OBS Tuindorp
Prof. van Bemmelenlaan 34
3571 EN Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
21.18
Spreiding
4.96

De schoolweging van Tuindorp Utrecht is 21,18 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen, ongeacht hun startniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, waarmee OBS Tuindorp ruimschoots de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 68,3% overstijgt. Dit benadrukt de kwaliteit van het onderwijs in doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 30,2% vwo (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen), 27,9% havo en 25,6% havo/vwo. Praktisch onderwijs (vmbo-k en vmbo-(g)t) blijft beperkt tot 13,9%, wat past bij het relatief hoge opleidingsniveau van de ouders in Tuindorp.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTuindorp UtrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze visie op toetsen en meten Toetsen is voor ons een middel en zeker niet een doel. Wij toetsen niet om te kijken hoe goed kinderen zijn, maar wij toetsen om te meten hoe de kinderen zich ontwikkelen en of het onderwijsaanbod dat wij bieden goed aansluit op de kinderen. Op OBS Tuindorp maken we gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die naast taal en rekenen ook kijken naar leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: we krijgen een beeld van wat het kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. Dit complete beeld past heel mooi bij de drie onderwijsdomeinen waarop we ons onderwijs afstemmen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (7,5% vs. 11,8% landelijk). 75,5% van de leerlingen zit op advies, terwijl 16,9% boven het advies presteert. Deze resultaten sluiten aan bij het intensieve traject voor ‘talentontwikkeling’ dat de school in groep 7-8 aanbiedt.

Sociale ontwikkeling

Wij willen een school zijn waarin het kind ervaart dat hij kan en mag zeggen wat hij vindt en voelt, terwijl hij ook respectvol en nieuwsgierig leert omgaan met andere meningen en gevoelens. Vanuit die hele veilige omgeving die Tuindorp is, willen wij ook samen met de leerlingen de wereld daaromheen ontdekken. Grenzen verleggen en omgevingen verkennen. Door succeservaringen, door zelf te ontdekken, plannetjes te maken en die uit te werken groeit het zelfvertrouwen, dat nodig is om open en onbevangen de wijde wereld in te gaan. Wij willen dat kinderen ervaren dat ze mogen zijn wie ze zijn, dus we willen hen de ruimte geven om ook zichzelf te leren kennen. Om vanuit zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld verder te ontwikkelen. LEES MINDER

Ik kan mezelf zijn

Ik kan het samen

Ik doe mee

Wat is de werkwijze van OBS Tuindorp voor sociale ontwikkeling?

OBS Tuindorp besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. In alle leerjaren wordt Rots en Water training aangeboden, binnen de reguliere lestijd. Kinderen leren stevig staan, vertrouwen op zichzelf en op een positieve manier voor zichzelf opkomen. De school leert de kinderen zichzelf te mogen zijn en de verschillen tussen elkaar te accepteren en te omarmen. Daarnaast worden elementen uit de methode 'De Vreedzame School' gebruikt. Er wordt gestreefd om de klas en de school tot een democratische gemeenschap te maken, waarin kinderen een duidelijke stem hebben. De school heeft een leerlingenraad waarin kinderen van de groepen 3 tot en met 8 deelnemen. Jaarlijks wordt de 'veiligheidsthermometer' afgenomen, waarin gemeten wordt of kinderen zich veilig voelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Tuindorp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Tuindorp gebruikt de IEP LVS registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Tuindorp?

OBS Tuindorp gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Vreedzame school, Rots & Water.