
Schoolweging
De schoolweging van St. Dominicus is 20,63 , met een spreiding van 4,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,14% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden succesvol beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
44,2% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim dubbel zoveel als het regionaal gemiddelde (18,6%). Combinatieadviezen havo/vwo (9,3%) en vmbo-(g)t/havo (5,8%) tonen een gedifferentieerde benadering. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig in de adviezen, tegen 1,01% in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Dominicus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.04 | 175.23 | 181.75 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari/februari en rond juni worden toetsen Leerling in Beeld van Cito afgenomen. De leerkrachten analyseren samen met de interne begeleider de toetsen. De analyses geven input voor het doelgerichte vervolgonderwijs. Ouders worden middels oudergesprekken geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind. In het team worden opvallende zaken besproken, wat richting geeft aan schooldoelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,6% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). De combinatie van 65,8% op advies en 26,6% boven advies reflecteert zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Ons pedagogisch klimaat is erop gericht optimale leeromstandigheden voor de kinderen en de leerkrachten te realiseren. Structuur, rust, openheid en prioriteit bij preventieve maatregelen zijn hierbij de leidraad. We scheppen een klimaat waarin kinderen zich veilig, gerespecteerd en serieus genomen voelen. Dit houdt in dat we kinderen zoveel mogelijk positief benaderen en nadruk leggen op dingen die goed gaan. Daarnaast proberen we hen zodanig te begeleiden dat ze zichzelf verantwoordelijk gaan voelen voor wat ze leren. We vinden het ook belangrijk dat er een klimaat heerst waarin kinderen zich thuis voelen. Daarin spelen het vieren van feesten, gezamenlijkheid en sfeer, waarbij ook de ouders worden betrokken, een belangrijke rol. Voor het bevorderen van een goed pedagogisch klimaat hebben we school-, leerkracht- en ouderregels opgesteld waardoor iedereen weet wat van hem of haar verwacht wordt. Vanuit deze visie is het voor de kwaliteit van het onderwijs belangrijk dat er een sfeer wordt gecreëerd die niet alleen gericht is op optimale leeromstandigheden voor de kinderen, maar die zowel kinderen als leerkrachten stimuleert in hun verdere ontwikkeling en ontplooiing. Inspirerend is een sfeer die zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en creativiteit aanmoedigt. Die sfeer wordt gecreëerd door met behulp van de Kanjertraining zowel aan kinderen als aan leerkrachten systematisch gerichte feedback te geven op hun gedrag en werkhouding op deze kenmerken. Ze dragen er, in combinatie met moderne onderwijsmethoden, toe bij dat talenten van kinderen en leerkrachten maximaal worden benut in het realiseren van een kwalitatief hoog leerrendement. Het katholieke karakter van de school komt tot uitdrukking in de accenten die in de bejegening zowel door leerkrachten van kinderen als tussen kinderen en tussen leerkrachten onderling worden gelegd op verdraagzaamheid, hulpvaardigheid, openheid en naastenliefde. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Zelfstandigheid
Creativiteit
Wat is de werkwijze van KBS St. Dominicus voor sociale ontwikkeling?
KBS St. Dominicus volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met het observatiesysteem Zien. Gerichte activiteiten worden ondernomen om competenties te versterken. Vanaf 2017 wordt de Kanjertraining ingezet voor een goede klassfeer, vertrouwen, sociale vaardigheden, oplossingsstrategieën bij conflicten, bewustwording van eigenheid en verantwoordelijkheid. De Kanjertraining is effectief bevonden door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Daarnaast wordt Mindfulness aangeboden om kinderen beter met hun emoties om te leren gaan en bewuster te reageren op situaties.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS St. Dominicus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS St. Dominicus gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS St. Dominicus?
KBS St. Dominicus gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.