Kindcentrum De Koekoek

De resultaten van Kindcentrum De Koekoek in Utrecht

Current section: resultaten
Koekoeksplein 1A
3514 Utrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Koekoek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kindcentrum De Koekoek bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Koekoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamenteel Niveau door Leerlingen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Resultaten op het Streefniveau voor Leerlingen van De Koekoek

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, waarbij gestreefd wordt naar een zo hoog mogelijke prestatie aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool wordt door de inspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de betreffende school, wat een indicatie geeft van de ambitie en de behaalde resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Koekoek?

De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap voor elke leerling. Kindcentrum De Koekoek in Utrecht bereidt haar leerlingen hier optimaal op voor. Onze school volgt de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) om een soepele transitie te garanderen. Ouders en leerlingen van groep 8 worden aan het begin van het schooljaar uitgebreid geïnformeerd over deze procedure en de mogelijkheden. Het schooladvies voor het schooljaar 2024-2025 wordt zorgvuldig opgesteld, gebaseerd op de prestaties en ontwikkeling van de leerling gedurende de basisschoolperiode. Hieronder vindt u een overzicht van de doorstroomrichtingen. Het adviesproces kent verschillende fasen: een voorlopig advies in groep 7, een definitief advies na de doorstroomtoets in groep 8, en de uiteindelijke schoolkeuze. De school hanteert een terminologie die duidelijkheid schept over de verschillende adviesmomenten. De school gebruikt een combinatie van methode- en niet-methodetoetsen, zoals de IEP-toetsen, om een compleet beeld te krijgen van de cognitieve ontwikkeling en leerbehoeften van elke leerling. Deze toetsen meten zowel de beheersing van de lesstof als algemene vaardigheden. Naast toetsresultaten wordt ook gekeken naar werkhouding, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze holistische benadering zorgt voor een passend en onderbouwd schooladvies dat de leerling optimaal voorbereidt op het vervolgonderwijs. Leerlingen worden actief betrokken bij het adviestraject via kindgesprekken, waarbij hun ontwikkeling, doelen en talenten centraal staan. Dit bevordert zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en leerplezier. Na de basisschool kunnen leerlingen doorstromen naar diverse richtingen in het voortgezet onderwijs, variërend van praktijkonderwijs tot VWO. Elk niveau heeft zijn eigen specifieke instroomvoorwaarden en leerplannen. Kindcentrum De Koekoek monitort de doorstroom van oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit geeft inzicht in de effectiviteit van het schooladvies en helpt bij het continu verbeteren van de begeleiding naar het VO.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap bij Kindcentrum De Koekoek

Bij Kindcentrum De Koekoek staat 'Vreedzaamheid' centraal voor een positief leef- en leerklimaat. Leerlingen, ouders en leerkrachten werken samen aan respect, verantwoordelijkheid en samenwerking. Respect betekent dat iedereen waardig en gerespecteerd mag leven. Ons motto 'Niet apart, maar samen' benadrukt het belang van wederzijds respect voor elkaar, de omgeving en onszelf. We leren kinderen om rekening te houden met de gevoelens van anderen en te handelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en gemaakte afspraken is essentieel. Iedereen binnen onze schoolgemeenschap draagt bij aan een veilige en prettige omgeving door verantwoordelijkheid te tonen voor acties en keuzes. Samenwerken aan gemeenschappelijke doelen versterkt onze gemeenschapszin. We moedigen participatie aan, waarbij iedereen naar eigen vermogen bijdraagt aan het behalen van onze gezamenlijke doelstellingen. Burgerschapsonderwijs is een kernonderdeel van ons onderwijs. We leiden onze leerlingen op tot actieve en betrokken burgers in de Nederlandse samenleving. Hierbij focussen we op acht kernwaarden: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef en het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Wij maken hiervoor gebruik van het programma 'De Vreedzame School'. Dit uitgebreide programma bevordert sociale competentie en democratisch burgerschap. Het transformeert de klas en school tot een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een eigen stem krijgen en leren gezamenlijk beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen ontwikkelen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar en de gemeenschap, en leren open te staan voor diversiteit. Het programma richt zich op essentiële vaardigheden: 1. Democratisch besluitvorming: Kinderen leren hun mening te uiten en te onderbouwen, zich in te leven in anderen, compromissen te sluiten en kritisch te denken. 2. Constructieve conflictoplossing: Ze ontwikkelen inzicht in conflicthantering, hun eigen oplossingsstijl en vaardigheden in mediatie en conflictbemiddeling. 3. Verantwoordelijkheid en gemeenschapszin: Kinderen leren zorgzaam te zijn voor anderen, initiatieven te nemen en actief deel te nemen aan de samenleving. 4. Openheid voor verschillen: Ze cultiveren tolerantie, onderscheiden vooroordelen van oordelen en ontwikkelen kennis over diverse culturen en levensbeschouwingen. 5. Democratische principes: Leerlingen krijgen inzicht in de inrichting van onze democratische samenleving, inclusief instituties, spelregels en kernprincipes.

Respect voor iedereen

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Actieve samenwerking

Hoe evalueert Kindcentrum De Koekoek de sociale ontwikkeling van groepen?

Twee keer per jaar evalueren de coördinator Vreedzaam en de intern begeleider het pedagogisch klimaat van elke groep in nauwe samenwerking met de leerkrachten. Dit proces omvat de volgende stappen om relevante input te verzamelen: 1. Klass bezoeken door de Coördinator Vreedzaam in september en oktober. 2. Afname van de sociale veiligheidsmonitor voor groepen 6 tot en met 8 in februari. 3. Gezamenlijke gesprekken tussen leerkracht, coördinator en intern begeleider in maart, gebaseerd op de resultaten van de veiligheidsmonitor en observaties uit klassenbezoeken. 4. Evaluatie van lopende actiepunten en formulering van nieuwe actiepunten in maart. De bevindingen worden driemaal per jaar teruggekoppeld aan de directie via het Zorg Advies Team (Z.A.T.).

Welke registratiemiddelen worden gebruikt om sociale resultaten te monitoren?

Kindcentrum De Koekoek maakt gebruik van de volgende registratiemiddelen om sociale resultaten te monitoren:

  • Kijk! observatiemethode
  • IEP sociale veiligheidsmonitor

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast?

Voor sociaal-emotioneel leren hanteert Kindcentrum De Koekoek de volgende methodiek:

  • De Vreedzame School

Inspectierapport Kindcentrum De Koekoek: Officiële Beoordeling

Bij Kindcentrum De Koekoek zijn we trots op de resultaten van het bestuursgericht onderzoek, uitgevoerd op 16 november 2017. De onderwijsinspectie beoordeelde ons aanbod, didactisch handelen, kwaliteitszorg en verantwoording. De inspecteurs startten de terugkoppeling met de lovende woorden: "De Koekoek is een school in ontwikkeling, in beweging. Een bruisende school met een enthousiast team. Dat wordt door de ouders bevestigd." Deze erkenning motiveert ons enorm. Ons aanbod (OP1) bereidt leerlingen uitstekend voor op vervolgonderwijs en de maatschappij. Het voldoet aan de kerndoelen, sluit aan bij onze leerlingenpopulatie en hun behoeften. Kenmerkend is de sterke integratie van 21e-eeuwse vaardigheden, met ruimte voor zelfverantwoordelijk leren en passende leermiddelen. De schoolomgeving is optimaal ingericht en we bewaken de doorlopende leerlijnen, zoals bij IPC. Het didactisch handelen van onze leerkrachten (OP3) bevordert het leren en ontwikkelen van alle leerlingen. Tijdens de observaties zagen de inspecteurs een positief werkklimaat in acht lesmomenten. We streven ernaar om zowel leerlingen als leerkrachten te stimuleren op de participatieladder te stijgen. Kansen liggen in het optimaliseren van de onderwijstijd en het verhogen van de taakgerichtheid, zodat deze beter aansluit bij de zelfsturingsontwikkeling van kinderen. Op het gebied van kwaliteitszorg (KA1) richten we ons op continue verbetering van ons onderwijs, met aandacht voor zowel opbrengsten als veiligheid. De school is actief gericht op verbetering en analyseert leerlingresultaten diepgaand om te begrijpen wat effectief is. We hebben schooldoelen vastgesteld en evalueren deze om ambitie te waarborgen en de groei in zelfverantwoordelijk leren te stimuleren. Ten slotte leggen we transparante verantwoording af (KA3) aan alle belanghebbenden. We voeren actief dialoog met de medezeggenschapsraad, het bestuur, ouders en andere partners over ons onderwijs. Ouders waarderen de samenwerking, maar geven aan behoefte te hebben aan meer gecentraliseerde informatie. We werken eraan om onze communicatiekanalen te optimaliseren en onze normen en resultaten nog duidelijker te communiceren.

Resultaten | Kindcentrum De Koekoek in Utrecht | [2025] Schoolregister