
Schoolweging
De schoolweging van Nieuwe Regentesseschool is 20,96 , met een spreiding van 3,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nieuwe Regentesseschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Er worden 2 keer per jaar methode-overstijgende toetsen afgenomen. Op basis van deze resultaten plus de methodetoetsen resultaten en de observaties van de leerkracht worden rapporten geschreven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De school zet erg in op de sociale opbrengsten. Het draagt bij aan de ontwikkeling van een leerling. De leerlingen leren omgaan met momenten van vreugde, feest en verdriet, met vriendschap en ruzie. Het gaat om samen doen, samen leren, samen beleven, om plannen maken en met elkaar zorgen voor een goede werksfeer. LEES MINDER
bevorderen van zelfstandigheid
maatschappelijk bewustzijn
hoofd, hart en handen
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de school zijn bepaald aan de hand van het idee van Célestin Freinet. Er wordt op school aan gewerkt door bv: Kring en klassenvergadering Binnen veilige grenzen van de kring kunnen conflicten worden doorgenomen en verantwoordelijkheden voor de goede gang van zaken verdeeld. Alle zaken die het leven in de groep betreffen komen aan bod. Iedereen wordt serieus genomen en praat mee op voet van gelijkheid. Er wordt bewust voor een kringopstelling gekozen. Kinderen kunnen elkaar allemaal aankijken, zijn werkelijk op elkaar gericht en praten niet tegen ruggen. Dat geeft mogelijkheden tot een onbelemmerde uitwisseling, tot een wezenlijke betrokkenheid en de beleving van gelijkwaardigheid. De leerkracht zorgt er voor dat kinderen niet op een afstand of ‘in de verdrukking zitten’. Naast deze organisatorische zaken let ze vooral op de inhoud van de gesprekken. In onze moderne samenleving wordt steeds meer een beroep gedaan op taalvaardigheid en communicatievaardigheden van kinderen en volwassenen. De klassenvergadering biedt een goede oefenomgeving daarvoor. Een goede taalvaardigheid maakt mondig, onafhankelijk en zelfstandig. Vrije expressie Als ze de kans krijgen, zijn kinderen bezig vormen (opnieuw) te ontdekken, zijn ze in staat te onderzoeken en van standpunt te veranderen. Onverwachte wendingen kunnen tot bijzondere resultaten leiden. Als leerlingen veel uitingsmogelijkheden leren, kunnen ze makkelijker en speelser problemen oplossen. Ze ervaren ook dat, door op een bepaalde manier vorm te geven aan uitingen, de omgeving kan worden beïnvloed. Leerlingen leren gevoelig te worden voor de boodschap die anderen brengen. Vrije expressie helpt leerkrachten bij het ontdekken van de werkelijke interesses en de eigen ontwikkeling van de kinderen. Burgerschap Burgerschapsvorming is een natuurlijk proces binnen de freinetscholen: de leergroepen staan centraal. Het coöperatief leren, het werken met de klassenvergadering, het schoolparlement / de kinderraad, de klassenkrant / schoolkrant, de klassenkas, de weeksluitingen, de open communicatiestructuren en de flexibiliteit in de onderwijsplanning zijn daar allemaal onderdeel van.De school en de klas als oefenplek, waar het waar het overigens niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers gaat. Er is een groepsleven waarin kinderen voor vol worden aangezien, in staat worden geacht verstandige beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen, afspraken na te komen, geld te beheren en geld verantwoord uit te geven. Die verantwoordelijkheid betreft ook de onderlinge relaties: elkaar met respect behandelen is daarbij van groot belang. Kindgesprekken We praten met kinderen in plaats van over kinderen. Kindgesprekken dragen bij aan meer motivatie, een positiever zelfbeeld en betere resultaten van de leerling omdat leerlingen op deze manier actief worden betrokken bij het eigen leerproces
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!