Openbare Basisschool De Klim

Het team van Openbare Basisschool De Klim in Utrecht

Current section: team
Eifel 26 - 28
3524 Utrecht

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Klim is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Klim. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Klim bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Klim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Klim zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.9%)
Man (21.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Klim. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (36.8%)
45-55 jaar (26.3%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Klim werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (5.6%)
Indirect ondersteunend personeel (11.1%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Klim gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Openbare Basisschool De Klim

Bij Openbare Basisschool De Klim zorgen we proactief voor een stabiele leeromgeving. Ons actief personeelsbeleid is gericht op het minimaliseren van ziekteverzuim en het waarborgen van ononderbroken onderwijs. Elke leerkracht is volledig geïnformeerd over ons 'Ziekte- en Vervangingsbeleid'. Dit protocol beschrijft duidelijk de te volgen stappen bij onverwachte afwezigheid, zodat vervanging snel en efficiënt geregeld kan worden. Bij ziekte van een leerkracht maken we gebruik van diverse oplossingen. We zetten de vervangerspool van SPO in en zoeken actief naar interne vervangingsmogelijkheden. Dit kan betekenen dat een medewerker met een andere taak tijdelijk voor de klas komt te staan. Indien interne oplossingen niet direct haalbaar zijn, kan de klas tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. In uitzonderlijke situaties, waarbij een passende oplossing niet gevonden kan worden, kan het voorkomen dat leerlingen een dag vrij krijgen. Voor opvang bij calamiteiten wordt gezorgd, zodat leerlingen die thuis niet opgevangen kunnen worden, toch elders terechtkunnen. Ouders en verzorgers worden direct geïnformeerd over de afwezigheid van hun kind's leerkracht. Communicatie verloopt via e-mail en onze schoolapp, zodat u altijd op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schoolbeleid smartphones Voor het primair onderwijs geldt de richtlijn dat smartphones en andere devices alleen voor educatieve doeleinden worden gebruikt in de school. Zodra de leerlingen bij ons op school binnenkomen, mag er geen gebruik worden gemaakt van een device zonder toestemming van een leerkracht. De devices worden voor aanvang van de lessen in hun eigen kluisje opgeborgen of afgegeven aan de eigen leerkracht. Ook in de pauzes mogen de devices niet gebruikt worden. Het meenemen van een eigen device op school valt onder het eigen risico. De devices mogen met toestemming van de leerkracht gebruikt worden bij educatieve doeleinden. De leerling kan bij de administratie met toestemming gebruik maken van de schooltelefoon.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Klim: Specialisten voor Elke Behoefte

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op De Klim

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Klim
Taalspecialist Basisonderwijs
Rekenspecialist Basisschool
Rekenspecialist in Opleiding Utrecht

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Klim werken onze toegewijde specialisten nauw samen binnen onze onderwijsgroep. Samen met de intern begeleider en de schoolleiding waarborgen zij de onderwijskwaliteit, zowel schoolbreed als op groeps- en individueel niveau. Onze leerkrachten hanteren een gestructureerde, cyclische aanpak om de voortgang van elke leerling te waarborgen. Dit proces omvat waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren en evalueren, met een sterke focus op de individuele onderwijsbehoeften van elk kind. We werken met kwaliteitskaarten voor diverse leergebieden. Ons stappenplan voor begeleiding en ondersteuning is opgebouwd uit vier niveaus: Niveau 1: Sterk Basis aanbod Dit fundament biedt elk kind een rijke en betekenisvolle leerervaring. Met directe instructie (EDI-model), boeiende lessen die aansluiten bij de leerstijlen van kinderen, en een veilige, gestructureerde omgeving, stimuleren we nieuwsgierigheid en plezier in leren. Onze betrokken en deskundige leerkrachten bieden proactieve ondersteuning, waardoor de meeste leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We omarmen ook de thuistalen van onze leerlingen. Niveau 2: Intensivering binnen de klas Voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben, bieden we gerichte ondersteuning. Bij taalproblemen of NT2-behoeften focussen we op woordenschat en tekstbegrip. Lezen en spellen wordt versterkt met extra oefenprogramma's en verlengde instructie. Rekenen krijgt extra aandacht door herhaling, visuele ondersteuning en concrete materialen. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we compacting en verdiepende projecten. Niveau 3: Verder Intensiveren met Extra Begeleiding Op dit niveau bieden we gespecialiseerde hulp voor leerlingen met specifieke uitdagingen. Dit omvat intensieve taalondersteuning met modelen en visuele hulpmiddelen, extra begeleiding bij lees- en spellingsproblemen volgens het dyslexieprotocol, en gerichte aanpakken bij rekenproblemen, eventueel met het dyscalculieprotocol. Voor hoogbegaafdheid zetten we verrijking en verdiepende projecten in. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Wanneer schoolse ondersteuning niet volstaat, schakelen we externe expertise in. In overleg met het Samenwerkingsverband (SWV) en andere zorgpartners bieden we intensieve, individuele begeleiding. Dit kan variëren van hulp bij taalontwikkelingsstoornissen (TOS) tot dyslexie- of dyscalculieonderzoek en ambulante begeleiding. Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt opgesteld in samenwerking met ouders en kind, met regelmatige evaluaties en aanpassingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn op De Klim

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Basisschool
Intern Begeleider Utrecht
Kindercoach Utrecht

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Klim zet in op een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich sociaal-emotioneel optimaal kan ontwikkelen. Onze specialisten, waaronder de intern begeleider, gedragsspecialist en kindercoach, bewaken de kwaliteit van ons onderwijs en bieden ondersteuning op alle niveaus. Ons stappenplan voor begeleiding is als volgt ingericht: Niveau 1: Sterk Basis aanbod Elk kind ontvangt een solide basis van goed onderwijs, met aandacht voor een positieve groepsdynamiek en individuele behoeften. Onze leerkrachten creëren een veilige sfeer waar kinderen zich gezien en gehoord voelen, wat essentieel is voor hun sociaal-emotionele welzijn. Niveau 2: Intensivering binnen de klas Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we gerichte interventies. Dit kan bestaan uit extra gesprekken met de leerkracht, klassikale drama-oefeningen zoals Rots en Water, of het gebruik van het Kindbegrip-instrumentarium om leerlingbehoeften in kaart te brengen. Niveau 3: Verder Intensiveren met Extra Begeleiding Leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen, zoals onzekerheid of moeite met samenspelen, ontvangen intensievere begeleiding. Dit gebeurt in samenwerking met onze gedragsspecialist, intern begeleider of kindercoach. We stellen groeps- en individuele handelingsplannen op, en indien nodig, voeren we sociogrammen uit om de sociale dynamiek te begrijpen. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Voor complexe sociaal-emotionele vraagstukken werken we samen met externe partners zoals het Samenwerkingsverband (SWV) of SPOOR030. Dit kan bestaan uit individuele begeleiding, het inzetten van rustmomenten op maat, of het adviseren van ouders over externe therapieën. Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt opgesteld om de ondersteuning te structureren en te evalueren.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren op De Klim

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Basisschool
Intern Begeleider Utrecht
Kindercoach Utrecht

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Klim ondersteunen wij leerlingen met uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze gespecialiseerde team, waaronder de intern begeleider, gedragsspecialist en kindercoach, werkt samen om een optimale leeromgeving te creëren. Ons stappenplan omvat: Niveau 1: Sterk Basis aanbod Wij bieden een gestructureerde en veilige leeromgeving, essentieel voor kinderen die snel afgeleid zijn of moeite hebben met concentratie. Onze leerkrachten zorgen voor duidelijkheid en structuur, waardoor elk kind zich kan focussen op de leerstof en betrokken blijft bij het leerproces. Niveau 2: Intensivering binnen de klas Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag of werkhouding, bieden we een aangepaste aanpak. Dit kan bestaan uit extra structuur, een rustige werkplek, of een individueel handelingsplan om de concentratie en taakgerichtheid te verbeteren. Niveau 3: Verder Intensiveren met Extra Begeleiding Leerlingen met impulsief gedrag, werkhoudingsproblemen of sociale conflicten ontvangen intensieve begeleiding. Dit kan via de Rots en Watertraining, een individueel beloningssysteem, of door begeleiding van onze specialisten. We werken samen met partners zoals het SWV, buurtteam of ergotherapeuten om de beste ondersteuning te bieden. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Bij complexe gedragsproblematiek of aanhoudende concentratieproblemen schakelen we externe expertise in. In samenwerking met het Samenwerkingsverband (SWV) en gedragsspecialisten bieden we intensieve, individuele begeleiding om de leerling te helpen succesvol te zijn.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei op De Klim

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Basisschool
Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding Utrecht

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Klim besteden we veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleider en vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding werken samen om uitdagingen op dit gebied aan te pakken. Ons ondersteuningsplan omvat: Niveau 1: Sterk Basis aanbod Wij zorgen voor een stimulerende omgeving waarin alle kinderen, ongeacht hun motorische vaardigheden, actief kunnen deelnemen. Onze lessen zijn zo ontworpen dat ze plezier in bewegen bevorderen en een gezonde levensstijl stimuleren. Niveau 2: Intensivering binnen de klas Leerlingen die moeite hebben met fijne motoriek, zoals de pengreep, of met opdrachten tijdens gym, ontvangen extra begeleiding van de leerkracht en gymleerkracht. We bieden ook oefeningen voor thuis aan om de ontwikkeling te ondersteunen. Niveau 3: Verder Intensiveren met Extra Begeleiding Voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals gehoor- of zichtproblemen of bewegingsmoeilijkheden, zetten we aangepaste materialen en hulpmiddelen in. Advies voor ergotherapie, aangevraagd door ouders, kan ook deel uitmaken van de ondersteuning. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning In gevallen waar meer gespecialiseerde hulp nodig is, zoals bij motorische beperkingen of sensorische verwerkingsproblemen, werken we samen met externe specialisten en passen we de fysieke omgeving binnen de klas aan waar mogelijk.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Klim hanteert strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen. Bij ziekte wordt altijd contact opgenomen met de ouders om het kind op te halen. Medicatie Toediening: De toediening van medicijnen gebeurt uitsluitend in overleg met ouders en conform het Protocol Medisch Handelen op scholen SPO Utrecht. Onze medewerkers mogen uitwendige en orale medicatie toedienen, waarbij ouders verantwoordelijk blijven voor de correcte dosering en aanwezigheid van medicijnen. Specifieke medische zorg zoals injecties of bloedafname wordt niet door schoolpersoneel verricht.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Atelier voor onze kunstenaar
De MixMax voor ons Klimpodium en dramalessen
Ons groene schoolplein

Ontwikkelingsondersteuning voor elke leerling op De Klim

Onze school: een schat aan ondersteuningsmogelijkheden

Op Openbare Basisschool De Klim geloven we dat elke leerling uniek is en recht heeft op onderwijs dat hen zowel uitdaagt als ondersteunt. Wij streven ernaar alle kinderen zoveel mogelijk te laten participeren in het regulier onderwijs, waarbij we oog hebben voor individuele behoeften. Indien nodig, werken we nauw samen met gespecialiseerde instanties om ervoor te zorgen dat leerlingen de best mogelijke begeleiding ontvangen, zowel op school als in hun thuissituatie. Dit alles met het doel om hen optimaal voor te bereiden op hun toekomst, inclusief vervolgonderwijs en een actieve rol in de maatschappij. Voor leerlingen die de reguliere lesstof met gemak beheersen, bieden wij uitdagende verdiepingsmogelijkheden binnen onze lesmethodes. De intern begeleider coacht leerkrachten en adviseert over de begeleiding van excellente leerlingen, zodat ook zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. We volgen nauwgezet het protocol voor leesproblemen en dyslexie, waarbij we vroegtijdige signalering en gerichte aanpak vooropstellen. Dit beleid is erop gericht om alle leerlingen met leesuitdagingen de juiste ondersteuning te bieden. De school werkt samen met de GGD voor preventieve gezondheidscontroles, startend in groep 2. Deze controles, gericht op groei, gehoor en zicht, worden gefaciliteerd op school. Ouderlijke toestemming is essentieel voor het delen van gegevens, en de school speelt een faciliterende rol om deze controles efficiënt te laten verlopen. Jaarlijks onderzoekt een logopedist alle kinderen van groep 2 op spraak- en taalontwikkeling. In overleg met de intern begeleider worden leerlingen geïdentificeerd die extra aandacht nodig hebben. Ouders worden geadviseerd en dienen zelf de aanmelding te regelen. Een logopedist van Logopedie Binnenstad Lunetten is op dinsdag op school aanwezig voor behandelingen, idealiter buiten schooltijd om onderwijsverlies te minimaliseren. Wij verkennen continu hoe we de ondersteuning aan leerlingen met specifieke behoeften kunnen verbeteren. De leerkracht en intern begeleider vormen hierin de kern, in samenwerking met specialisten, ouders en de leerling zelf. We streven ernaar om leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong extra uitdaging te bieden en de uitstroom naar vervolgonderwijs op 1S2F niveau te verhogen. Om dit te bereiken, informeren we ouders proactief via onze website met ons beleidsplan voor excellente leerlingen. We inventariseren en schaffen gespecialiseerd materiaal aan, maken concrete afspraken voor uitdaging in de groepen 1/2 en onderzoeken de mogelijkheden voor extra programmering voor hoogbegaafde leerlingen. Regelmatige evaluatie en bijstelling van ons beleid zorgen ervoor dat we continu blijven verbeteren. Daarnaast investeren we in de professionalisering van ons team door scholing in het Expliciete Directe Instructie (EDI) model. De focus ligt op verlengde instructie om de leerontwikkeling van al onze leerlingen nog beter te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Strategische Schoolontwikkeling op OBS De Klim

Welke Educatieve Doelen Zitten in Ons Schoolplan 2024-2027?

Gedurende de schoolplanperiode 2024-2027 sturen we ons onderwijs aan op basis van onze kernwaarden: Nieuwsgierigheid, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid. Deze waarden integreren we in de pijlers van het koersplan van SPO-Utrecht. Afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op de implementatie en scholing van de Taalronde, een nieuw registratiesysteem voor groepsoverzichten en -handelingsplannen, en het vastleggen van burgerschapsdoelen in onze kerndoelenregistratie. Daarnaast hebben we ons rekenonderwijs versterkt met gerichte scholing en begeleiding, de kwaliteitskaart rekenen vernieuwd, en de tien domeinen van programmeren geïntegreerd in ons themaonderwijs. Leerkrachtvaardigheden zijn verbeterd door intervisie en klassenbezoeken, en we hebben scholing gevolgd in het Onderwijs Gemaakt Op (OGO) door De Activiteit en een workshop over het inzetten van Boomwhackers en Soundbellows in muziekonderwijs. Onze speerpunten voor 2025-2026 omvatten de implementatie van de nieuwe spellingmethode Staal 2, met scholing en begeleiding voor het team. Groepsplannen worden efficiënter geregistreerd in ons nieuwe systeem voor meer doelgerichte lessen. We investeren in scholing en begeleiding op het EDI-model, met specifieke aandacht voor verlengde instructie. Het beleidsplan voor excellente leerlingen wordt geïmplementeerd, met een geplande studiedag ter vergroting van de teamkennis. De kwaliteitskaart rekenen wordt geborgd middels klassenbezoeken, en leerkrachtvaardigheden worden aangescherpt door het maken van instructieopnames met IRIS-connect. We onderzoeken tevens de noodzaak en keuze voor een nieuwe methode voor aanvankelijk lezen en borgen de voortgang van de Taalronde. Deze doelstellingen worden verder uitgewerkt door onze onderwijsgroep, bestaande uit specialisten, schoolopleiders, de intern begeleider en de directeur. Met betrekking tot burgerschapsonderwijs streven we ernaar leerlingen op te leiden tot actieve en verantwoordelijke burgers in de Nederlandse samenleving, conform de visie van onze stichting. We hanteren acht basiswaarden: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef, en het actief afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Leerlingen leren democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te dragen, en open te staan voor verschillen tussen mensen. Ze ontwikkelen kennis over de principes van onze democratische samenleving. Deze doelen worden nagestreefd via de methode "Sociaal gedrag, elke dag" en ons OGO-onderwijs, dat leerlingen kennis en ervaringen met de wereld om hen heen biedt. Een leerlingenraad met Kinderambassadeurs (gekozen leerlingen uit groep 5-8) vertegenwoordigt alle leerlingen en denkt democratisch mee over de schoolorganisatie. We monitoren onze voortgang via onze kerndoelenregistratie en beschrijven ons aanbod in het beleidsplan Burgerschapsonderwijs.

Hoe Garandeert OBS De Klim de Kwaliteit van het Onderwijs?

Bij OBS De Klim werken we systematisch aan de kwaliteit van ons onderwijs door middel van een gestructureerd proces van bepalen, bewaken, borgen en verbeteren. We stellen ons voortdurend de vraag: wat is goed onderwijs, wat zijn de wettelijke eisen, welke doelen stellen we, hoe leveren we kwaliteit en hoe behouden we deze? Ons kwaliteitszorgsysteem richt zich op drie kerngebieden: het pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten, de ontwikkeling en resultaten van leerlingen, en de evaluatie van onze ambities en jaarplan-doelen. 1. **Pedagogisch-Didactisch Handelen:** De directeur, intern begeleider en specialisten monitoren het handelen van leerkrachten via klassenbezoeken met een specifieke kijkwijzer. De jaarlijkse gesprekscyclus focust op de professionele ontwikkeling van medewerkers, waarbij niet alleen vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheid, maar ook pedagogische vaardigheden, samenwerking met collega’s en externe partners, en burgerschap worden geëvalueerd. 2. **Ontwikkeling en Resultaten Leerlingen:** We hechten veel waarde aan een gedetailleerd beeld van de werkhouding, het gedrag, de sociale vaardigheden, creativiteit, zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van onze leerlingen. Naast onze eigen observaties gebruiken we toetsen uit methodes en onafhankelijke toetsen om de leerresultaten op individueel-, groeps- en schoolniveau te volgen. Groepsbesprekingen met de intern begeleider bieden inzicht in de voortgang. Ouders worden via 3 tot 4 vaste gesprekken per jaar geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind, met de mogelijkheid tot tussentijdse afspraken. **Welbevinden Leerlingen:** Elke leerkracht zet preventief in op positief gedrag om pestgedrag te minimaliseren en een plezierige schoolervaring te garanderen, wat tevens bijdraagt aan burgerschapsvorming. We streven naar een democratische omgeving waar leerlingen gehoord worden, verantwoordelijkheid voelen en sociaal gedrag tonen. Burgerschap wordt hierbij gezien als actieve deelname aan de samenleving en het leveren van een positieve bijdrage, waarbij de school fungeert als oefenplaats. 3. **Evaluatie Ambitie en Jaarplan:** Elk schooljaar wordt een jaarplan opgesteld, gebaseerd op het meerjarenplan. Dit jaarplan concretiseert jaarlijkse activiteiten, evalueert eerdere projecten en borgt resultaten. De activiteiten zijn een directe vertaling van de beleidskeuzes uit het schoolplan en sluiten aan bij het koersplan van onze stichting. Een tussentijdse evaluatie halverwege het schooljaar, met het team en de onderwijsgroep, maakt bijstelling van doelen mogelijk. Aan het einde van het schooljaar evalueren we het jaarplan en stellen we een nieuw plan op, dat wordt besproken en vastgesteld door het team en de medezeggenschapsraad. De speerpunten worden gedeeld tijdens de start van het nieuwe schooljaar en periodiek gecommuniceerd via de nieuwsbrief. **Wetenschappelijk Onderzoek en Kwaliteitszorg:** Sommige gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, zoals resultaten van taal- en rekentoetsen, worden ook gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek na anonimisering. Deze geanonimiseerde gegevens, die niet herleidbaar zijn tot individuele leerlingen, worden gedeeld met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). De verwerking vindt plaats binnen een beveiligde omgeving volgens strikte wettelijke en CBS-regels. Ouders die bezwaar hebben tegen de verwerking van hun kindgegevens voor dit doel, kunnen dit jaarlijks kenbaar maken bij de directie, waarna de betreffende gegevens niet aan het CBS worden verstrekt. Meer details zijn te vinden op: https://www.nationaalcohortonderzoek.nl/ouders/verzorgers.

Stimuleren van Jonge Kinderen: Programma Basisschool De Klim Utrecht

Toelichting van de school

Uw Kind Centraal in de Buurt: Basisschool De Klim Utrecht Openbare Basisschool De Klim is een levendige school die fungeert als een echt middelpunt in de wijk Utrecht. We hechten veel waarde aan samenwerking met diverse lokale organisaties en instanties. Denk hierbij aan het buurtteam, MIL, en het wijkcentrum de Musketon. Regelmatig onderhouden we contact met de andere basisscholen in de omgeving, evenals met kinderopvangcentra en peuterspeelzalen. Versterken van Vroege Ontwikkeling: Samenwerking voor de Toekomst In lijn met de onderwijsagenda 'Nu voor Later' onderhouden we nauwe banden met kinderdagverblijf BLOS en Kind&CO Ludens. Dit partnerschap verrijkt het aanbod voor onze jongste leerlingen. Bovendien maken we dankbaar gebruik van de faciliteiten die de Musketon, het lokale wijkcentrum, biedt. Samenwerking met Stichting Muziek voor ieder Kind en contacten met de bibliotheek, kinderboerderij De Koppel en de bouwspeeltuin Fort Luna dragen bij aan een brede ontwikkeling. Groene Omgeving en Praktijkervaring: Leren in de Natuur We zetten ons gezamenlijk met leerlingen, ouders, teamleden en buurtbewoners in voor een groen schoolplein. Groep 5 leert wekelijks over tuinieren bij de moestuintjes van stadsboerderij De Koppel. Dit biedt praktische ervaring en een connectie met de natuur, essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Educatieve Verrijking Buiten de Schoolmuren: Een Breed Aanbod Ons onderwijs wordt continu verrijkt door samenwerkingen buiten de schoolmuren. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, schakelen we deskundigen in van onderwijsbegeleidingsdiensten. Culturele activiteiten, zoals workshops gegeven door diverse kunstenaars, versterken ons cultuuraanbod. Leerlingen maken kennis met theater en dans, wat hun creatieve expressie stimuleert. Culturele en Sportieve Ontwikkeling: Exposities en Actieve Spel Jaarlijks streven we ernaar om musea te bezoeken, zodat leerlingen kennismaken met verschillende kunstvormen. Op sportief gebied maken we gebruik van de faciliteiten van voetbalvereniging DVSU. We nemen deel aan diverse sportevenementen zoals smashbal en schoolvoetbal, afhankelijk van het aanbod en de mogelijkheden. Het is ons doel om kinderen kennis te laten maken met een breed scala aan sporten, wat bijdraagt aan hun fysieke en sociale ontwikkeling. Belangrijke Contactinformatie voor Ouders en Verzorgers: Peuterspeelzaal Winnie de Pooh: Eifel 20, 3524 HH Utrecht 06 34 94 82 25 https://ludens.nl/vestigingen/winnie-de-pooh/ Logopedist: Logopediepraktijk Binnenstad & Lunetten Oeral 1, 3524 DS Utrecht 030 - 288 40 84 info@gezondheidlunetten.nl Schoolarts: Wijkgebouw Jeugdgezondheidszorg Marco Pololaan 10, 3526 GJ Utrecht 030 – 286 30 50 Dienst Onderwijs (afdeling Leerplicht): Postbus 2158, 3500 GD Utrecht 030 – 286 10 00 Vereniging Openbaar Onderwijs (V.O.O.): Blekerstraat 20, Postbus 20, 1301 AE Almere 036 – 533 15 00

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Klim extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Klim biedt een breed en verrijkend programma voor alle jonge kinderen. Specifieke extra aanbiedingen buiten het reguliere curriculum worden per gelegenheid gecommuniceerd.

Met welke partners werkt Basisschool De Klim samen voor het jonge kind?

De school onderhoudt waardevolle samenwerkingen met diverse partners om het aanbod voor jonge kinderen te versterken. Hieronder vallen onder andere:

De school onderhoudt waardevolle samenwerkingen met diverse partners om het aanbod voor jonge kinderen te versterken. Hieronder vallen onder andere:

Team | Openbare Basisschool De Klim in Utrecht | [2025] Schoolregister