Basisschool Openbare Basisschool Voordorp in Utrecht

Het team van Openbare Basisschool Voordorp in Utrecht

Current section: team
Ché Guevarastraat 15
3573 Utrecht

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Voordorp is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Voordorp. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Voordorp bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Voordorp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Voordorp zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Voordorp. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (31.3%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (31.3%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Voordorp werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.3%)
Direct ondersteunend personeel (6.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Voordorp gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij OBS Voordorp

Bij Openbare Basisschool Voordorp garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We hebben een doordacht plan om vervanging soepel te laten verlopen en de impact op uw kind te minimaliseren. Onze eerste prioriteit is om flexibel in te zetten op interne expertise. We kijken binnen het betreffende bouwteam en vervolgens binnen de bredere schoolorganisatie om een geschikte, gekwalificeerde vervanger te vinden. Dit zorgt ervoor dat de vertrouwde onderwijsstructuur zoveel mogelijk behouden blijft. Indien interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we direct externe bronnen in om een passende leerkracht te regelen. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om een vervanger te vinden, dan worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over de andere groepen met gestructureerd werk. We zorgen daarbij actief voor een eerlijke verdeling, zodat niet steeds dezelfde groepen extra belast worden. In zeer uitzonderlijke situaties, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kunnen wij ouders vragen om hun kind voor die dag thuis te houden. Dit doen we uiteraard alleen in het uiterste geval en na zorgvuldige overweging, om de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Voordorp

5

Taal & Rekenen: Expertise voor Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Ervaren Intern Begeleider
Gedreven Rekenspecialist
Deskundige Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gekwalificeerde Taalspecialist
Certified Vakleerkracht Rots en Water

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van specialisten, aangevuld met ervaren leerkrachten, vormt dynamische ontwikkelteams. Deze teams bundelen hun expertise waar specifieke pedagogische en didactische kennis van essentieel belang is, om zo de leerontwikkeling binnen onze school continu te optimaliseren. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we proactief inspelen op de onderwijsbehoeften van elke leerling. Door gerichte aandacht en gespecialiseerde methodieken versterken we de taal- en rekenvaardigheden op alle niveaus.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Voordorp hechten we grote waarde aan het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen. Hoewel er momenteel geen specifieke sociaal-emotionele specialisten direct aan de school verbonden zijn, integreren we deze aspecten actief in ons dagelijks onderwijs en schoolbeleid. We zetten ons in voor een positieve en ondersteunende leeromgeving waar kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen. Eventuele specifieke behoeften worden nauwlettend gevolgd en waar nodig aangepakt binnen de bestaande structuur.

1

Gedrag & Werkhouding: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider is dé specialist op het gebied van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Met gerichte expertise begeleidt deze professional leerlingen naar een optimale leerprestatie. De ondersteuning richt zich op het ontwikkelen van zelfstandigheid, concentratie en positieve studievaardigheden. Hierdoor creëren we een omgeving waarin elke leerling succesvol kan zijn.

1

Motorische Ontwikkeling: Fysieke Vaardigheden Versterken

Beschikbare specialisten:

Externe Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Wanneer er een duidelijk behovte is aan extra begeleiding bij de motorische ontwikkeling, stellen wij een externe fysiotherapeut beschikbaar. Deze specialist is wekelijks aanwezig om kinderen gericht te ondersteunen. De fysiotherapeut werkt aan de verbetering van fijne en grove motoriek, coördinatie en lichamelijke fitheid. Dit draagt bij aan een bredere ontwikkeling en een succesvolle schoolervaring.

0

Medische Zorg & Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De gezondheid en veiligheid van uw kind staan voorop op Openbare Basisschool Voordorp. Bij ziekte wordt altijd direct contact opgenomen met de ouders om het kind op te halen. Dit gebeurt altijd in nauw overleg. Indien het toedienen van medicatie noodzakelijk is, gebeurt dit eveneens in samenspraak met de ouders of, bij afwezigheid, in overleg met de huisarts. Onze medewerkers zijn getraind in het veilig toedienen van uitwendige en orale medicatie, waarbij de ouders de verantwoordelijkheid dragen voor de correcte dosering en opgave. Voor complexere medische zorg, zoals injecties of bloedafname, verwijzen wij naar gespecialiseerde zorgverleners, conform het Protocol Medische Handelingen op Scholen SPO Utrecht.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek Onze Expertise in Leerlingondersteuning op Basisschool Voordorp

Gedetailleerde Uitleg van de Onderwijsaanpak

Bij Openbare Basisschool Voordorp geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij individuele behoeften en talenten. We streven ernaar om alle leerlingen een stimulerende leeromgeving te bieden binnen het regulier onderwijs, waarbij we speciale aandacht besteden aan de ontwikkeling van elk kind. Dit bereidt hen optimaal voor op toekomstige opleidingen en een succesvolle deelname aan de maatschappij. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, werken we nauw samen met gespecialiseerde jeugdhulpverleningsorganisaties. Deze partners bieden ondersteuning, zowel op school als thuis, om een veilige en stimulerende omgeving te garanderen. **Doordachte Instructie en Differentiatie** Onze lesmethoden zijn gericht op heldere, stapsgewijze introducties van nieuwe lesstof, verrijkt met concrete voorbeelden en het activeren van reeds aanwezige kennis. Regelmatige tussentijdse controles helpen ons om de voortgang van elke leerling te volgen en direct feedback te geven. Leerlingen die de stof snel oppakken, krijgen de ruimte voor zelfstandig werk, terwijl anderen extra uitleg en begeleiding ontvangen van onze ervaren leerkrachten. De feedback is specifiek gericht op het leerproces, waardoor leerlingen worden aangemoedigd om na te denken over hun aanpak en mogelijke verbeteringen. Onze kernovertuiging is dat verschillen tussen leerlingen waardevol zijn; deze verschillen erkennen we en hier passen we ons onderwijsaanbod op aan. Differentiatie binnen de klasgroep is dan ook een fundamenteel onderdeel van onze onderwijsaanpak. **Samenwerking met Buurtteam en Kind- en Jongerenwerk** Het buurtteam fungeert als een cruciale schakel in de ondersteuning van zowel leerlingen als ouders, met expertise op het gebied van opvoeding en ontwikkeling. In nauwe afstemming met ouders of verzorgers kunnen wij het buurtteam inschakelen, of ouders kunnen zelf contact opnemen voor ondersteuning. Daarnaast onderhouden we een sterke band met jongerenwerkers van JOU en Dock, organisaties die actief zijn in de Utrechtse wijken. Zij bieden waardevolle activiteiten en praktische hulp aan kinderen en jongeren. Twee toegewijde medewerkers zijn wekelijks aanwezig op school om met leerlingen uit de bovenbouw in gesprek te gaan over onderwerpen die hen bezighouden. **Leerplicht Gemeente Utrecht** Voor een correcte registratie van aan- en afwezigheid op school, werken wij samen met de leerplichtambtenaren van de Gemeente Utrecht. Zij zijn bereikbaar via: Leerplicht Utrecht Telefoon: 030-2862660 E-mail: leerplicht@utrecht.nl **Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning** Wij blijven ons inzetten om leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen de best mogelijke begeleiding te bieden. Indien ons reguliere aanbod niet toereikend is, zoeken wij actief naar passende alternatieve oplossingen om aan elke leerling de juiste zorg te verlenen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS Voordorp: Onze Visie op Onderwijs

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van OBS Voordorp?

Ons schoolplan voor Openbare Basisschool Voordorp focust op vijf kerngebieden om ons onderwijs continu te verbeteren. Ten eerste streven we naar een sterke professionele cultuur. Hierbij staat leren van en met elkaar centraal, wat onze gezamenlijke kracht vormt. Ten tweede optimaliseren we onze arbeidsorganisatie door onderwijsteams te introduceren. Dit verhoogt het werkplezier, verbreedt de vakmanschap van onze professionals en versterkt onze organisatie op het gebied van kwaliteit, continuïteit en flexibiliteit. Ten derde zetten we vol in op kwaliteit en kwaliteitszorg. We verbeteren het klassenmanagement, het lesaanbod en de differentiatie, vastgelegd op kwaliteitskaarten. Met een nieuwe kijkwijzer monitoren we cyclisch de onderwijskwaliteit, waarbij onderwijsteams, schoolopleider, intern begeleider en directeur een cruciale rol spelen. De implementatie van het IEP leerlingvolgsysteem en nieuwe rapportages bieden meer inzicht in de brede ontwikkeling van elk kind, passend bij onze schoolvisie. Ten vierde versterken we de samenwerking tussen opvang en school, met het oog op een integrale kinderopvang (IKC). Door meer betrokkenheid van pedagogisch medewerkers verloopt de overgang tussen onderwijs en opvang soepeler. Ten vijfde evalueren we onze thematische onderwijsmethode 'Alles in-1' in schooljaar 2023-2024 om te zoeken naar alternatieven die beter aansluiten bij onze visie. We willen OBS Voordorp ook beter profileren in de wijk door middel van gerichte communicatie en public relations. De ontwikkelingen in schooljaar 2024-2025 omvatten verdere investeringen in onze professionele cultuur, met samenwerkende bouwteams en nieuwe methodes voor technisch lezen, spelling en wereldoriëntatie. Een schoolbrede instructiemethode is geïmplementeerd. Deze verbeteringen worden doorgezet met de ontwikkeling van een nieuw rapport, zichtbaarheid in de wijk en cyclische evaluatie van ons handelen.

Hoe waarborgt OBS Voordorp de kwaliteit van het onderwijs?

Bij Openbare Basisschool Voordorp verstaan we onder kwaliteitszorg het systematisch bepalen, bewaken, borgen en verbeteren van ons onderwijs. We richten ons op continue ontwikkeling en vernieuwing, waarbij we goede praktijken borgen. 1. Pedagogisch en didactisch handelen: We hechten grote waarde aan een positief pedagogisch en didactisch klimaat. Leerkrachten zijn hierin leidend. Binnen het team zijn afspraken gemaakt over dit handelen, en diverse middelen en personen monitoren de kwaliteit. De schoolopleider begeleidt leerkrachten, de intern begeleider monitort de onderwijskwaliteit via observaties en teamvergaderingen, en de directeur voert functioneringsgesprekken met aandacht voor pedagogisch en didactisch handelen. 2. Ontwikkeling en resultaten van kinderen: We volgen de leerlingen nauwgezet via het IEP leerlingvolgsysteem en nemen jaarlijks genormeerde toetsen af voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Op basis van deze resultaten en observaties stellen we lesplanningen op en voeren we schoolbrede interventies uit. De resultaten worden met het team besproken om schoolbrede analyses te maken en het onderwijs te optimaliseren. 3. (Zelf)evaluatie en tevredenheid: Jaarlijks onderzoeken we de sociale veiligheid van leerlingen met de 'Van Beekveld en Terpstra' vragenlijst voor groepen 6-8. Ook voeren we elke vier jaar een breder tevredenheidsonderzoek uit onder leerlingen, ouders en teamleden. Resultaten worden besproken met het team en de medezeggenschapsraad (MR), waarna eventuele verbetermaatregelen worden genomen. 4. Evaluatie van ambities en doelen: We werken planmatig met een cyclische aanpak. Een schoolplan, opgesteld elke vier jaar, vormt de basis voor jaarplannen. Een gedetailleerde beschrijving is te vinden in het jaarplan. Bovenschoolse Kwaliteitsontwikkeling SPO Utrecht: Wij werken cyclisch aan kwaliteit binnen SPO Utrecht. Het bestuur stelt de koers vast via het Koersplan en SPO-ijkpunten. Directeuren verantwoorden jaarlijks de onderwijskwaliteit. Jaarlijks vindt een kwaliteitsgesprek plaats tussen directie en beleidsmedewerkers, soms met aanvullende specialisten. Dit gesprek heeft elk jaar een ander thema, gerelateerd aan de visie van SPO Utrecht en voortkomend uit bovenschoolse analyses. Wetenschappelijk Onderzoek en Kwaliteitszorg: Anonieme gegevens uit het leerlingvolgsysteem, zoals taal- en rekentoetsresultaten en deelname aan kinderopvang, worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek. Deze gegevens, verstrekt aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), helpen bij het analyseren van onderwijsontwikkelingen. Het CBS pseudonimiseert de gegevens voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). De gegevens zijn niet herleidbaar naar individuele leerlingen of scholen. Indien u bezwaar heeft tegen het delen van uw kindgegevens, kunt u dit kenbaar maken bij de directie.

Speciaal Aanbod Jonge Kind Basisschool Voordorp Utrecht

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Voordorp in Utrecht biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden. Wij geloven in een speelse en ontdekkende leerweg, waarbij elk kind de ruimte krijgt om zich op eigen tempo te ontwikkelen. Onze ervaren leerkrachten creëren een veilige en inspirerende leeromgeving, perfect afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière. Meld uw kind aan voor een kennismaking en ervaar zelf de unieke sfeer op Basisschool Voordorp.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Voordorp?

Basisschool Voordorp biedt een rijk en gevarieerd programma voor het jonge kind. Dit omvat speciale activiteiten die de voorbereiding op de basisschool bevorderen. Ons aanbod is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op spelenderwijs leren en ontdekken. We zorgen voor een soepele overgang naar de kleuterklassen.

Basisschool Voordorp biedt een rijk en gevarieerd programma voor het jonge kind. Dit omvat speciale activiteiten die de voorbereiding op de basisschool bevorderen. Ons aanbod is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op spelenderwijs leren en ontdekken. We zorgen voor een soepele overgang naar de kleuterklassen.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in Utrecht

Met welke organisaties werkt Basisschool Voordorp samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Voordorp samen met gerenommeerde partners. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is Ludens Vestiging Pinokkio. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een naadloze aansluiting tussen de opvang en het basisonderwijs. Zo bieden we kinderen de best mogelijke start.

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Voordorp samen met gerenommeerde partners. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is Ludens Vestiging Pinokkio. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een naadloze aansluiting tussen de opvang en het basisonderwijs. Zo bieden we kinderen de best mogelijke start.

Team | Openbare Basisschool Voordorp in Utrecht | [2025] Schoolregister