KBS Op De Groene Alm

Het team van KBS Op De Groene Alm in Utrecht

Current section: team
Derde Oosterparklaan 71
3541 Utrecht

Zie hier hoe het team van KBS Op De Groene Alm is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBS Op De Groene Alm. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBS Op De Groene Alm bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS Op De Groene Alm bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBS Op De Groene Alm zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.1%)
Man (12.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBS Op De Groene Alm. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.5%)
25-35 jaar (41.9%)
35-45 jaar (35.5%)
45-55 jaar (9.7%)
55-65 jaar (3.2%)
&ge;65 jaar (3.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBS Op De Groene Alm werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.1%)
Direct ondersteunend personeel (9.7%)
Management (3.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBS Op De Groene Alm gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Verangementsstrategieën voor Continuïteit van Onderwijs

Bij KBS Op De Groene Alm waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze eerste prioriteit is altijd om intern gekwalificeerd personeel in te zetten voor vervanging, zodat uw kind kan blijven leren in een vertrouwde omgeving. Wanneer interne vervanging niet haalbaar is, beschikken we over een reeks bewezen noodmaatregelen om de onderwijsdoelen te blijven realiseren. Dit kan betekenen dat klassen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen, waarbij leerlingen hun eigen leerstof voortzetten. We zetten ook met succes PABO-studenten in, die onder deskundige begeleiding zelfstandig of in duo's lesgeven. Deze studenten bieden een waardevolle aanvulling op ons team en worden altijd ondersteund door een ervaren leerkracht op de achtergrond. Zij zijn echter niet verantwoordelijk voor activiteiten buiten het schoolterrein. In uitzonderlijke situaties, waarbij de continuïteit van het onderwijs elders onder druk staat, kan het voorkomen dat een groep een dag naar huis gestuurd wordt. Ouders worden hierover direct geïnformeerd via Social Schools. Indien een leerkracht wordt ingezet om een zieke collega te ondersteunen, zorgen wij voor passende opvang voor leerlingen die niet thuis kunnen blijven. Uw kind blijft altijd welkom op school, zelfs in minder courante omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij onderscheiden ons door de volgende kenmerken: Samenwerking We hechten veel waarde aan samenwerking met ouders. Dit blijkt uit de tijd die we besteden aan rapportgesprekken, inloopweken en de toegankelijkheid van onze leerkrachten voor extra afspraken. Ouders spelen ook een belangrijke rol bij klassenactiviteiten, excursies en de thema-afsluiting (showtime). Wijkgericht Onze school is sterk verbonden met de wijk. We richten ons aannamebeleid op de wijk, organiseren buurtactiviteiten en stellen de speelplaats open als ontmoetingsplek. We werken samen met organisaties voor kinderen van 0 tot 13 jaar in de wijk. Engels Wij bieden Engels aan van groep 1 tot en met groep 8. Ons programma, gecertificeerd door Early Bird, bereidt kinderen voor als wereldburgers. Natuur-, Wetenschap- en Techniekonderwijs Ons onderwijs in natuur, wetenschap en techniek bevordert een onderzoekende houding en biedt kinderen kansen om buiten taal en rekenen te excelleren. Door onderzoekend en ontwerpend leren versterken we de betrokkenheid en ontwikkeling van kinderen als bewuste burgers. Extra Uitdaging voor Leerlingen Kinderen die extra uitdaging nodig hebben in taal, rekenen, begrijpend lezen en spelling, kunnen terecht in ons leerlab voor verrijkingsonderwijs. Opleidingsschool Wij werken samen met de Marnix Academie om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Onze school is gecertificeerd voor het opleidingsniveau en de professionele cultuur waarin wij studenten begeleiden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij KBS Op De Groene Alm

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie-expert
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist
Leraarondersteuner

Toelichting van de school:

Op KBS Op De Groene Alm bieden we gespecialiseerde hulp aan leerlingen met dyslexie. We passen ons leerstofaanbod aan en stellen extra faciliteiten beschikbaar, zoals extra tijd of het gebruik van digitale hulpmiddelen. Onze leerkrachten bieden gerichte oefentijd in lezen, ondersteund door onderwijsassistenten of leerkrachten, met name in de middenbouw. Bij een vermoeden van dyslexie volgen we een zorgvuldig vastgelegd protocol, waarover onze intern begeleider u graag informeert. De gemeente financiert nu de zorg voor ernstige enkelvoudige dyslexie, conform de Jeugdwet. Met de inzichten uit dyslexieonderzoeken kunnen wij het onderwijs nog beter afstemmen op de individuele leerbehoeften van uw kind.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Wij versterken de sociale en emotionele vaardigheden van onze leerlingen met de Kanjertraining als fundament. Daarnaast bieden we de Rots en Watertraining aan om zelfvertrouwen en weerbaarheid verder te ontwikkelen. Deze trainingen helpen kinderen om te gaan met uitdagingen en positieve relaties op te bouwen. Zo creëren we een omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Samenwerken aan Vooruitgang

Beschikbare specialisten:

Gedragspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

Indien nodig zetten onze specialisten tijdelijke interventies in, gebaseerd op groeps- en individuele leerlingbesprekingen. Onze intern begeleider monitort deze ontwikkelingen nauwgezet. Deze gerichte aanpak zorgt ervoor dat leerlingen de juiste ondersteuning krijgen om hun werkhouding en leerprestaties te verbeteren. We streven naar een optimale ontwikkeling voor elk kind.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

GGD Consultatiebureau
Kinderfysiotherapie

Toelichting van de school:

Bij vragen over de motorische ontwikkeling van uw kind, verwijzen wij naar kinderfysiotherapie. Goede motorische vaardigheden zijn cruciaal voor de algehele ontwikkeling en het leerplezier. Onze schoolarts van de GGD voert twee keer een groei- en ontwikkelingscontrole uit (groep 2 en 7) en biedt advies. Ook vindt er een logopedische screening plaats in groep 2, waarvoor uw toestemming wordt gevraagd. Kinderfysiotherapie kan helpen bij uitdagingen zoals fijne motoriek, handschrift of bewegingsangst. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de vergoedingen.

4

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
GGD
BHV'ers
EHBO'ers

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het implementeren van protocollen voor medische handelingen en persoonlijke verzorging. Wij volgen hierin het protocol van de KSU. Onze BHV'ers en EHBO'ers zorgen voor een veilige omgeving waarin snel gehandeld kan worden bij calamiteiten. Dit garandeert de veiligheid van alle leerlingen en medewerkers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Leeszolder

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij KBS Op De Groene Alm

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Ondersteuningsaanpak

Bij KBS Op De Groene Alm staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Onze toegewijde leerkrachten bieden de primaire ondersteuning binnen de klas. Wanneer een leerling extra zorg nodig heeft en de leerkracht aanvullende expertise nodig heeft, worden interne specialisten ingeschakeld voor advies. De intern begeleider coördineert dit proces en schakelt, in nauwe samenwerking met de leerkracht, indien nodig externe partners of het samenwerkingsverband in. Onze gestructureerde aanpak bij ontwikkelingszorgen zorgt voor een effectieve ondersteuning. Eerst werken leerkrachten onderling samen, gevolgd door een samenwerking tussen leerkracht en intern begeleider. Als laatste wordt, indien noodzakelijk, de expertise van externe begeleiders en het samenwerkingsverband ingeschakeld, altijd in het belang van de leerling. Gericht Partnerschap voor Optimale Ontwikkeling Op De Groene Alm geloven we in de kracht van samenwerking. Ouders zijn onze belangrijkste partners en worden actief betrokken bij het programma "Je beste zelf zijn." Ook werken we nauw samen met externe partners zoals peutercentrum Gro-up, buitenschoolse opvang Fantaziehuis en de Marnix Academie. Toekomstige Focus op Taal en Lezen We signaleren een groeiende behoefte aan extra ondersteuning op het gebied van taal en lezen. Daarom richten we ons komend schooljaar specifiek op het versterken van deze cruciale vaardigheden. Dit vormt een belangrijk speerpunt in onze missie om elke leerling optimaal te laten presteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op KBS Op De Groene Alm

Wat zijn de kernambities en onderwijsprincipes van ons schoolplan?

De kern van ons onderwijs op KBS Op De Groene Alm is gebaseerd op het unieke SISo-onderwijsconcept. Dit concept vormt de leidraad voor al onze pedagogische en didactische benaderingen. Ons toegewijde team heeft dit concept volledig geïntegreerd en jaarlijks evalueren en actualiseren we de verschillende onderdelen om de kwaliteit en relevantie te waarborgen. Ons onderwijskundig beleid is stevig verankerd in het Expliciete Directe Instructie (EDI)-model. Deze gestructureerde methode zorgt voor heldere lessen en actieve betrokkenheid van elke leerling. De leerkracht biedt gerichte uitleg, demonstreert de lesstof en begeleidt leerlingen bij het oefenen, wat leidt tot een dieper begrip en betere toepassing van de leerdoelen. Dit model garandeert passende ondersteuning voor zowel leerlingen die extra uitdaging nodig hebben als voor leerlingen die meer begeleiding vragen. Jaarlijks zetten we een schoolbreed thema centraal en organiseren we een speciale English Week om de taalvaardigheid te stimuleren. Onze expertise in Engels onderwijs is erkend met herhaalde certificeringen door Early Bird in 2015, 2019 en 2023. Speciale coördinatoren leiden werkgroepen voor kernvakken zoals Engels, rekenen en taal, evenals voor kunst, cultuur, natuur en techniek. Zij leiden verbeterinitiatieven en zorgen voor de duurzame implementatie van effectieve onderwijsstrategieën. Leerlingondersteuning staat bij ons voorop. Twee ervaren intern begeleiders (IB'ers) coördineren de leerlingondersteuning. Zij begeleiden leerkrachten, bieden coaching en schakelen indien nodig externe expertise in. Ons handelingsgericht werken en ondersteuningsplan zijn gericht op leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. In nauwe samenwerking met ouders betrekken we, waar nodig, externe specialisten om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen. Ons personeelsbeleid richt zich op de professionele groei van ons team. Nieuwe leerkrachten ontvangen een grondige inwerkperiode en begeleiding bij het omarmen van ons onderwijsconcept. Wij stimuleren collegiale consultatie en bieden scholing aan op het gebied van de Kanjertraining, Engels, techniek en algemene leerkrachtvaardigheden. Op het gebied van ICT maken we gebruik van geavanceerde digitale software voor administratie, instructie en oefenprogramma's. De implementatie van een digitale leerlijn is in volle gang. Onze I-coach bevordert actief het delen van kennis over digitale media binnen het team, waaronder het creëren van instructievideo's en het effectief inzetten van tools zoals Gynzy. Wij hechten veel waarde aan ouderbetrokkenheid. Een sterke samenwerking tussen school en thuis is essentieel voor de ontwikkeling van uw kind. Tijdens oudergesprekken bespreken we de voortgang en behoeften van uw kind. U deelt uw inzichten over uw kind thuis, wij delen onze observaties op school, en samen creëren we een compleet beeld. We geven de Kanjertraining aan de leerlingen en nodigen u regelmatig uit om deel te nemen aan speciale activiteiten en inloopweken, zodat u het leerproces van uw kind van dichtbij kunt ervaren. Uw betrokkenheid wordt enorm gewaardeerd.

Hoe waarborgt KBS Op De Groene Alm de kwaliteit van het onderwijs?

Op KBS Op De Groene Alm hanteren we een systematische aanpak voor kwaliteitszorg. Dit proces omvat het nauwkeurig bepalen, bewaken, borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit. We definiëren wat goed onderwijs inhoudt voor onze leerlingen, voldoen aan de wettelijke vereisten, stellen ambitieuze doelen, implementeren strategieën om deze doelen te bereiken, en zorgen ervoor dat de behaalde kwaliteit duurzaam wordt behouden. We streven ernaar dat alle betrokkenen, inclusief leerlingen, ouders en personeel, deze hoge kwaliteit ook daadwerkelijk ervaren. Wij zetten ons continu in voor de ontwikkeling en vernieuwing van ons onderwijs. Succesvolle initiatieven worden zorgvuldig gedocumenteerd om best practices te borgen. Net als alle scholen onder de KSU (Katholieke Stichting voor Universiteit en Scholengemeenschap), maken wij gebruik van het geavanceerde kwaliteitszorgsysteem van ParnasSys, een toonaangevend leerlingvolgsysteem. Ons Schoolplan 2021-2025 is een strategisch meerjarenplan dat de ontwikkelingsrichting voor de komende vier jaar uitzet. Dit plan bevat alle cruciale ontwikkelpunten. Elk jaar stellen wij een gedetailleerd schooljaarplan op, waarin we de specifieke doelstellingen voor dat jaar formuleren, gericht op het realiseren van onze langetermijndoelstellingen en het continu verbeteren van het onderwijs.

Peuteropvang & Voorbereiding Basisschool Utrecht: Groene Alm

Toelichting van de school

Ontdek de voordelen van onze peuteropvang bij KBS Op De Groene Alm in Utrecht. Kinderen vanaf tweeënhalf jaar zijn van harte welkom voor twee dagdelen per week in ons stimulerende peutercentrum. Hier leggen we de basis voor spelend leren en sociaal contact, onder begeleiding van onze ervaren juf en in samenspel met leeftijdsgenootjes. In ons peutercentrum leren kinderen essentiële vaardigheden zoals het delen van speelgoed, het wachten op hun beurt, en het zelfstandig opruimen van materialen. Deze activiteiten, gecombineerd met creatieve bezigheden zoals zingen, luisteren, knippen, plakken en verven, zorgen voor een optimale voorbereiding op de overgang naar groep 1 en 2 van onze basisschool. Ons peutercentrum wordt bemand door uitsluitend gediplomeerd personeel dat werkt met het erkende peuterprogramma Kaleidoscoop. Dit programma sluit naadloos aan op het lesmateriaal van de basisschoolgroepen, wat zorgt voor een soepele overgang. Voor kinderen met een taalachterstand bieden we gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in een intensieve groep. Tevens introduceren we vroege Engelse taalvaardigheden, wat de doorgaande leerlijn versterkt. Regelmatig overleg tussen onze peuterleidsters en leerkrachten garandeert een consistente aanpak. De peuteropvang wordt georganiseerd en uitgevoerd door onze partner Gro-up.

Veelgestelde vragen

Biedt KBS Op De Groene Alm extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, KBS Op De Groene Alm biedt een gespecialiseerd peuterprogramma dat gericht is op de ontwikkeling en voorbereiding van jonge kinderen op de basisschool.

Met welke partners werkt de school samen voor de jongste kinderen?

KBS Op De Groene Alm werkt nauw samen met Gro-up, specifiek met hun peuteropvanglocatie De Kleine Alm, om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen.

KBS Op De Groene Alm werkt nauw samen met Gro-up, specifiek met hun peuteropvanglocatie De Kleine Alm, om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | KBS Op De Groene Alm in Utrecht | [2025] Schoolregister