Openbare Basisschool Voordorp
Che Guevarastraat 15
3573 BK Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
22.72
Spreiding
5.69

De schoolweging van Voordorp is 22,72 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,3% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze score consistent sinds 2019 onderstreept de brede basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 61,9%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral in rekenonderwijs waar de school sinds 2021 extra focus op legde.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

72,2% havo/vwo-advies (vs. 45,6% regio), waarvan 33,3% vwo. Het aandeel praktijkgericht advies (vmbo-b/k: 14,3%) ligt iets boven het gemiddelde (10,7%), passend bij de diverse populatie. De combinatie van hoogwaardige adviezen en aandacht voor praktische leerwegen kenmerkt het inclusieve profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVoordorpGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van het onderwijs Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Kleuters hebben geen toetsen. Hun ontwikkeling wordt op een andere manier gevolgd. Er wordt werkt met indicatoren in een leerlingvolgsysteem. Tussentijdse resultaten Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen afgenomen, IEP. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering: 5,6% vs. 11,8% landelijk. 72,2% presteert op adviesniveau, wat aansluit bij de ‘opstroomcultuur’ beschreven in het schoolplan. De 22,2% bovenadvisering bevestigt het ambitieuze karakter.

Sociale ontwikkeling

Het heeft niet onze voorkeur om voor elk deelgebied van ons onderwijs een specifieke visie op te stellen. In de visie van de school is de sociale omgang opgenomen en hiernaar wordt verwezen. Hieronder het deel van onze visie dat betrekking heeft op sociale opbrengsten. Wij willen een warm welkom heten aan al onze leerlingen, waarbij elke leerling gehoord en gezien wordt en een eigen stem heeft. Daarbij hoort ook dat leerlingen rekening houden met de ander en verantwoordelijkheid dragen voor elkaar en de omgeving. Op onze school is er een fijne, prettige en open sfeer. Dat vinden we zelf én dat krijgen we terug van ouders, kinderen en bezoekers. We zijn met elkaar verantwoordelijk voor de onderlinge omgang. Leerkrachten spreken niet alleen hun eigen leerlingen aan op gedrag maar ook van andere groepen. Leerlingen spreken met elkaar af hoe ze met elkaar om willen gaan in de klas. Tijdens het buitenspelen worden leerlingen van groep 7 en 8 ingezet als mediator om te bemiddelen bij kleine conflicten. LEES MINDER

Jezelf leren kennen

Respect hebben voor de ander

Met zorg omgaan met materialen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Voordorp voor sociale ontwikkeling?

De school werkt preventief aan sociale omgang met de methode 'De Vreedzame School' en Rots en Water trainingen. In specifieke gevallen wordt een passende interventie ingezet om de groepsdynamiek te verbeteren. Er is een nauwe samenwerking met BSO 'Bolderburen' van Ludens om leerlingen op een eenduidige wijze te benaderen.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Voordorp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De school gebruikt 'Zien' en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Voordorp?

De school gebruikt Taakspel, Vreedzame School, Rots en Water en No Blame (interventieprogramma tegen pesten) voor sociaal-emotioneel leren.