
Schoolweging
De schoolweging van Op De Groene Alm is 26,12 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school slaagt er hiermee in om bijna alle leerlingen basisvaardigheden mee te geven, ondanks de groeiende schoolgrootte.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 28,57% havo en 28,57% vwo-advies (tegenover 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies blijft met 0% significant onder het regionaal gemiddelde (1,01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (2,86%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op De Groene Alm | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.04 | 175.23 | 174.85 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten in de groepen 3 tot en met 8 met behulp van methode gebonden toetsen en Cito-toetsen. Wij analyseren de resultaten en stemmen de ondersteuning aan leerlingen daarop af. **Kijk** KIJK! is een praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de ontwikkeling van jonge kinderen in het peutercentrum en in de groepen 1 en 2. Het is zowel een leerlingvolgsysteem als een werkwijze die leraren ondersteunt bij het begeleiden van jonge kinderen. Met behulp van KIJK! observeert de leerkracht de ontwikkeling van kinderen in verschillende facetten en brengt hij of zij deze ontwikkeling in kaart. Dit biedt de leerkracht een compleet beeld van de ontwikkeling, waardoor hij of zij gerichte ondersteuning en stimulatie kan bieden. **Methodegebonden Toetsen (groep 3 t/m 8)** Op onze school worden regelmatig methodegebonden toetsen afgenomen, zoals toetsen voor rekenen, taal, spelling en wereldoriëntatie. Deze toetsen worden gebruikt om te controleren of de gestelde doelen zijn behaald en om indien nodig bij te sturen. **Cito-Toetsen (groep 3 t/m 8)** Daarnaast worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Twee keer per jaar gebruiken wij toetsen van het leerlingvolgsysteem CITO Leerling in Beeld om u te informeren over de ontwikkeling van uw kind. We toetsen technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Deze drie middelen, samen met onze observaties, helpen ons om een compleet beeld van de ontwikkeling van de leerling te vormen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
74,29% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat ruim boven de vergelijkingsgroep (62,93%) ligt. Het percentage onderadvisering (11,43%) blijft nagenoeg gelijk aan landelijke cijfers (11,81%). De school blinkt uit in adviesnauwkeurigheid, mogelijk door de integrale monitoring vanaf groep 1 zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
In ons onderwijs is samenwerken een belangrijke vaardigheid. We verwachten dat kinderen die onze school verlaten, hebben geleerd hoe ze goed kunnen samenwerken. Voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden gebruiken we de Kanjertraining. We streven ernaar dat onze leerlingen bij het verlaten van de school inzicht hebben in hun eigen gedrag en begrijpen hoe dat anderen kan beïnvloeden. We verwachten van onze leerlingen een respectvolle houding en spreken hen hierop aan wanneer dat nodig is. Onze multiculturele school biedt een uitstekende gelegenheid om respectvol met elkaar om te gaan. Daarnaast verwachten we dat leerlingen zich houden aan de schoolregels en afspraken. Aan het begin van het schooljaar stellen de leerlingen samen groepsafspraken op. Wij werken aan deze essentiële sociale vaardigheden binnen onze school, onder andere door de Kanjertraining. LEES MINDER
Respectvol
Samenwerken
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van KBS Op De Groene Alm voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
KBS Op De Groene Alm volgt de sociale ontwikkeling van kinderen door middel van observaties en het KanVas leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining. Er zijn wekelijkse Kanjertraining lessen. Conflicten en incidenten worden besproken in de taal van de Kanjertraining. De leerkrachten houden regelmatig kind-gesprekken over welbevinden, sociaal gedrag en leer- werkhouding. Ouders worden in de oudergesprekken hierover geïnformeerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Op De Groene Alm om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Op De Groene Alm gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Op De Groene Alm?
KBS Op De Groene Alm gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.