
Het team van Openbare Basisschool De Klim in Utrecht
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Klim is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Klim. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Klim bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Klim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Openbare Basisschool De Klim zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Klim. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Openbare Basisschool De Klim werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Klim gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten bij Openbare Basisschool De Klim
Bij Openbare Basisschool De Klim zorgen we proactief voor een stabiele leeromgeving. Ons actief personeelsbeleid is gericht op het minimaliseren van ziekteverzuim en het waarborgen van ononderbroken onderwijs. Elke leerkracht is volledig geïnformeerd over ons 'Ziekte- en Vervangingsbeleid'. Dit protocol beschrijft duidelijk de te volgen stappen bij onverwachte afwezigheid, zodat vervanging snel en efficiënt geregeld kan worden. Bij ziekte van een leerkracht maken we gebruik van diverse oplossingen. We zetten de vervangerspool van SPO in en zoeken actief naar interne vervangingsmogelijkheden. Dit kan betekenen dat een medewerker met een andere taak tijdelijk voor de klas komt te staan. Indien interne oplossingen niet direct haalbaar zijn, kan de klas tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. In uitzonderlijke situaties, waarbij een passende oplossing niet gevonden kan worden, kan het voorkomen dat leerlingen een dag vrij krijgen. Voor opvang bij calamiteiten wordt gezorgd, zodat leerlingen die thuis niet opgevangen kunnen worden, toch elders terechtkunnen. Ouders en verzorgers worden direct geïnformeerd over de afwezigheid van hun kind's leerkracht. Communicatie verloopt via e-mail en onze schoolapp, zodat u altijd op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Schoolbeleid smartphones Voor het primair onderwijs geldt de richtlijn dat smartphones en andere devices alleen voor educatieve doeleinden worden gebruikt in de school. Zodra de leerlingen bij ons op school binnenkomen, mag er geen gebruik worden gemaakt van een device zonder toestemming van een leerkracht. De devices worden voor aanvang van de lessen in hun eigen kluisje opgeborgen of afgegeven aan de eigen leerkracht. Ook in de pauzes mogen de devices niet gebruikt worden. Het meenemen van een eigen device op school valt onder het eigen risico. De devices mogen met toestemming van de leerkracht gebruikt worden bij educatieve doeleinden. De leerling kan bij de administratie met toestemming gebruik maken van de schooltelefoon.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Klim: Specialisten voor Elke Behoefte
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op De Klim
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Openbare Basisschool De Klim werken onze toegewijde specialisten nauw samen binnen onze onderwijsgroep. Samen met de intern begeleider en de schoolleiding waarborgen zij de onderwijskwaliteit, zowel schoolbreed als op groeps- en individueel niveau. Onze leerkrachten hanteren een gestructureerde, cyclische aanpak om de voortgang van elke leerling te waarborgen. Dit proces omvat waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren en evalueren, met een sterke focus op de individuele onderwijsbehoeften van elk kind. We werken met kwaliteitskaarten voor diverse leergebieden. Ons stappenplan voor begeleiding en ondersteuning is opgebouwd uit vier niveaus: Niveau 1: Sterk Basis aanbod Dit fundament biedt elk kind een rijke en betekenisvolle leerervaring. Met directe instructie (EDI-model), boeiende lessen die aansluiten bij de leerstijlen van kinderen, en een veilige, gestructureerde omgeving, stimuleren we nieuwsgierigheid en plezier in leren. Onze betrokken en deskundige leerkrachten bieden proactieve ondersteuning, waardoor de meeste leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We omarmen ook de thuistalen van onze leerlingen. Niveau 2: Intensivering binnen de klas Voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben, bieden we gerichte ondersteuning. Bij taalproblemen of NT2-behoeften focussen we op woordenschat en tekstbegrip. Lezen en spellen wordt versterkt met extra oefenprogramma's en verlengde instructie. Rekenen krijgt extra aandacht door herhaling, visuele ondersteuning en concrete materialen. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we compacting en verdiepende projecten. Niveau 3: Verder Intensiveren met Extra Begeleiding Op dit niveau bieden we gespecialiseerde hulp voor leerlingen met specifieke uitdagingen. Dit omvat intensieve taalondersteuning met modelen en visuele hulpmiddelen, extra begeleiding bij lees- en spellingsproblemen volgens het dyslexieprotocol, en gerichte aanpakken bij rekenproblemen, eventueel met het dyscalculieprotocol. Voor hoogbegaafdheid zetten we verrijking en verdiepende projecten in. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Wanneer schoolse ondersteuning niet volstaat, schakelen we externe expertise in. In overleg met het Samenwerkingsverband (SWV) en andere zorgpartners bieden we intensieve, individuele begeleiding. Dit kan variëren van hulp bij taalontwikkelingsstoornissen (TOS) tot dyslexie- of dyscalculieonderzoek en ambulante begeleiding. Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt opgesteld in samenwerking met ouders en kind, met regelmatige evaluaties en aanpassingen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn op De Klim
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Openbare Basisschool De Klim zet in op een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich sociaal-emotioneel optimaal kan ontwikkelen. Onze specialisten, waaronder de intern begeleider, gedragsspecialist en kindercoach, bewaken de kwaliteit van ons onderwijs en bieden ondersteuning op alle niveaus. Ons stappenplan voor begeleiding is als volgt ingericht: Niveau 1: Sterk Basis aanbod Elk kind ontvangt een solide basis van goed onderwijs, met aandacht voor een positieve groepsdynamiek en individuele behoeften. Onze leerkrachten creëren een veilige sfeer waar kinderen zich gezien en gehoord voelen, wat essentieel is voor hun sociaal-emotionele welzijn. Niveau 2: Intensivering binnen de klas Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we gerichte interventies. Dit kan bestaan uit extra gesprekken met de leerkracht, klassikale drama-oefeningen zoals Rots en Water, of het gebruik van het Kindbegrip-instrumentarium om leerlingbehoeften in kaart te brengen. Niveau 3: Verder Intensiveren met Extra Begeleiding Leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen, zoals onzekerheid of moeite met samenspelen, ontvangen intensievere begeleiding. Dit gebeurt in samenwerking met onze gedragsspecialist, intern begeleider of kindercoach. We stellen groeps- en individuele handelingsplannen op, en indien nodig, voeren we sociogrammen uit om de sociale dynamiek te begrijpen. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Voor complexe sociaal-emotionele vraagstukken werken we samen met externe partners zoals het Samenwerkingsverband (SWV) of SPOOR030. Dit kan bestaan uit individuele begeleiding, het inzetten van rustmomenten op maat, of het adviseren van ouders over externe therapieën. Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt opgesteld om de ondersteuning te structureren en te evalueren.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren op De Klim
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Openbare Basisschool De Klim ondersteunen wij leerlingen met uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze gespecialiseerde team, waaronder de intern begeleider, gedragsspecialist en kindercoach, werkt samen om een optimale leeromgeving te creëren. Ons stappenplan omvat: Niveau 1: Sterk Basis aanbod Wij bieden een gestructureerde en veilige leeromgeving, essentieel voor kinderen die snel afgeleid zijn of moeite hebben met concentratie. Onze leerkrachten zorgen voor duidelijkheid en structuur, waardoor elk kind zich kan focussen op de leerstof en betrokken blijft bij het leerproces. Niveau 2: Intensivering binnen de klas Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag of werkhouding, bieden we een aangepaste aanpak. Dit kan bestaan uit extra structuur, een rustige werkplek, of een individueel handelingsplan om de concentratie en taakgerichtheid te verbeteren. Niveau 3: Verder Intensiveren met Extra Begeleiding Leerlingen met impulsief gedrag, werkhoudingsproblemen of sociale conflicten ontvangen intensieve begeleiding. Dit kan via de Rots en Watertraining, een individueel beloningssysteem, of door begeleiding van onze specialisten. We werken samen met partners zoals het SWV, buurtteam of ergotherapeuten om de beste ondersteuning te bieden. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Bij complexe gedragsproblematiek of aanhoudende concentratieproblemen schakelen we externe expertise in. In samenwerking met het Samenwerkingsverband (SWV) en gedragsspecialisten bieden we intensieve, individuele begeleiding om de leerling te helpen succesvol te zijn.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei op De Klim
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Openbare Basisschool De Klim besteden we veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleider en vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding werken samen om uitdagingen op dit gebied aan te pakken. Ons ondersteuningsplan omvat: Niveau 1: Sterk Basis aanbod Wij zorgen voor een stimulerende omgeving waarin alle kinderen, ongeacht hun motorische vaardigheden, actief kunnen deelnemen. Onze lessen zijn zo ontworpen dat ze plezier in bewegen bevorderen en een gezonde levensstijl stimuleren. Niveau 2: Intensivering binnen de klas Leerlingen die moeite hebben met fijne motoriek, zoals de pengreep, of met opdrachten tijdens gym, ontvangen extra begeleiding van de leerkracht en gymleerkracht. We bieden ook oefeningen voor thuis aan om de ontwikkeling te ondersteunen. Niveau 3: Verder Intensiveren met Extra Begeleiding Voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals gehoor- of zichtproblemen of bewegingsmoeilijkheden, zetten we aangepaste materialen en hulpmiddelen in. Advies voor ergotherapie, aangevraagd door ouders, kan ook deel uitmaken van de ondersteuning. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning In gevallen waar meer gespecialiseerde hulp nodig is, zoals bij motorische beperkingen of sensorische verwerkingsproblemen, werken we samen met externe specialisten en passen we de fysieke omgeving binnen de klas aan waar mogelijk.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Openbare Basisschool De Klim hanteert strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen. Bij ziekte wordt altijd contact opgenomen met de ouders om het kind op te halen. Medicatie Toediening: De toediening van medicijnen gebeurt uitsluitend in overleg met ouders en conform het Protocol Medisch Handelen op scholen SPO Utrecht. Onze medewerkers mogen uitwendige en orale medicatie toedienen, waarbij ouders verantwoordelijk blijven voor de correcte dosering en aanwezigheid van medicijnen. Specifieke medische zorg zoals injecties of bloedafname wordt niet door schoolpersoneel verricht.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontwikkelingsondersteuning voor elke leerling op De Klim
Onze school: een schat aan ondersteuningsmogelijkheden
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Uitstekende Kwaliteitszorg en Strategische Schoolontwikkeling op OBS De Klim
Welke Educatieve Doelen Zitten in Ons Schoolplan 2024-2027?
Hoe Garandeert OBS De Klim de Kwaliteit van het Onderwijs?
Downloaden
Download Ons Uitgebreide Schoolplan HierStimuleren van Jonge Kinderen: Programma Basisschool De Klim Utrecht
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Basisschool De Klim extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Met welke partners werkt Basisschool De Klim samen voor het jonge kind?
De school onderhoudt waardevolle samenwerkingen met diverse partners om het aanbod voor jonge kinderen te versterken. Hieronder vallen onder andere: