Obs De Panda
Trumanlaan 60 a
3527 BR Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
38.34
Spreiding
5.4

De schoolweging van De Panda is 38,34 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,7% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau (>85% norm), wat consistent boven het landelijk gemiddelde (92,7%) ligt. Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedentraining, ondanks uitdagingen door een dynamische leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

50% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 31.7%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 44.7%. De school combineert hoge verwachtingen met een op maat gesneden didactische aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Bij de schooladviezen valt een tweeledig beeld op: 42,1% van de leerlingen krijgt een advies voor theoretische leerwegen (havo, vwo of combi’s), tegenover 15,8% voor praktische vmbo-niveaus. Dit lijkt boven het regionaal gemiddelde (38,5% theoretisch). Toch is het percentage vwo-adviezen (21,1%) nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (18,6%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PandaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van het onderwijs Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de observatiegegevens en toetsresultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen, namelijk de toetsen van Leerling in Beeld. Op basis van de gegevens uit toetsen en observaties wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Tussentijdse resultaten Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen (van Leerling in Beeld) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen: in de groepen drie en vier dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs; in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal; in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken; verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken. In de kleutergroepen wordt twee keer per jaar de signaleringslijst (KIJK) afgenomen om te observeren of een kind zich in voldoende mate ontwikkelt. We werken met het dyslexieprotocol. Op de toetskalender staan alle niet-methode gebonden toetsen voor het gehele jaar ingepland. De methodegebonden toetsen worden volgens de methoden ingepland en verwerkt. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van het volgsysteem Kindbegrip. Verslaglegging De school gebruikt, evenals alle andere scholen binnen de SPO Utrecht, het leerlingvolg- en administratiesysteem Parnassys om gegevens die van belang zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Naast de administratie van de persoonlijke gegevens van leerlingen, worden hierin ook de resultaten op de Leerling-in Beeld-toetsen, Kindbegrip en notities met betrekking tot specifieke zorg vastgelegd. Groeps- & kindbesprekingen In groepsbesprekingen worden de leerlingen per groep besproken. Leerlingen die in het bijzonder opvallen, hetzij op leergebied, hetzij op gedrag worden in kaart gebracht door voorafgaand aan de bespreking het groepsoverzicht in te vullen. Op basis van de groepsbespreking wordt een plan opgesteld. Hierin staat op welke manier afgestemd kan worden op de onderwijsbehoeften van de kinderen in de groep. De leerkracht heeft immers na het maken van het groepsoverzicht en de groepsbespreking helder hoe de instructiegroepen kunnen worden ingedeeld. Hierbij gaan we uit van drie niveaus per groep. De leerdoelen per instructiegroep worden beschreven en de organisatie en middelen zijn bekend. Deze planning wordt overgenomen in het weekrooster. Dagelijks wordt volgens de groepsplannen gewerkt met behulp van het Effectieve Instructiemodel. De groepsbesprekingen vinden drie keer per jaar plaats, namelijk in november, januari/februari en in juni. Overleg met ouders en rapportgesprekken Op 3 momenten is er een gesprek gepland tussen de leerkracht en de ouders. Het kind mag hierbij aanwezig zijn. Het startgesprek direct na de zomervakantie Rapportgesprek in februari Rapportgesprek in juni/juli Naar aanleiding van de groepsbesprekingen, worden ouders van kinderen waar extra zorg voor nodig is ingelicht over de ontwikkeling van hun kind. Het is belangrijk dat de zorg wordt gedeeld; dat de ouders weten wat de school aan de leer- c.q. gedragsproblemen doet en dat de school inzicht heeft in de bijdrage die ouders hierin kunnen leveren. Mocht de groepsbespreking niet genoeg informatie opleveren om de onderwijsbehoeften van kinderen te begrijpen, dan wordt er meer informatie verzameld op basis van een leerlingbespreking. Er volgt altijd een oudergesprek en een terugkoppeling naar de intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert boven hun advisering – ruim aansluitend bij het landelijk gemiddelde (25,3%). Wel valt 18,8% onder advies op, wat 7% hoger is dan de vergelijkingsscholen (11,8%). Mogelijke verklaringen zijn de combinatie van kleine groepen en een heterogene populatie, wat differentiatie intensiveert.

Sociale ontwikkeling

Vanuit ons pedagogisch concept van de Vreedzame School zien we de school als gemeenschap, waarin iedereen anders is. We leren de kinderen daarin: - open te staan en respect te hebben voor verschillen, - verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de school als geheel en - impulsbeheersing en conflicthantering. Daarnaast vinden we de vaardigheid Samenwerken een belangrijke vaardigheid voor onze kinderen, die past bij onze visie Leren voor het leven. Komend schooljaar besteden we meer aandacht aan het leren samenwerken. Wat vinden we dat een leerling van groep 3 moet kunnen in het samenwerken en wat een leerling van groep 8? We ontwikkelen daarvoor momenteel een doorlopende leerlijn van groep 1 t/m 8, waarbij we zo concreet mogelijk formuleren wat we willen dat de kinderen kunnen in het samenwerken met andere kinderen. LEES MINDER

Respect voor verschillen

Samenwerken

Verantwoordelijkheid nemen

Wat is de werkwijze van Obs De Panda voor sociale ontwikkeling?

Obs De Panda gebruikt de methode Vreedzame School om sociale vaardigheden en democratisch burgerschap te ontwikkelen van groep 1 tot en met 8. Er wordt gewerkt aan communicatie, omgaan met gevoelens, verantwoordelijkheid nemen, openstaan voor en respecteren van verschillen en conflicthantering. In groep 1 en 2 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart gebracht met KIJK!. Vanaf groep 3 wordt jaarlijks het welbevinden en de betrokkenheid gemeten met de observatielijst Kindbegrip, waarbij ook wordt gekeken naar sociaal initiatief, sociale autonomie, sociale flexibiliteit, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. De resultaten worden twee keer per jaar besproken met de intern begeleider en indien nodig worden interventies ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt Obs De Panda om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs De Panda gebruikt Kijk! en Kindbegrip om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs De Panda?

Obs De Panda maakt gebruik van de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.