
Schoolweging
De schoolweging van De Zeven Gaven is 38,95 , met een spreiding van 4,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerroutes: 47,1% vwo-advies (regio: 18,6%) en 29,4% havo-advies. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in contrast met 1,01% in de regio. De combinatie van hoge adviezen en een zware schoolweging benadrukt de ambitieuze onderwijscultuur.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zeven Gaven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.58 | 177.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken in de groep aan de lesdoelen die expliciet worden gemaakt. In de les wordt bekeken of het doel is behaald (per kind). Daar wordt meteen naar gehandeld mocht dat nodig zijn. Daarnaast zijn er de methodetoetsen en worden twee keer per jaar de Cito's afgenomen. Op basis van alle gegevens die we hebben van een kind (zowel kwalitatief als kwantitatief) wordt bepaald waar we aan gaan werken. We werken met de referentiedoelen en kijken een paar keer per jaar of we op koers zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (26,1% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Tegelijk scoort 26,1% boven advies (vergelijkbaar met 25,3% landelijk), wat een gedifferentieerde aanpak suggereert.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot waardevolle burgers die de democratische waarden respecteren. Empathie, respect en zelfvertrouwen zijn begrippen die daarbij van belang zijn. We vinden het belangrijk dat kinderen leren keuzes te maken en respectvol om te gaan met de keuzes die anderen maken en waar zij het misschien niet altijd mee eens zijn. Burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen niet losgezien worden van elkaar. Wij volgen de kinderen in hun sociale ontwikkeling door middel van de Kanvas vragenlijsten. Als het nodig is, zetten we passende interventies in op zowel groeps- als individueel niveau. Dit gebeurt altijd in samenspraak met ouders. LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Omgaan met verschillen
Iedereen hoort er bij
Wat is de werkwijze van KBS De Zeven Gaven voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van KBS De Zeven Gaven zijn aandacht, plezier, vertrouwen en verantwoordelijkheid. De school is een Kanjerschool en draagt de Kanjerwaarden uit. Alle kinderen en medewerkers spreken de Kanjertaal. Het is een vast onderdeel in ons curriculum. We analyseren gegevens en ondernemen acties en interventies indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Zeven Gaven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS De Zeven Gaven gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Zeven Gaven?
KBS De Zeven Gaven gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.