
Schoolweging
De schoolweging van Pieterskerkhof is 21,30 , met een spreiding van 4,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school borgt hiermee voor bijna alle leerlingen een stevige basiskennis.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school profileert zich sterk op hogere leerwegen: 48,15% vwo-advies (landelijk 18,61%) en 22,22% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig (vs. 1,01% regio). Deze focus sluit aan bij de Dalton-principes van zelfstandigheid en academische uitdaging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Utrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in Parnassys, ons digitale leerlingvolgsysteem. Dat zorgt ervoor dat we een goed overzicht hebben en gemakkelijk analyses kunnen maken van de ontwikkeling van de leerlingen individueel en als groep, om hierop passend aanbod voor de leerlingen af te stemmen. De leerlingen worden regelmatig getoetst a.h.v. methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen de landelijk genormeerde toetsen de IEP. Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen op- of bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 32% bovenadvies functioneert. Dit reflecteert de zorgvuldige POVO-procedure met drie adviesrondes en meervoudige adviezen. De 'doorstroomtoets als checkmoment' blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Onze school kenmerkt zich, vanuit de uitgangspunten van Dalton, door een pedagogisch klimaat waarin iedereen zichzelf mag zijn; ieders eigenheid gerespecteerd en gewaardeerd wordt door de ander en ieders talenten en kwaliteiten worden gezien en ten volste benut. Wij streven naar: een omgeving waarin we vanuit enkele kernwaarden ons gedragen en met elkaar omgaan (o.a. rustig, open, ontspannen en plezier). een omgeving waarin we verantwoordelijkheid nemen voor ons eigen gedrag en anderen daar op een respectvolle positieve manier op aanspreken. een omgeving waar iedereen met plezier naar toe gaat en gemotiveerd is om te werken, leren en spelen. Onze kernwaarden zijn de basis voor de verwachtingen die we hebben van elkaar en de afspraken die we met elkaar maken. LEES MINDER
verbondenheid
vertrouwen
plezier
Wat is de werkwijze van Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof voor sociale ontwikkeling?
Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof werkt sinds 2018 met de schoolbrede aanpak Leader in Me, een pedagogische leerlijn die kinderen zeven gewoonten aanleert gericht op persoonlijke groei en relaties. Dit ontwikkelt persoonlijk leiderschap. Op basis van de schoolwaarden worden klassenregels afgesproken waar leerlingen gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vertegenwoordigen hun groep in de Kinderraad die met de directeur vergadert en doelen kiest om de school te verbeteren. Leerlingen van groep 1 t/m 4 hebben een maatje uit groep 5 t/m 8 waarmee activiteiten worden gedaan. Leerlingen krijgen gelegenheid om kernwaarden en sociale vaardigheden te oefenen in kringgesprekken/klassenvergaderingen en via de opdrachten van VierKeerWijzer, waarbij veel wordt samengewerkt. Leerlingen worden gestimuleerd en begeleid om zelf conflicten op te lossen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof gebruikt Zien en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof?
Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof gebruikt Leader In Me als methode voor sociaal-emotioneel leren.