Eben-Haëzerschool
Madridstraat 3
3541 DZ Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
27.18
Spreiding
7.31

De schoolweging van Eben-Haëzerschool Utrecht is 27,18 , met een spreiding van 7,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,4%). De school overschrijdt hiermee ruimschoots de inspectienorm van 85%, wat wijst op stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% en het regionale gemiddelde van 61,1%. Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op onderwijsbehoeften, met name bij cognitief sterkere leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 60% havo/vwo-niveaus (30% havo, 30% vwo), aanzienlijk hoger dan regionale percentages (16,1% havo, 18,6% vwo). Tegelijk ontbreekt praktijkonderwijs in de adviezen, wat een duidelijke academische focus verraadt. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 5,5% vmbo-b/k wordt geadviseerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsEben-Haëzerschool UtrechtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per schooljaar worden de Cito's afgenomen. Dat zijn onafhankelijke (niet-methode) toetsen die de resultaten van de leerlingen meten. Tussendoor worden methodetoetsen afgenomen om te meten of de lesstof die de weken ervoor is aangeboden voldoende ingeoefend is. Maar ook gedurende de lessen worden de resultaten van de leerlingen geobserveerd en wordt verlengde instructie gegeven aan leerlingen die extra oefentijd nodig hebben om zich de nieuwe lesstof eigen te maken. Wanneer een leerling aan de reguliere lesstof niet voldoende heeft om op niveau te presteren, wordt remedial teaching aangeboden. Daarbij krijgt een leerling 2 of 3 keer per week een bepaalde tijd extra instructie van de RT'er of wordt de lesstof van de volgende dag alvast aangeboden (pre-teaching). Voor deze leerlingen wordt een handelingsplan opgesteld en wordt halfjaarlijks geëvalueerd of de extra inzet het gewenste resultaat heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan duiden op een bewust realistisch adviesbeleid. Tegelijk scoort 66,7% op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk om leerlingen in een veilig en positief christelijk klimaat onderwijs te geven. Daarvoor hebben we elkaar als team, ouders en leerlingen nodig. We zoeken en handelen naar wat ons met elkaar verbindt. De school sluit aan bij de onderwijsbehoefte van elke leerling door naast het reguliere onderwijsaanbod oog te hebben voor de talenten van de leerlingen. Daarvoor zijn talentgroepen ontwikkelt om iedere leerling op zijn/haar niveau of interesses verder uit te dagen. LEES MINDER

Samen

Verbinding

Bewustzijn

Wat is de werkwijze van de Eben-Haëzerschool voor sociale ontwikkeling?

Het team van de Eben-Haëzerschool heeft 5 kernwaarden vastgesteld: samen-1, verbinding, talentontwikkeling, (werk)plezier en bewustzijn. Bij deze kernwaarden zijn streefbeelden geformuleerd voor de klas, het team en de ouders. Er wordt per periode gefocust op een kernwaarde met concrete gedragingen en acties. Ouders worden via interne communicatie op de hoogte gesteld. De school bezint zich op een nieuwe methode voor sociale vaardigheden omdat de huidige methode, Goed Gedaan, verouderd is. De sociale vaardigheden worden geregistreerd met het programma ZIEN! en teruggekoppeld tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider.

Welke registratievormen gebruikt de Eben-Haëzerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Eben-Haëzerschool gebruikt ZIEN! en ParnasSys Ontwikkelingslijnen in de groepen 1 en 2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Eben-Haëzerschool?

De Eben-Haëzerschool gebruikt de methoden Goed gedaan en Grip op de Groep voor sociaal-emotioneel leren.