast. Dit gebeurt o.a. door het samen bespreken van bevindingen, te reflecteren en complimenten te geven. In het schooljaar 2020-2021 wordt de werkwijze van ‘Vraag het de kinderen’ geborgd en maken wij samen een verdere verdiepingsslag. LEES MINDER

samen leren en leven

uniek zijn

verwondering

Wat is de werkwijze van Openbare Jenaplanschool Wittevrouwen voor sociale ontwikkeling?

Openbare Jenaplanschool Wittevrouwen hanteert een pedagogisch concept waarbij een goede sfeer en een veilig pedagogisch klimaat centraal staan. Aan het begin van het schooljaar wordt veel aandacht besteed aan het groepsproces tijdens de 'gouden weken', waarbij de schoolregels en afspraken worden besproken. Deze regels, zoals zorg dragen voor anderen en jezelf en respectvol omgaan met spullen, dienen als basis voor verdere afspraken in de groep. Ook worden er klassenafspraken gemaakt in de groepen over respect en communicatie. De school stimuleert deze aspecten door vieringen, een mentorsysteem en kringgesprekken. De school hanteert grenzen op basis van begrip en inzicht. De school vindt het belangrijk dat niet alleen kinderen, maar ook ouders zich prettig voelen op de school en via diverse communicatiemiddelen op de hoogte worden gehouden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Jenaplanschool Wittevrouwen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Jenaplanschool Wittevrouwen gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Praktikon.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Jenaplanschool Wittevrouwen?

Openbare Jenaplanschool Wittevrouwen gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten en de pedagogische lijn vanuit de Jenaplanprincipes.