
De resultaten van Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof in Utrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op Pieterskerkhof
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% is de cruciale signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school in Utrecht.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten van Onze Leerlingen in Utrecht
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is een belangrijk doel voor onze school. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, waaronder Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof?
Ontdek de schooladviezen voor leerlingen van Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof, gevestigd in het hart van Utrecht. Wij begeleiden onze groep 8 leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen in groep 8 doen een verplichte eindtoets, de digitale adaptieve eindtoets van Route 8. Meer gedetailleerde informatie over deze toets en de overgang naar het VO vindt u op www.naarhetvo.nl onder het kopje 'ouders'. Om de doorstroom van groep 8 naar het middelbaar onderwijs soepel te laten verlopen, hanteren we in Utrecht de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs). Vanaf eind groep 6 betrekken we kinderen en ouders actief bij dit proces, met als doel een weloverwogen definitief schooladvies midden in groep 8. Jaarlijks organiseren we informatieavonden voor ouders. Ouders van groep 6 zijn welkom, voor ouders van groep 7 is aanwezigheid aanbevolen, en voor ouders van groep 8 is deelname verplicht. Dit zorgt ervoor dat iedereen goed geïnformeerd is over de vervolgstappen. De POVO-procedure op onze Dalton basisschool verloopt als volgt: Eind groep 7: Pré-adviesgesprek. Dit is een meervoudig advies, waarbij we een inschatting maken van de meest passende leerweg in het voortgezet onderwijs. Dit advies is vaak een combinatie van twee leerwegen, zoals breed vmbo, vmbo-tl/havo, of havo/vwo. Groep 8: Eind januari vindt het adviesgesprek plaats met een voorlopig, meervoudig advies. Na de doorstroomtoets in maart wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Vervolgens melden de leerlingen zich met dit definitieve advies aan bij hun voorkeursmiddelbare school. Het pré-advies en het voorlopige advies totstandkoming gebeurt altijd in nauwe samenwerking met het team: de leerkrachten, de intern begeleider en de directeur. Samen zorgen we voor een deskundig en kansrijk advies. Totstandkoming van het pré-advies (eind groep 7): De leerkracht van groep 7 leidt dit proces en bereidt per leerling een voorlopig advies voor. Hierbij kijken we naar observaties, gemaakte werkstukken, resultaten van methodetoetsen, de leerwerkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en resultaten van methodeonafhankelijke toetsen zoals Cito. Vervolgens bespreken we alle leerlingen met de intern begeleider, de leerkrachten van groep 8 en de directeur. Deze gezamenlijke aanpak garandeert een weloverwogen en kansrijk pré-advies. Totstandkoming van het voorlopig advies (groep 8): Eind januari houden we een adviesgesprek met ouders en de leerling, waarin het voorlopige advies wordt besproken. De totstandkoming van dit advies volgt dezelfde grondige procedure als het pré-advies, waarbij de leerkracht van groep 8 de leiding neemt. Begin februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. Op basis van de resultaten van deze toets bepalen we het definitieve schooladvies. Vanaf begin groep 8 ontvangen ouders en leerlingen uitgebreide informatie van de leerkracht over de aanmeldings- en toelatingsprocedures van de middelbare scholen in Utrecht.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonlijk Leiderschap op Dalton Basisschool Pieterskerkhof
Op Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof Utrecht stimuleren we een positief pedagogisch klimaat, geworteld in de Daltonprincipes. Ieder kind krijgt hier de ruimte om zichzelf te zijn, waarbij we de unieke persoonlijkheid, talenten en kwaliteiten van elk kind respecteren en waarderen. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin we samenwerken vanuit heldere kernwaarden zoals rust, openheid, ontspanning en plezier. Dit bevordert verantwoordelijkheidsgevoel voor eigen gedrag en stimuleert respectvolle communicatie naar elkaar. Onze school moet een plek zijn waar leerlingen met plezier naartoe gaan, gemotiveerd zijn om te leren, te werken en te spelen. De kernwaarden vormen de basis voor onze verwachtingen en de afspraken die we met elkaar maken, wat bijdraagt aan een veilige en stimulerende leeromgeving.
Verbondenheid
Vertrouwen
Plezier
Hoe bevordert Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof sociale ontwikkeling?
Sinds 2018 hanteren we de schoolbrede aanpak "Leader in Me", een pedagogische leerlijn die kinderen zeven gewoonten aanleert voor persoonlijke groei en positieve relaties. Deze aanpak ontwikkelt persoonlijk leiderschap, waarbij kinderen leren leiding te geven aan zichzelf en inzicht krijgen in hun eigen rol en verantwoordelijkheid in sociale situaties. Leerlingen stellen jaarlijks klassenregels op en ondertekenen deze, wat gezamenlijke verantwoordelijkheid bevordert. De Kinderraad, bestaande uit leerlingen uit groep 5-8, overlegt met de directeur over schoolverbeteringen en wordt betrokken bij onderwijsontwikkelingen, zoals de keuze voor een nieuw leerlingvolgsysteem. Alle leerlingen van groep 1-4 hebben een maatje uit groep 5-8, met wie ze diverse activiteiten ondernemen, zoals ontbijten en knutselen. Dit versterkt de onderlinge verbondenheid en zorgt ervoor dat leerlingen elkaar door de hele school heen leren kennen. Doorlopend worden oefensituaties gecreëerd, zoals wekelijkse kringgesprekken en klassenvergaderingen, waarin leerlingen leren omgaan met conflicten en meebeslissen. Projecten zoals VierKeerWijzer stimuleren samenwerking en communicatieve vaardigheden, waarbij leerkrachten leerlingen begeleiden bij het zelfstandig oplossen van conflicten.
Welke methoden gebruikt de school voor het registreren van sociale opbrengsten?
Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof Utrecht gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Zien
- IEP
Welke sociaal-emotionele leer methoden hanteert de school?
De school maakt gebruik van de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren:
- Leader In Me
Onderwijsinspectie Rapport Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof Utrecht
De Openbare Dalton Basisschool Pieterskerkhof in Utrecht heeft op 19 januari 2017 een positief kwaliteitsonderzoek van de onderwijsinspectie ontvangen. De school handhaaft haar basisarrangement, wat aantoont dat de onderwijskwaliteit uitstekend op orde is. De school onderscheidt zich door een heldere visie op leerdoelen, die effectief wordt vertaald naar het lesaanbod. Leraren bieden duidelijke en doelgerichte instructie, wat bijdraagt aan een stimulerende leeromgeving. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen een passend onderwijsaanbod op hun eigen niveau. De Daltonbasisschool Pieterskerkhof behaalt hoge eindresultaten met haar leerlingen. Het pedagogisch klimaat is prettig en ondersteunend, wat cruciaal is voor de ontwikkeling van elk kind. Het team monitort de eigen kwaliteit proactief en implementeert verbeteringen waar nodig. Met een sterke focus op continu leren en verbeteren, voelt het team gedeelde verantwoordelijkheid voor de hoge kwaliteit van het onderwijs. Ontdek meer over onze prestaties in het volledige inspectierapport. LEES MEER OVER ONS ONDERWIJS