KBS Mattheus

Het team van KBS Mattheus in Utrecht

Current section: team
Nigerdreef 8
3564 Utrecht

Zie hier hoe het team van KBS Mattheus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBS Mattheus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBS Mattheus bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS Mattheus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBS Mattheus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85%)
Man (15%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBS Mattheus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.4%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (24.4%)
55-65 jaar (14.6%)
&ge;65 jaar (7.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBS Mattheus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (17.9%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBS Mattheus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij KBS Mattheus: Onze Aanpak

Bij KBS Mattheus zorgen we ervoor dat uw kind altijd de aandacht krijgt die het verdient, zelfs als de eigen leerkracht afwezig is. Onze prioriteit is het waarborgen van een continue leerervaring. Wanneer een vaste of ambulante leerkracht niet beschikbaar is voor vervanging, zetten we alles op alles om de impact op de klas te minimaliseren. Dit kan betekenen dat de lesgroep tijdelijk wordt opgedeeld en verdeeld over andere klassen, zodat de onderwijscontinuïteit gewaarborgd blijft. In uitzonderlijke situaties, waarin geen enkele andere oplossing mogelijk is, kunnen we genoodzaakt zijn om een specifieke klas tijdelijk naar huis te sturen. Dit doen we alleen als laatste redmiddel, met als doel de veiligheid en de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op KBS Mattheus

8

Specialistische Hulp bij Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist met Focus op Resultaat
Remedial Teacher voor Gerichte Bijles
Taalspecialist ter Verbetering van Communicatie
Logopedist voor Spraak- en Taalontwikkeling
Kinderfysiotherapeut voor Motorische Vooruitgang
Ergotherapeut voor Dagelijkse Vaardigheden
Zorgarrangementbegeleider voor Individuele Plannen

Toelichting van de school:

Op KBS Mattheus zetten we ons in voor optimale leerresultaten. In de onderbouw (groepen 1-3) bieden twee onderwijsassistenten extra begeleiding. In de midden- en bovenbouw (groepen 4-8) ondersteunt een leerkrachtondersteuner. Voor specifieke hulp werken we nauw samen met externe experts. Zo is er een samenwerking met Logopediepraktijk Direct voor taal- en spraakontwikkeling. Daarnaast werken we samen met Kinderfysiotherapiepraktijk Jan van Rijn om de motorische ontwikkeling te stimuleren. Indien nodig en in overleg met het samenwerkingsverband, kunnen wij een zorgbegeleider inschakelen. Deze professional werkt samen met leerlingen of groepjes leerlingen aan specifieke leer- of gedragsdoelen.

5

Professionele Begeleiding Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn
Ergotherapeut voor Zelfredzaamheid
Buurtteammedewerker voor Gezinsondersteuning
Zorgarrangementbegeleider voor Persoonlijke Groei

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal. Ons team omvat specialisten die ondersteuning bieden bij sociaal-emotionele vraagstukken. Het buurtteam verzorgt wekelijks een spreekuur op school, toegankelijk voor leerlingen en ouders. Daarnaast kunnen wij, in overleg met het samenwerkingsverband, een zorgbegeleider inschakelen. Deze expert biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling of gedrag.

6

Verbetering Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor een Positieve Leeromgeving
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Ergotherapeut voor Effectieve Werkmethoden
Pedagogisch Educatief Professional voor Kindontwikkeling
Buurtteammedewerkers voor Brede Ondersteuning
Zorgarrangementbegeleider voor Structuur en Routine

Toelichting van de school:

KBS Mattheus stimuleert een proactieve houding en een efficiënte taakaanpak. Ons team van specialisten, waaronder een gedragsspecialist en intern begeleider, helpt leerlingen hierbij. De buurtteammedewerkers bieden wekelijks ondersteuning via een vast spreekuur. Voor leerlingen die extra structuur of begeleiding nodig hebben bij hun werkhouding, kan een zorgbegeleider worden ingeschakeld. Dit gebeurt altijd in afstemming met het samenwerkingsverband en de specifieke behoeften van de leerling.

3

Ondersteuning Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut voor Bewegingsontwikkeling
Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Logopedist voor Mond- en Keelmotoriek

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen is belangrijk. Wij werken nauw samen met Kinderfysiotherapiepraktijk Jan van Rijn om leerlingen te ondersteunen bij hun motorische vaardigheden. Dit kan variëren van grove motoriek tot de fijne motoriek. Onze gespecialiseerde logopedisten en ergotherapeuten dragen ook bij aan de algehele fysieke en motorische ontwikkeling van de kinderen op KBS Mattheus.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben wij geen specifieke medisch gespecialiseerde professionals vast in dienst voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Voor individuele behoeften werken we samen met externe zorgverleners en volgen we de richtlijnen van het samenwerkingsverband.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Ouderlokaal
Ruimte met een keuken en een toneel

Optimale Leerlingondersteuning bij KBS Mattheus: Een Diepgaande Aanpak

Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) Uitgelicht

Bij KBS Mattheus geloven we in de kracht van gepersonaliseerd onderwijs. Elke school binnen ons samenwerkingsverband heeft, via een zorgvuldige zelfevaluatie, haar sterke punten en ontwikkelingsgebieden in kaart gebracht. Dit proces resulteert in een Schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat door het schoolbestuur wordt vastgesteld met adviesrecht van de Medezeggenschapsraad (MR). Ons eigen SOP beschrijft gedetailleerd hoe wij de individuele leerbehoeften van elk kind aanpakken. We zijn trots op ons team van toegewijde leerkrachten en specialisten die zich volop inzetten voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Denk hierbij aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van Nederlands als Tweede Taal (NT2) of kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS). Onze expertise ligt in het vroegtijdig signaleren en effectief begeleiden van deze leerlingen. Om de best mogelijke begeleiding te garanderen, beschikt KBS Mattheus over twee ambulant begeleiders en twee zorgarrangementbegeleiders. Zij werken nauw samen met leerlingen om op maat gemaakte ondersteuning te bieden voor taalontwikkeling, rekenvaardigheden en executieve functies, zodat elk kind zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Toekomstgerichte Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning: KBS Mattheus investeert continu in de professionele groei van ons team om de kwaliteit van onze ondersteuning te waarborgen en te verbeteren. Momenteel volgen twee leerkrachten een gespecialiseerde opleiding tot leescoördinator, wat onze leesondersteuning naar een hoger niveau zal tillen. Daarnaast richt een leerkracht zich specifiek op nieuwkomersonderwijs, om leerlingen met een migratieachtergrond een vliegende start te geven en hen optimaal te integreren in ons schoolklimaat. Een andere leerkracht ontwikkelt ons aanbod voor hoogbegaafde leerlingen, om ook deze talenten de uitdaging en begeleiding te bieden die ze verdienen. Deze initiatieven onderstrepen onze toewijding aan een inclusieve en adaptieve onderwijsaanpak, waarbij we streven naar excellente leerresultaten voor elk kind op KBS Mattheus.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

KBS Mattheus: Ontdek Ons Schoolplan voor Kwaliteitsonderwijs

Wat zijn de kernambities van het schoolplan van KBS Mattheus?

Op KBS Mattheus zetten we ons in voor de ontwikkeling van elk kind met drie centrale doelen, vastgelegd in ons schoolplan. We bieden kinderen een ijzersterke educatieve basis, met onze eigen 'Mattheusdoelen' die de verwachte prestaties overtreffen. Daarnaast stimuleren we kinderen om uit te groeien tot verantwoordelijke wereldburgers, met veel aandacht voor persoonlijke groei en sociale vaardigheden, ondersteund door de 'Vreedzame School' methode. Tot slot faciliteren we maximale ontwikkeling op eigen tempo, door extra ondersteuning aan kinderen die dit nodig hebben en uitdagende verrijkingsprogramma's, zoals onze plusklas, voor leerlingen die extra stimulans zoeken.

Hoe waarborgt KBS Mattheus de kwaliteit en bereikt het schoolplan-doelen?

De kwaliteit op KBS Mattheus wordt continu gewaarborgd door een cyclisch proces, waarbij ons ervaren team centraal staat. Ons team is georganiseerd in vijf gespecialiseerde leerteams: Pedagogisch klimaat, Taal/Lezen, Rekenen, ICT en Thematiseren (groep 1-2). Elk leerteam stelt jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op met concrete verbeteracties. Jaarlijks verzamelen we essentiële data, zoals ouder-, leerling- en leerkrachtenenquêtes via WMK en leerlingresultaten, om ons beleid te informeren. Daarnaast passen we Handelingsgericht Werken (HGW) toe, waarbij leerkrachten nauw samenwerken met de intern begeleider om resultaten te analyseren en gerichte acties te ondernemen. Tijdens gezamenlijke studiemomenten, zoals bouwvergaderingen, bordsessies, groepsbesprekingen en studiedagen, interpreteren we deze data gezamenlijk. Deze inzichten vormen de basis voor de jaarplannen, waarbij we continu evalueren, bijsturen en nieuwe doelen stellen om de onderwijskwaliteit te optimaliseren.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij KBS Mattheus

Toelichting van de school

KBS Mattheus biedt een uitstekend programma voor jonge kinderen, met de voorschool direct in ons schoolgebouw gevestigd. Dit zorgt voor naadloze doorlopende leerlijnen tussen onze pedagogisch medewerkers en de leerkrachten van de onderbouw. Onze groepen 1 en 2 zijn bewust klein gehouden om optimale aandacht te garanderen. Een toegewijde fulltime onderwijsassistent staat klaar om individuele groepjes kinderen te ondersteunen, of ze nu extra begeleiding nodig hebben of juist extra uitdaging zoeken. Dit bevordert een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek hoe KBS Mattheus de basis legt voor een succesvolle schoolcarrière met een focus op de unieke behoeften van jonge leerlingen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft KBS Mattheus voor jonge kinderen?

KBS Mattheus zet zich in voor een rijke start met speciaal aanbod voor jonge kinderen. Dit omvat uitstekende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's, ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling te stimuleren. Daarnaast bieden we een warme en educatieve peuteropvang aan, geïntegreerd in onze schoolomgeving. Dit zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool en bevordert vroege leermomenten. Onze aanpak garandeert dat elk jong kind de aandacht en stimulans krijgt die het nodig heeft om te floreren.

KBS Mattheus zet zich in voor een rijke start met speciaal aanbod voor jonge kinderen. Dit omvat uitstekende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's, ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling te stimuleren. Daarnaast bieden we een warme en educatieve peuteropvang aan, geïntegreerd in onze schoolomgeving. Dit zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool en bevordert vroege leermomenten. Onze aanpak garandeert dat elk jong kind de aandacht en stimulans krijgt die het nodig heeft om te floreren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt KBS Mattheus samen voor het jonge kind programma?

KBS Mattheus gelooft in een sterke interne samenwerking om de beste resultaten voor onze jongste leerlingen te behalen. Op dit moment werken we niet formeel samen met externe partijen voor ons programma voor jonge kinderen. Onze focus ligt op het optimaliseren van de bestaande infrastructuur en expertise binnen de school. Dit stelt ons in staat om de kwaliteit en continuïteit van onze voorschoolse en onderbouwprogramma's te waarborgen. We streven ernaar een veilige en stimulerende omgeving te creëren waar kinderen vanaf de jongste leeftijd volop kansen krijgen om te leren en te groeien.
Team | KBS Mattheus in Utrecht | [2025] Schoolregister