KBS Johannes
Eufraatdreef 3
3564 XZ Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
35.47
Spreiding
6

De schoolweging van Johannes is 35,47 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,3% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit. De score ligt zelfs iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (92,7%), wat opvallend is gezien de relatief complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de inspectienorm van 32,8% ligt. Dit laat zien dat de school, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 35,47), effectief inzet op het maximaliseren van leerpotentieel. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 46,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 31,8% havo en 13,6% vwo (samen 45,4% theoretische richting), tegenover 9,1% praktijkonderwijs/vmbo-b. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 34,5% theoretische adviezen worden gegeven. De sterke focus op havo sluit aan bij de behaalde streefniveaus, maar de relatief hoge schoolweging vraagt om blijvende aandacht voor differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJohannesGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingen worden dagelijks gevolgd middels observaties en het volgen van de leerling in snappet. Tevens volgen wij de kinderen met methodegebonden toetsen. Deze worden geanalyseerd en het dagelijks aanbod wordt hierop afgestemd. De tussenresultaten van cito worden door de leerkrachten op leerlingniveau geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Tevens worden de resultaten schoolbreed besproken op groeps- en schoolniveau. De schoolleider en de intern begeleider schrijven vervolgens twee keer per jaar een analyse en verantwoording waarin de interventies naar aanleiding van de resultaten worden beschreven en geëvalueerd. De verantwoording wordt besproken met de MR.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van de advisering onderstreept. Wel scoort de school hoger op onderadvisering (24% vs. 11,8% gemiddeld), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De hoge doorstroom naar havo/vwo (zie uitstroomcijfers) laat zien dat leerlingen hun potentieel vaak waar weten te maken.